Indijai, kurią Jungtinės Tautos (JT) šiais metais įtraukė į 13-os blogiausių šalių oro saugumo atžvilgiu sąrašą, šiemet teko spręsti nemalonų miegančių pilotų atvejį, kuris papildė šokiruojančias istorijas apie tai, kaip šios šalies pilotai skraido su padirbtomis licencijomis ar pilotų kabinoje vartoja svaigalus, rašo cnbc.com.

Gegužę aviacijos priežiūros pareigūnai laikinai nušalino nuo pareigų keturis „Air India“ darbuotojus, kai spauda pranešė, jog du pilotai skrydžio iš Bankoko į Delį metu lėktuvo valdymo pultą paliko dviem stiuardesėms, o patys nuėjo į verslo klasę nusnūsti.

„Air India“ paneigė šiuos pranešimus, tačiau pripažino, kad pilotai buvo nedėmesingi ir kad buvo atjungtas autopilotas.

Tačiau dabar tokie netyčiniai snūstelėjimai gali tapti praeitimi, nes Indijos aviacijos priežiūros tarnyba – Generalinis civilinės aviacijos direktoratas (Directorate General Civil Aviation, DGCA) – parengė taisyklių projektą, numatantį, kad ilgų skrydžių metu vienas iš pilotų galės pamiegoti, kol lėktuvą valdys kitas pilotas.

Siūlomos DGCA taisyklės numato kontroliuojamus poilsio periodus, trunkančius ne ilgiau kaip 40 minučių. Po jų turėtų sekti 20 minučių persiorientavimo periodas, po kurio pilotas galėtų sugrįžti prie lėktuvo valdymo pulto. Tai būtų leidžiama tik per skrydžius, kurie trunka ilgiau negu 3 valandas ir tik tam tikromis sąlygomis.

Tokie planai džiugina pilotus ir jų profsąjungas Indijoje – jie jau seniai siekia, kad būtų sušvelninta tvarka, kovojant su skrydžių nuovargiu. Laikraštis „The Times of India“ nurodo, jog kai kurie pilotai skrydžių metu jau organizuojasi neleistinus poilsio periodus.

Kas yra kontroliuojamas poilsis?

Daug keleivių galbūt to nežino, bet pilotai įvairiose šalyse jau naudojasi kontroliuojamu poilsiu, kad pailsėtų per ilgus skrydžius.

Ką tiksliai reiškia „kontroliuojamas poilsis“?

„Tai miegas“, - sako Didžiosios Britanijos oro linijų pilotų asociacijos skrydžių saugumo vadovas ir buvęs komercinių oro linijų pilotas Robas Hunteris.

„Apie pilotų miegą linkstama kalbėti tokiais eufemizmais kaip kontroliuojamas poilsis, nes žmonėms tokia kalba kelia mažiau nerimo“, - pažymėjo jis.

Iš tiesų pagal Nuovargio rizikos kontrolės sistemos (Fatigue Risk Management System) gaires, dėl kurių susitarė Tarptautinė oro transporto asociacija (IATA), Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija (ICAO) ir Tarptautinė oro linijų pilotų asociacijų federacija (IFALPA), kontroliuojamas poilsis yra rekomenduojamas komercinių orlaivių įgulos kajutėse, tačiau jis nėra iki galo apibrėžtas.

Tačiau jose pažymima, kad „toks poilsis neturėtų pakeisti miego prieš skrydį ir turėtų tapti tik atsaku į netikėtą nuovargį operacijų metu“.