„Neveikimo pasekmės yra siaubingos, todėl mes privalome veikti greitai ir ryžtingai. Rusija, maistą naudodama kaip ginklą, siekia kelių kitų tikslų: nubausti Ukrainą mažinant jos biudžeto pajamas, Rusijos naudai perimti Ukrainos dalį pasaulinėje grūdų rinkoje, maksimaliai padidinti Rusijos pelną, blokuojant reikšmingą Ukrainos maisto eksporto dalį, tuo pačiu siekiant dirbtinai išlaikyti aukštas pasaulines grūdų kainas. Tas pats modelis, kuris buvo naudojamas pasaulinėje naftos rinkoje, dabar bandomas su maistu“, – rašoma trijų Lietuvos ministrų laiške, kurį gavo Delfi.

„Negalime sau leisti pasiduoti Rusijos reikalavimams dėl naujų nuolaidų, nes maisto trūkumo pasekmės peržengia nacionalines sienas“, – pabrėžia ministrai.

Laiške taip pat primenama, kad M. Skuodis su Ukrainos kolega dar birželio 1 d. kreipėsį į Europos Komisijos komisarą, atsakingą už susisiekimą, dėl Ukrainos ir Baltijos šalių transporto koridoriaus.

„Baltijos šalių infrastruktūra (uostai, geležinkeliai ir kelių transportas) gali tapti perspektyviu ir patikimu alternatyviu Ukrainos produktų, įskaitant grūdus, tranzito maršrutu. Geležinkelių ir kelių infrastruktūros, o ypač penkių Baltijos šalių jūrų uostų – Talino, Rygos, Ventspilio, Liepojos ir Klaipėdos – bendras vien grūdų metinis pajėgumas yra 25 mln. tonų“, – rašoma laiške.

Odesa

Ministrų teigimu, norint visapusiškai išnaudoti vadinamojo Baltijos maršruto potencialą, reikia trumpalaikių tikslinių veiksmų:

– palengvinti administracines procedūras Lenkijos ir Ukrainos pasienyje, įvesti žaliąsias juostas, muitinę, veterinarinę ir fitosanitarinę kontrolę perkeliant į Baltijos uostus;

– įgyvendinti priemones, kurios palengvintų krovinių tvarkymą tarp skirtingų geležinkelio vėžių;

– užtikrinti veiksmingus greito kelių ir geležinkelių tranzito ES teritorijoje sprendimus.

„Šios priemonės, kurioms tikimės Komisijos paramos, gali kelis kartus padidinti krovinių apimtį ir užtikrinti Ukrainos žemės ūkio produktų tranzitą į trečiąsias šalis. Ilgainiui reikia plėsti ir stiprinti Baltijos-Juodosios-Egėjo jūros koridorių ir naują jo atšaką per šiauriausią ES-Ukrainos sienos kirtimo punktą (Yagodin-Dorohusk), kuris užtikrins tiesioginį ryšį tarp Ukrainos ir Baltijos šalių“, – teigia ministrai.

Alternatyvūs ukrainietiškų grūdų eksporto keliai ir jų vystymas, pasak jų, pasitarnautų ne tik trumpalaikėje, bet ir ilgalaikėje perspektyvoje.

„Raginame Europos Komisiją teikti pirmenybę šiam neatidėliotinam klausimui ir bendradarbiauti su visomis ES valstybėmis narėmis, kad būtų nedelsiant rasta krizės, kurią sukėlė Rusijos manipuliaciniai sprendimai, išeitis. Taip pat maloniai prašome operatyviai atkreipti dėmesį į anksčiau pasiūlytas tikslines priemones, užtikrinančias, kad alternatyvus Baltijos maršruto transporto koridorius galėtų greitai prisidėti prie Ukrainos maisto produktų tiekimo į pasaulines rinkas“, – pridurime laiške.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (6)