Ko prieš mirtį labiausiai gailisi žmonės?

 (98)
Sakoma, kad reikia gailėtis ne dėl to, ką padarei, o to, ko nepadarei. Apie tai, ko mirties patale gailisi žmonės - slaugės dienoraštyje...
Didžioji dalis žmonių palieka pasaulį neįgyvendinę nė pusės savo svajonių.
© Shutterstock nuotr.

Bronnie Ware ilgus metus dirbo paliatyvios slaugos srityje. Jos pacientai buvo žmonės, paleisti iš ligoninės ir grįžę į namus mirti. Bronnie su jais praleisdavo paskutines jų gyvenimo savaites.
Tačiau ne darbas, o įgyta patirtis išgarsino buvusią slaugę, o dabar ir - dainų autorę bei atlikėją.

Internete paplito jos rašinys "5 dalykai, kurių žmonės labiausiai gailisi prieš mirtį", kuris galiausiai išaugo į knygą (angl. The Top Five Regrets of the Dying - A Life Transformed by the Dearly Departing).

Savo tinklapyje bronnieware.com, autorė atskleidžia viską, ko išmoko iš savo pacientų: "Jūs nė neįsivaizduojate, kaip žmonės išauga ir pasikeičia mirties akivaizdoje. Žinoma, kiekvienas jų išgyveno ypatingų emocijų grandinę: neigimą, baimę, pyktį, sąžinės graužatį, dar stipresnį neigimą ir, galiausiai, susitaikymą su mirtimi. Tačiau kiekvienas jų prieš palikdamas pasaulį savyje atrado ramybę.

Kartais mes kalbėdavomės apie dalykus, kurių jie labiausiai gailėdavosi, ką jie darytų kitaip, jei iš naujo gyventų. Po kurio laiko suvokiau, kad dažniausiai įvardijami buvo tie patys nuogąstavimai:

1. Gaila, kad gyvenau ne savo gyvenimą, o tokį gyvenimą, kurio iš manęs tikėjosi kiti.
Šį sakinį pasakydavo kone kiekvienas mano pacientas. Kai žmonės suvokia, jog jų gyvenimas beveik baigtas, ir pažvelgia atgal, pamato, kiek svajonių liko neįgyvendintų. Didžioji dalis žmonių palieka pasaulį neįgyvendinę nė pusės savo svajonių ir suvokdami, kad taip įvyko tik dėl to, jog jie norėjo priimti "teisingus" sprendimus.
Todėl labai svarbu gerbti savo svajones. Kai prarasite sveikatą, bus per vėlu. Sveikata mums suteikia laisvę, tačiau tai suvokiame tik jai sušlubavus.

2. Galėjau taip sunkiai nedirbti.
Tai visuomet išgirsdavau iš savo pacientų-vyrų. Jie pražiopsojo savo atžalų vaikystę, nuolat ilgėjosi savo žmonų draugijos. Iš moterų šį nuogąstavimą išgirsdavau rečiau. Gal todėl, kad slaugiau senosios kartos atstoves, kurios augino vaikus ir nebuvo duonos nešėjos.
Galbūt kartais derėtų susimąstyti apie savo karjeros pasirinkimus - galbūt jums nereikia tiek pajamų, kiek jūs manote? Gal jums nebūtina tiek laiko dirbti? Karais darbo dienos sutrumpinimas gali atverti naujas galimybes, kurios galbūt jus padarys laimingesnę negu jūsų pirminė veikla.

3. Gaila, kad neturėjau drąsos išreikšti savo jausmų.
Daugelis žmonių nutyli žodžius, sulaiko emocijas, neišreiškia nuoskaudos vien dėl to, kad bijo supykdyti aplinkinius ar būti nesuprasti. Rezultatas - ne gyvenimas, o egzistavimas, neįgyvendinti tikslai. Visa tai perauga į dvasinius negalavimus, užsisklendimą nuo pasaulio.
Esmė ta, kad mes negalime kontroliuoti aplinkinių reakcijų. Tačiau, kaip bebūtų, jus supantys žmonės įvertins tai, kokia esate sakydama tai, ką iš tiesų galvojate. Tai jūsų santykius perkels į aukštensį, sveikesnį lygį. Jeigu to neįvertins - atsikratysite nereikalingos, žalingos draugystės. Bet kokiu atveju jūs laimėsite.

4. Gaila, kad užmiršau savo draugus.
Daugelis mūsų taip pasineria į savo gyvenimus, kad leidžia pro pirštus išslysti metų metus trukusioms draugystėms. Todėl nenuostabu, jog daug žmonių mirties patale gailisi nepalaikę ryšio su bičiuliais bei nedėję pastangų išlaikyti draugystę.
Mes visą gyvenimą sunkiai dirbame tam, kad aprūpintume savo mylimus žmones. Tačiau būtent didelis užimtumas yra kaltas dėl nutrūkusių draugysčių. Galiausiai, kai išaušta lemtinga diena, svarbiausia yra ne pinigai ar socialinis statusas, o artimų žmonių meilė, rūpestis ir palaikymas.

5. Gaila, kad neleidau sau būti laimingesniam.
Tai, kad laimė yra pasirinkimas, daugelis suvokia, kai jau būna per vėlu. Tik pagalvokite, kiek dalykų mes atsisakome vien todėl, kad nenorime išlįsti iš savo patogaus gyvenimo, jaukių namų, keisti senų įpročių ar daryti tai, dėl ko sulauktume nepalankių aplinkinių reakcijų. Pokyčių baimė mus priverčia kitiems ir sau meluoti, jog esame laimingi gyvendami taip, kaip yra. Tačiau mirties patale žmonės tikina nepamenantys, kada paskutinįkart nuoširdžiai juokėsi ar kvailiojo, kada darė ką nors ekscentriško ir nutrūktgalviško. Tuomet ne galvoj, ką pamanys kiti. Tad nebijokite sau leisti būti laimingais".

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikos

Paprasti būdai, padedantys atsikratyti knarkimo (11)

Jei lovoje miegi ne viena, tenka priprasti prie mylimojo miegojimo įpročių. Vieni dažnai vartosi, stumia tave į lovos kraštą, kiti nepasidalina viena antklode, o treti knarkia.

Bananų jėga: mažina cholesterolį, įveikia mėšlungį, stiprina širdį (kada rinktis žalius, o kada - prinokusius?) (22)

Bananai yra ne tik skanūs, bet ir sveiki. Juose esantys vitaminai ir naudingos maistingosios medžiagos labai palankiai veikia mūsų organizmą.

Užkirsk kelią pagurkliui: lengva ir veiksminga mankšta (8)

Dažnai rūpindamosis apelsino žievele ant užpakaliuko pamištame kitas vietas, išduodančias biologinį amžių ir sočias vakarienes - pagurklį.

Pasigamink nebrangų natūralų dezodorantą nuo prakaitavimo (1)

Galima pasigaminti, kremo, šampūno, kaukių plaukams ir odai. Jūsų kosmetikos lentyną gali papildyti ir naminis dezodorantas.

5 paprasti būdai pagreitinti medžiagų apykaitą (10)

Jau retai kurią moterį reikia įtikinėti, kad antsvoris dažnai susijęs su sutrikusia medžiagų apykaita. Kaip pagreitinti metabolizmą?

Kaip subalansuoti svoriui įtakos turinčius hormonus (4)

Sunku patikėti, kad mūsų svoris priklauso ne tik nuo suvartojamų kalorijų skaičiaus, bet ir nuo nematomų cheminių medžiagų organizme. Būtent hormonai veikia mūsų medžiagų apykaitą, nes jie nurodo organizmui – kaupti riebalus ar deginti.

Skanūs ir sotūs kokteiliai, kurie degina riebalus (10)

Kad suvalgytume mažiau ir nepriaugtume nepageidaujamo svorio, puikus išsigelbėjimas - pakeisti požiūrį į mitybą ir atlikti generalinę vartojamo maisto pertvarką.

Žuvis, kuri naudingumu prilygsta lašišai, o yra gerokai pigesnė (29)

Kai tik spusteli šalčiai, tai ir dairomės į riebesnius kąsnelius, kad papildytume energijos atsargas.

Gudrybė, padėsianti apsaugoti rankas plaunant indus (10)

Virtuvės priežiūros neįsivaizduojame be cheminių valiklių, todėl turime taikytis su žalingomis pasekmėmis: sudirgusia, išsausėjusia oda, alergijomis, trapiais ir lūžinėjančiais nagais.

7 žingsniai lieknos talijos link (6)

Sakoma, kad roges reikia ruošti vasarą... Na, tuomet žiema tinkamiausias laikas pradėti dailinti pilvo linijas. Be to, prieš šventes visos norime atrodyti dailiau, todėl pats metas susiimti!

Veiksmingi būdai numalšinti alkį be maisto (7)

Nuslopinti alkio pojūtį nėra sudėtinga, svarbu žinoti kelias gudrybes ir jomis naudotis. Tai padės sėkmingai laikytis dietos, sveikai maitintis ir neprisikimšti greitų užkandžių ištikus alkio priepuoliams.

Vaistažolės, kurios gerina seksualinį gyvenimą (4)

Nekalčiausia vaistažolių tinktūra, tinkamai naudojama, gali sužadinti norą mylėtis, todėl dėl vaistų vartojimo pasitarkite su savo... ne, ne gydytoju, o partneriu.

Tyrimas: pilno grūdo produktai mažina širdies ir kraujagyslių ligų riziką

Šiuolaikinis gyvenimo tempas ir nesubalansuota mityba veda prie dažnėjančių širdies ir kraujagyslių ligų. Naujausi tyrimai atskleidė, kad šių ligų gali padėti išvengti pilno grūdo produktais praturtinta mityba.

Ką daryti, kad prakaitavimas nevirstų košmaru? (2)

Artėjant gražiausioms metų šventėms visus nejučia įtraukia prieššventinio pasiruošimo bumas ir nesibaigianti vakarėlių virtinė. Vieniems tai sukelia džiaugsmingą šurmulį, kitiems – nerimą, kad vakarėlio metu aplinkiniai pastebės kruopščiai slepiamą bėdą – gausų prakaitavimą, kuris žliaugia veidu ar kaupiasi pažastyse net neužsiimant aktyvia fizine veikla. Tad ko imtis, kad šventinis vakarėlis nevirstų košmaru?

Štai jums įrodymai, kodėl nereikia paisyti svarstyklių skaičių! FOTO (8)

Ne paslaptis, kad riebalai sveria mažiau už raumenis, todėl, pavyzdžiui, 65 kilogramus sveriančios sportiško sudėjimo moters kūnas atrodys visai kitaip, nei treniruočių neragavusios.