Sakoma, kad šeima, draugai ar mokytojai yra pagrindiniai žmonės, darantys įtaką vaikams, tačiau ekspertai sako, kad realybė jau kurį laiką yra visai kitokią – vis dažniau didesnę įtaką vaiko ar paauglio pasirinkimams daro ne artimi žmonės, o nuomonės formuotojai, dar vadinami influenceriais.

„Vaikams ir paaugliams, kol dar formuojasi jų charakteris, tie nuomonės formuotojai yra tarsi draugai. Jie labai paiso draugų, tos bendruomenės nuomonės, ką jie daro, ką jie valgo, kaip jie rengiasi ir panašiai. Tai tą įtaka, be abejo, yra labai didelė“, – LNK komentavo „Telia Lietuva“ atstovas spaudai Audrius Stasiulaitis.

„Įtaką neabejotinai daro. Aš gal tai prilyginčiau, kaip mes savo laikais turėjome dievaičius iš žurnalų viršelių, turbūt vaikams, paaugliams dabar vyksta kažkas panašaus“, – sakė nuomonės formuotoja Inga Žuolytė.

Nuomonės formuotojų amžiuje augančių vaikų nebeveikia tiesioginės reklamos. Specialistų teigimu, būtent nuomonės formuotojų kuriamas turinys yra viena labiausiai vaikus veikiančių reklamos formų – jų reklamuojami produktai ar paslaugos dažnai atsiranda ir norų sąrašuose.

„Kada reklama yra pateikiama kaip dalis influencerių šiaip skleidžiamo turinio, dažnai kaip tiesiog jų gyvenimo būdo, kurį jie demonstruoja socialiniuose tinkluose, dalis, tada ji labai pasiekia vaikus ir paauglius“, – LNK sakė VU Psichologijos instituto dėstytoja, vaiko raidos ekspertė dr. Lauryna Rakickienė.

„Mūsų pirkėjas nėra vaikas. Vaikai ar paaugliai galbūt galėtų sakyti savo mamoms, kad štai, aš noriu to daikto, bet visais laikais taip buvo. Mes, kai augome, irgi buvo, kad kažkur pamatai kažkokią madą“, – pasakojo Natalija Bunkė.

„Visai neseniai Vokietijoje, Šveicarijoje ir Austrijoje atliktas bendras tyrimas parodė, kad nuo 16 iki 19 metų paaugliai (jaunesnių, deja, apklausti negalima pagal įstatymus) bent pusė jų per paskutinius 12 mėnesių pirko nuomonės formuotojų, kuriuos seka, reklamuojamą produktą“, – pastebėjo A. Stasiulaitis.

Nors socialiniuose tinkluose galioja amžiaus cenzai, juos apeiti pavyksta ne vienam jaunajam internautui.

„Apskritai iki tam tikro amžiaus neturėtų vaikai turėti savo paskyrų socialiniuose tinkluose, bet tada, kai jie jas jau turi, tikrai vertinga tėvams taip pat turėti savo paskyrą, kad žinotų, kas ten maždaug cirkuliuoja“, – paaiškino vaiko raidos ekspertė.

Didžioji dalis nuomonės formuotojų savo turinį skiria ne vaikams ar paaugliams, o pilnametystės sulaukusiems asmenims. Būtent todėl tėvai turėtų stengtis, kad jų atžala stebėtų vaiko amžiui tinkančius nuomonės formuotojus.

„Turbūt patys tėvai yra atsakingi už tai, ką jūsų vaikas stebi. Be abejo, aš pati kaip mama žinau, kad ne viską tu sužiūrėsi, bet stengtis reikia“, – LNK komentavo N. Bunkė.

„Būtent tėvų atsakomybė ir yra žiūrėti, ką tas vaikas stebi. Aš pilnai suprantu, kad tu nesuseksi, kiekviename žingsnyje nesužiūrėsi, ką tas vaikas daro, bet galbūt ir reikia edukuoti arba tam tikromis veiklomis užimti vaiką, kad jam galbūt natūraliai mažiau kiltų noras sėdėti tuose socialiniuose tinkluose bereikalingai“, – sakė I. Žuolytė.

Influenceriai

Ekspertai rekomenduoja surasti turinį, kuris būtų vaikui ne tik įdomus, bet ir naudingas. Taip pat mažamečių vaikų tėvams siūloma pabandyti per vaiko įrenginį kelis kartus jam parodyti vaizdo įrašus ar turinio kūrėjus, kurie, tėvų nuomone, yra tinkami jų vaikui. Taip suveiks socialinio tinklo algoritmas ir panašaus turinio vaizdo įrašus vaikas matys vis dažniau.

„Iš esmės tokiu būdu mes galime daryti įtaką tam turiniui, kurį vaikas mato, keisdami tą mažavertį turinį, kuris potencialiai galbūt gali kažkaip neigiamai paveikti, į tokį turinį, kuris mums atrodo vertingas“, – sakė L. Rakickienė.

Svarbu vaikui paaiškinti, kad nuomonės formuotojo demonstruojami prekių ženklai ar produktai nebūtinai yra jo gyvenimo būdas.

„Paaiškinti jiems, kad kai kuris influencerių darbas, reklamuojami produktai yra tiesioginis jų darbas ir už tai jie gauna pinigus“, – paaiškino A. Stasiulaitis.

Paprastai pirmąsias socialinių tinklų paskyras sukuria būtent tėvai savo vaikams.

Visą LNK reportažą žiūrėkite čia: