Automobiliai yra pats nesaugiausias būdas keliauti. Europos Sąjungoje dėl automobilių avarijų kiekvieną dieną užgęsta 75 gyvybės, o rimtus sužeidimus patiria daugiau nei 250 tūkst. žmonių per metus.
© Shutterstock nuotr.

Europarlamentarai rado būdą išgelbėti ne vieną tūkstantį gyvybių. Šį trečiadienį, vasario 25 d., jie balsuos už tai, kad nuo kitų metų spalio visose iš gamyklų išriedančiose naujų modelių lengvosiose transporto priemonėse būtų įrengta automatinė pagalbos iškvietimo sistema „eCall“.

Automobiliui patekus į rimtą avariją, bus automatiškai renkamas Europos bendrasis pagalbos telefono numeris 112 ir siunčiama informacija apie automobilio buvimo vietą, avarijos laiką, užsegtų diržų skaičių, taip pat transporto priemonę. Tokiu būdu pagalbos tarnybos galės veikti gerokai efektyviau, o į eismo įvykius patekę žmonės pagalbos sulauks daug greičiau.

Tikslas – mažinti aukų skaičių

Viena iš naujosios sistemos iniciatorių europarlamentarė Olga Sehnalová iš Čekijos įsitikinusi, kad tokia technologija ES labai reikalinga. „Tokiu būdu galime per metus išsaugoti daugiau nei 2,5 tūkst. gyvybių ir 10-15 proc. sumažinti rimtų sužalojimų skaičių. Tikiu, kad nuo 2015-ųjų spalio visi naujų modelių lengvieji keleiviniai ir krovininiai automobiliai turės įrenginius, susietus su greitosios pagalbos 112 sistema“, – sako O. Sehnalová.

Europos Parlamento Transporto ir turizmo komiteto pirmininko pavaduotojas Dieter-Lebrecht Koch iš Vokietijos teigia, kad naujosios sistemos įvedimą palaiko 80 proc. Europos vairuotojų. Jo įsitikinimu, tūkstančiai žmonių dabar būtų gyvi, jeigu pagalbos tarnybos juos būtų pasiekusios anksčiau.
Tuo tarpu nevyriausybinės organizacijos Europos transporto saugumo tarybos vykdantysis direktorius Antonio Avenoso ragina nedelsti: „Technologijos, reikalingos automatiškai iškviesti pagalbą, jau prieinamos ir naudojamos, taigi nėra reikalo atidėlioti. Laikas, kurį užtrunka pagalbos tarnybos, kol pasiekia sužeistąjį, – gyvybės arba mirties klausimas.“

Tyrimai rodo, kad su „eCall“ pagalbos centro atsako laikas gali būti sumažintas perpus kaimo vietovėse ir 40 proc. – miesto vietovėse. „Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad naudojant „e-Call“ sistemą į įvykio vietą atvykstama vidutiniškai per 11,7 min., o be „eCall“ – per 21,2 min.“, - aiškina Intelektinių transporto sistemų asociacijos „ITS Lietuva“ valdybos narys Rokas Paulauskas.

Europos Parlamento nariai balsuos už tai, kad ši sistema automobilių savininkams nieko nekainuotų ir signalas pagalbos tarnyboms apie avariją būtų siunčiamas nemokamai.

Pritarimas Šiaurėje ir nauda Lietuvai

Lietuvos susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius teigia, kad šios sistemos įgyvendinimas svarbus visai Europos Sąjungai, bet labiausiai jam pritaria Šiaurės šalys. Naujoji sistema ypač aktuali retai apgyvendintose vietovėse. „Jeigu kur nors Suomijos šiaurėje automobilis susidūrė su briedžiu, kurių ten gausu, vairuotojas sužeistas ir negali išsikviesti greitosios pagalbos, o kelias retai važiuojamas, pabuvęs automobilyje pusę dienos ar dar ilgiau, žmogus gali mirti nesulaukęs pagalbos. Tokiais atvejais „eCall“ sistema labai padėtų išgelbėti gyvybes“, – pažymi R. Sinkevičius.

Lietuvos bendrojo pagalbos centro direktoriaus pavaduotojas Tadas Maroščikas pastebi, kad Lietuvos automobilių parkas palyginti senas, todėl neverta tikėtis, kad pirmaisiais metais po Europos Parlamento reikalavimo įgyvendinimo mirtingumas keliuose smarkiai sumažėtų. Tuo tarpu su laiku atsinaujinant automobilių parkui, efektas tikrai būtų.

T.Maroščikas užsimena, kad svarstoma galimybė „eCall“ sistemą įdiegti ir senuose automobiliuose. „Žinoma, norint ją populiarinti, reikėtų paskatinimo. Pavyzdžiui, jeigu vairuotojas investuotų į sistemą, jam galėtų mažiau kainuoti transporto priemonės draudimas. Savininkui tai būtų investicija į saugumą ir garantija, kad nelaimės atveju pagalba atvyks greičiau, o draudimo bendrovei - ramiau, kad jos klientas turi daugiau šansų išgyventi“, – pasakoja T.Maroščikas.

Automobilių gamintojai jau ėmėsi iniciatyvos

Kai kurie gamintojai „eCall“ technologiją jau naudoja, tačiau tik mažas procentas automobilių Europos Sąjungoje (0,7 proc.) jau turi šią sistemą. „UAB Inchacape Motors” komercijos vadovė Miglė Makauskaitė pasakoja, kad „Ford“ automatinio pagalbos iškvietimo funkciją Europoje pristatė dar 2013 m. pirmoje pusėje, o Lietuvoje tokiais automobiliais pradėta prekiauti daugiau nei prieš metus – kai tik prasidėjo prekyba Europoje.

„Šiandien šią technologiją galima užsisakyti praktiškai į visus mūsų automobilius, o daugelyje aukštesnės klasės automobilių ji montuojama standartiškai, todėl klientams nereikia papildomai mokėti. Sistema veikia 30 Europos šalių, o atsitikus nelaimei skambinama bendruoju pagalbos telefonu 112“, - aiškina M. Makauskaitė.

Europos Parlamentas siekia, kad nuo kitų metų spalio visi transporto priemonių gamintojai įdiegtų „eCall“ sistemą naujų modelių lengvuosiuose automobiliuose ir autofurgonuose, pagaminamuose ES. Vėliau gali būti diskutuojama dėl kitų transporto priemonių, tokių kaip autobusai, sunkvežimiai, motociklai. Tai pirmasis svarstymas, po kurio toliau vyks europarlamentarų derybos su ES šalių vyriausybių atstovais. Kadangi gegužės 25-ąją vyks Europos Parlamento rinkimai, galutinį sprendimą, tikėtina, turės patvirtinti jau naujos kadencijos europarlamentarai.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Regitra“ keis žymėjimą naujuose valstybiniuose numeriuose (14)

Nuo 2018 metų balandžio bus supaprastinta numerio ženklų išdavimo tvarka juos pametusiems. Taip...

Policija palygino vairuotojų elgesį pernai ir šiemet: vienas pokytis akivaizdus (59)

Praėjus beveik dviems savaitėms po to, kai pasibaigė privalomas laikotarpis, iki kurio galima buvo...

Pažadėjo: tarp pirmaujančių saugaus eismo valstybių Lietuva atsidurs 2022 metais (39)

Paskutinę šių metų dieną po šešerių metų baigs galioti saugaus eismo plėtros programa....

Gudrybės, padėsiančios vairuotojams (3)

Geras matomumas vairuotojams reikalingas visada, tačiau lapkritį bei gruodį šios savybės įtaka...

„Regitra“ primena, kada nebus išduodami vairuotojo pažymėjimai (20)

Nuo gruodžio 1 d. pažeidusiems Kelių eismo taisyklių reikalavimus ir nesusimokėjusiems visų...

Top naujienos

„Siaubo pilį“ pastatęs vienas žiauriausių žudikų padarė labai didelę ir apmaudžią klaidą įžengę į pastatą žmonės dingdavo be pėdsakų (26)

H. H. Holmesas buvo vienas iš pirmųjų Jungtinių Valstijų serijinių žudikų. Savo specialios...

Apie metro, „Hyperloop“ galime tik pasvajoti, bet laukia šis tas įdomaus (29)

Nors Lietuvoje apie itin greitą susisiekimo priemonę „Hyperloop“ ar metro kol kas galime tik...

Naktinės BMW gaudynės Vilniuje: surakintam vairuotojui teko pagulėti ant žemės

Naktį iš penktadienio į šeštadienį Vilniaus kelių policijos surengto reido metu nubausti...

Putino Rusija. Naujas Rusijos planas Ukrainoje - tik dūmų uždanga virš tikrųjų tikslų (82)

Rugsėjo pradžioje spaudos konferencijos metu Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas pareiškė ,...

Planuojantiems namo renovaciją – nauji reikalavimai (70)

Nuo lapkričio 1-osios įsigaliojo keletas Valstybės paramos daugiabučiams namams modernizuoti...

Rūbinėje Adomaitis pasiekė savo: ėmėme žaisti žymiai protingiau specialiai Krepšinis.lt iš Prištinos (26)

Įsivažiavo sunkiai, laimėjo lengvai. Lietuvos krepšinio rinktinė naująsias pasaulio čempionato...

Įvardijo jautriausias Gedimino kalno vietas: taip palikti per žiemą negalima (137)

Lankytojams užvertas Gedimino kalnas virto viena didele statybų aikštele. Ant jo zuja darbininkai...

Atsistatydino Luhansko separatistų lyderis Igoris Plotnickis (196)

Prorusiškų Ukrainos separatistų paskelbtos vadinamosios Luhansko liaudies respublikos (LNR)...

Santūrus Sabonis: sunku vertinti žaidimą, kai varžovai neturi keitimų specialiai Krepšinis.lt iš Prištinos

Nors Kosovo krepšininkai antroje rungtynių dalyje nebesipriešino Lietuvos rinktinei, daryti...

Gydytoja paaiškino, kodėl net ir norėdama negali pacientui skirti tai, ko jis vertas (166)

Gydytojai norėtų nuolatos atsinaujinti savo žinias ir kelti kvalifikaciją, tačiau iš savo...