Pasak šalies vadovo patarėjos Aušros Rauličkytės, priimdamas sprendimą prezidentas rėmėsi konstitucinio proporcingumo, teisinio tikrumo ir teisinio saugumo principais.

Anot jos, iš Konstitucijos kylantis proporcingumo principas reiškia, kad nustatytos teisinės priemonės turi būti būtinos demokratinėje visuomenėje ir tinkamos siekiamiems teisėtiems bei visuotinai svarbiems tikslams (tarp tikslų ir priemonių turi būti pusiausvyra), jos neturi varžyti asmens teisių labiau negu reikia šiems tikslams pasiekti.

Ši pataisa esą rezervo karininkams nustatė žmogaus teisių ir laisvių apribojimus, kurie nėra adekvatūs siekiamam tikslui. Apribojimai būtų taikomi tik kiek ilgiau nei pusantrų metų. Jie įsigaliotų praėjus 17 metų po Nepriklausomos valstybės atkūrimo ir po daugiau nei 8 metų po įstatyme numatytų apribojimų KGB kadriniams darbuotojams taikymo pradžios.

Kaip pažymėjo A. Rauličkytė, pataisa pažeidžia teisinio tikrumo bei teisinio saugumo principus. Man įstatymai neapibrėžia „KGB bei kitų SSRS specialiųjų tarnybų rezervo karininkų“ sąvokos, nėra nustatytas jiems taikomų apribojimų įgyvendinimo mechanizmas.

Rezervo karininkams negalėtų būti taikomos nuostatos, numatančios apribojimų netaikymo atvejus, nes jie numatyti tik KGB kadriniams darbuotojams.

„Įstatyme nustatyti apribojimai KGB bei kitų SSRS specialiųjų tarnybų rezervo karininkams nevertintini kaip būtini demokratinėje valstybėje apribojimai valstybės tarnyboje dirbančių asmenų lojalumui ir patikimumui užtikrinti. Tokie apribojimai prilygintini baudžiamojo poveikio priemonėms, - pažymėjo A. Rauličkytė. - Teisinėje valstybėje negali būti nei kolektyvinės baudžiamosios atsakomybės, nei bausmių, skiriamų ne teismo. Teisinėje valstybėje individui gali būti nustatyti tik tokie apribojimai, kurie yra būtini demokratinėje valstybėje ir yra proporcingi siekiamam tikslui“.

J. Razma nusivylė

Šią pataisą palaikiusių konservatorių atstovas Seimo narys Jurgis Razma sakė nusivylęs dėl prezidento veto. Jis teigė tikėjęsis, kad V. Adamkus, akcentuodamas proporcingumo principą, pasiūlys kitokių apribojimų, pavyzdžiui, pasiūlys paviešinti buvusių KGB rezervo karininkų pavardes.

„Dabar, kai nieko nesiūloma, tarsi pasakoma, kad jie nieko blogo padarė. Belieka tikėtis, kad veto Seime bus atmestas“, - DELFI kalbėjo J. Razma.

Klausė teisininkų patarimo

Savo sprendimą V. Adamkus paskelbė penktadienį, po išvakarėse surengtų ">konsultacijų su teisininkais. Ekspertų įsitikinimu, tokia įstatymo pataisa yra būtina, bet buvo netinkamai parengta.

Tiesa, susitikime dalyvavę teisininkai ir žmogaus teisių specialistai šalies vadovui išsakė skirtingas nuomones. Vieni iš jų pareiškė, esą informacija, kurie žmonės priklausė KGB rezervui, turi būti vieša.

Tai esą padėtų renkant pretendentus į įvairias pareigas. Kiti savo ruožtu priminė, kad kol kas įstatymuose nėra apibrėžta rezervo karininko sąvoka, mechanizmas, kaip asmenys, priskirti šiai kategorijai, galės ginti savo teises teisme.

Kai kurių ekspertų teigimu, pataisa siūloma buvusius KGB rezervininkus, tarp jų - Valstybės saugumo departamento direktorių Arvydą Pocių bei buvusį užsienio reikalų ministrą Antaną Valionį, eliminuoti iš valstybės tarnybos ir kitų institucijų mažiau nei dvejiems metams, tačiau visuomenei svarbiau žinoti apie tokius asmenis, o ne riboti jų teisę dirbti.

Seimo priimta įstatymo „Dėl SSRS valstybės saugumo komiteto (NKVD, NKGB, MGB, KGB) vertinimo ir šios organizacijos kadrinių darbuotojų dabartinės veiklos" pataisa buvę KGB rezervo karininkai prilyginti sovietų saugumo kadriniams darbuotojams.

Tokiu atveju jie būtų negalėję dirbti aukščiausiose valstybės institucijose ir kai kuriose valstybės įstaigose. Profesiniai apribojimai buvusiems ne tik KGB kadriniams darbuotojams, bet ir KGB bei kitų SSRS specialiųjų tarnybų rezervo karininkams būtų galioję iki 2009 metų sausio 1 dienos.

Beje, Seimo Etikos ir procedūrų komisija konstatavo, kad ši įstatymo pataisa buvo priimta pažeidžiant Statutą. Tačiau parlamentarai šios išvados nepatvirtino.

Seimas iki šiol nėra apsisprendęs dėl vadinamojo Liustracijos įstatymo. Naują jo redakciją ir keliolika lydinčių įstatymų buvo tikimasi priimti praėjusią savaitę. Tačiau įstatymo priėmimas buvo atidėtas, kadangi galutiniame balsavime nedalyvavo kai kurios frakcijos.