– Ar tikrai valgydami burokėlius būsime sveiki ir stiprūs? Kuo ypatingi burokėliai?

– Kas mėgsta burokėlius – geros naujienos. Juk dar skaniau valgyti mėgstamas daržoves, kai žinome, kad jų vartojimas gali pagelbėti sveikatai. Šios daržovės turi daug ląstelienos - 4 g/100 g, todėl gali pagerinti virškinimą ir suaktyvinti žarnyno judesius. Tai sumažina riziką susirgti vidurių užkietėjimu, hemorojumi (aktualu daug sėdintiems žmonėms) ir divertikulitu.

Ši daržovė padeda pasisavinti gyvūninės kilmės baltymus, pasižymi priešuždegiminiu poveikiu, juose esantis cholinas gerina kraujotaką, didina kraujo krešėjimą ir apsaugo nuo per didelio cholesterolio kiekio.

Dėl turimų antioksidantų burokėliai gali padėti sumažinti lėtinių ligų atsiradimą ir vystymąsi, įskaitant ir vėžį. Žmogaus navikų ląstelių tyrimai parodė, kad burokėliai gerokai sumažino naviko augimą.
Burokėliai mažina kraujospūdį.

Alfa-lipoinė rūgštis, esanti burokėliuose, gali padėti sumažinti gliukozės kiekį, padidinti jautrumą insulinui ir padėti išvengti oksidacinio streso sukeltų pokyčių diabetu sergantiems žmonėms. Taip bus tik tais atvejais, kai valgomi švieži ar parauginti (prieš tai neišvirus) burokėliai, nes sultys bei virti burokėliai per greitai pasisavina ir kaip tik didina per didelius gliukozės svyravimus ir su tuo susijusius uždegimus.

Burokėliai taip pat didina raumenų jėgą ir ištvermę – tad juos valgyti aktualu sportuojantiems.

Cholinas, esantis burokėliuose, padeda gerai išsimiegoti, palaiko raumenų būklę, naudingas mokymuisi ir atminties stiprinimui. Taip pat padeda palaikyti ląstelių membranų struktūrą, perduoti nervų impulsus ir mažina lėtinį uždegimą. Taigi, šios daržovės turėtų būti įtrauktos į moksleivių mitybą.

Ši daržovė – vienas iš geriausių liuteino ir zeaksantino šaltinių, kurie ypač naudingi akių sveikatai. Taip pat tai – betaino šaltinis, kuris padidina serotonino (laimės hormono) gamybą smegenyse.

– Ar tikrai juose yra daug geležies?

– Neapdorotuose arba virtuose burokėliuose geležies yra tik apie 1 mg 100 g, tačiau tokiame pat kiekyje virtų burokėlių lapuose yra 2,65 mg geležies. Iš šviežių burokėlių geležis pasisavinama geriau, be to jos ir yra daugiau nei virtuose. Nes dalis geležies virimo metu pereina į vandenį.

– Kaip paruošti burokėliai yra naudingiausi sveikatai?

– Neapdoroti termiškai, taip pat fermentuoti. Pavyzdžiui, šviežius burokėlius sutarkuokite ir sumaišykite su raugintais kopūstais. Palaikykite valandą ar net visą dieną. Bus ir skanu, ir sveika.

Burokėlių kaloringumas yra santykinai mažas – tik 43 kcal, tačiau burokėliai turi daugiau natūralių cukrų (9 g) nei kitos daržovės, todėl juos taip mėgstame ir konditeriai naudoja desertams gaminti.

– Kiek daug jų reikia suvalgyti? Kas nutiks, jei žmogus jų valgys kasdien?

– Visada būtinas saikas. Burokėlius mažesniais kiekiais reikėtų vartoti, jei geriate tam tikrus vaistus. Nes burokėliai gali sąveikauti, pvz., su organiniais nitratais ar nitritais, vartojamais sergant krūtinės angina, sildenafilio citratu, tadalafiliu ir vardenafilu.

Taip pat nereikėtų perdozuoti tiems, kurių kraujospūdis labai žemas – burokėliai mažina kraujo spaudimą.

Saikingai reikia vartoti sergantiems osteoporoze, nes burokėliai apsunkina kalcio pasisavinimą. Taip pat – ir sergant akmenlige. Nes burokėliuose yra oksalo rūgšties, dėl kurios pertekliaus liga gali paūmėti.

Minkštai virti burokėliai turi būti vartojami ribotai, jei sergate diabetu ar norite numesti svorio, tačiau iš šviežių burokėlių pagamintų salotų angliavandeniai pasisavinami daug lėčiau, taigi svarbus ir apdorojimo būdas.

Pasigaminkite namuose

Vaida Kurpienė savo puslapyje sulieknėk.lt pateikia ne vieną receptą, kaip pagaminti burokėlius.

Naminiai rauginti burokėliai

Reikės:

500 g burokėlių, šviežių
20 g česnako
2 v.š. džiovintų žolelių, agurkams raugti
druskos, 1 l vandens – 1 v.š.

5 g lauro lapų
0,5 v.š. pipirų, žirneliais
vandens pagal poreikį

Gaminimas

* Burokėlius nulupame, supjaustome griežinėliais.

* Į indą dedame česnako skiltelių, burokėlius, apibarstome žolelėmis, įdedame druskos (litrui 1 v.š.) užpilame vandeniu

* Paslegiame ir po savaites ragaujame. Po to burokėlius sudedame į stiklainius ir į šaldytuvą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt