„Ne paslaptis, kad mokyklinė matematika laikoma nuobodžiu ir normaliems žmonėms nereikalingu dalyku. Nenumaldomai artėja momentas, kada pasirodys visi pagal atnaujintą programą rašomi vadovėliai. Čia pasisakysiu tik apie vieną iš atnaujinamų matematikos temų – funkciją“, – feisbuke rašė R. Norvaiša.

Profesorius priminė, kad matematikoje funkcija yra objektas f reiškiantis priskyrimą vienos aibės elementams x kitos aibės elementus f(x).

„Ji turi tokias objektams būdingas savybes, kaip dviejų funkcijų lygybės sampratą, apibrėžti aritmetiniai veiksmai su funkcijomis, jų atvirkštinės funkcijos, jų kompozicijos“, – teigė R. Norvaiša.

Tačiau vadovėliuose, pasak profesoriaus, apie beveik visus šiuos dalykus neužsimenama.

„Net apibrėžtis nėra formuluojama pilnai; funkcijos kitimo sritis neskiriama nuo funkcijos reikšmių aibės. O ta funkcijos apibrėžtis, kuri formuluojama sekančiuose vadovėlių puslapiuose, yra ignoruojama; labiausiai nemėgstama funkcijos apibrėžimo sritis“, – kritikavo R. Norvaiša.

Rimas Norvaiša

Pasak VU dėstytojo, kaip ir lig šiol, atnaujintuose vadovėliuose funkcija traktuojama kaip lygtis y=f(x) su dviem nežinomaisiais y ir x.

„Vadovėliuose daug užduočių apie x-o įstatymą į vadinamąją formulę f(x). Funkcijos grafikas tai kažkas iš mitologijos srities. Niekur šiais laikais nerasite teiginio, nekalbant apie jo įrodymą, kad tiesinės funkcijos grafikas yra tiesė. Tai traktuojama kaip savaime suprantamas faktas, paminimas tik tarp kitko kai naudojamas“, – teigė R. Norvaiša.

Profesorius atkreipė dėmesį, kad tiesės krypties koeficientas dažnai nėra apibrėžiamas ir tuo labiau nėra įrodoma jo lygybė vienam iš tiesinės funkcijos parametrų. Tas parametras tiesiog vadinamas tiesės krypties koeficientu.

„Neturint teiginių pagrindimo praktikos, vadovėlinė mokyklinė matematika tapo be aiškinimų formuluojamų taisyklių rinkiniu ir jų taikymu tam tikru būdu „užrašyti“ veiksmus su simboliais. Taip vadinami matematikos taikymai gyvenimiškose situacijose ignoruoja matematinių sąvokų atitikimo realiems objektams svarstymą.

Todėl nuostabu, kad tarp mokyklas baigusių mokinių vis dar pasitaiko išmanančių matematiką. Būtų įdomu atlikti tokio reiškinio priežasčių tyrimus. Kaip vis dėlto kai kurie vaikai sugeba išvengti mūsų nuosekliai kuriamas mokymosi kliūtis? O egzaminų rezultatais tokiomis aplinkybėmis turėtume tik džiaugtis, kaip ministerija“, – rašė R. Norvaiša.

Šiuo atveju profesorius turėjo mintyje devintos klasės vadovėlį, rengiamą pagal atnaujintą programą.

Matematikos brandos egzaminas

Už vadovėlio turinio kokybę atsako leidėjas

Nacionalinės švietimo agentūros (NŠA) Komunikacijos skyriaus vedėja Jurgita Kažukauskaitė-Sarnickienė „Delfi“ atsakė, kad komentuoti neišleisto vadovėlio turinio jie negali.

„NŠA neorganizuoja vadovėlių rengimo ir leidybos. Vadovėlius rengia ir leidžia leidyklos, pasitelkusios vadovėlio autorių ar autorių grupę. Už vadovėlio turinio kokybę visų pirma atsako leidėjas. Vadovėlio turinio kokybę ir atitiktį bendriesiems ir specialiesiems reikalavimams vertina leidėjo pasitelkti ne mažiau kaip 3 vertintojai, kurie yra dalyko specialistai arba mokytojai praktikai“, – paaiškino J. Kažukauskaitė-Sarnickienė.

Pasak jos, pagal vadovėliui keliamus specialiuosius reikalavimus vadovėlio turinys turi atitikti dalyko bendrojoje programoje nustatytus tikslus ir uždavinius bei aprašytą mokymosi turinį, kiekvienoje temoje turi būti pateikta skirtingo sudėtingumo užduočių, atitinkančių dalyko bendrojoje programoje apibrėžtus pasiekimų lygių požymius.

„Leidėjui pateikus Bendrojo ugdymo dalyko vadovėlio turinio kokybę patvirtinančią deklaraciją ir vertinimus, informacija apie išleistą naują vadovėlį skelbiama Vadovėlių duomenų bazėje“, – teigė J. Kažukauskaitė-Sarnickienė.

NŠA atstovė paaiškino, kad Agentūra teikia leidėjams metodinę pagalbą, pvz., kol vadovėlis rengiamas, leidėjas gali konsultuotis su agentūra dėl vadovėlio turinio aspektų, ar jie atitinka atnaujintas bendrojo ugdymo programas.

„NŠA išleistą vadovėlį vertina, kai yra raštu gauti skundai dėl klaidų, vadovėlį išleido naujas tiekėjas, kai keičiamas ugdymo programos turinys. Apie rengiamą vadovėlį galėtų komentuoti tik jį rengianti leidykla“, – aiškino J. Kažukauskaitė-Sarnickienė.