A. Maliauskaitė-Embrektė. Viešųjų įstaigų vadovų atšaukimo tvarka – kitokia nei bendrovių vadovų

 (11)
Viešojoje erdvėje netyla diskusijos dėl Žmogaus teisių stebėjimo instituto direktorės Dovilės Šakalienės atšaukimo iš instituto vadovės pareigų bei susiję komentarai dėl bendrovių vadovų atsakomybės ir atšaukimo absoliutumo.
Aušra Maliauskaitė
Aušra Maliauskaitė
© R. Šeškaičio nuotr.

Iš tiesų tiek taikomais teisės aktais nustatyta, tiek Lietuvos teismai ne kartą yra pasisakę apie bendrovės vadovo atleidimą iš pareigų ne tik darbo teisės, bet ir civilinės teisės aspektu.

Nuo bendrovės vadovo kompetencijos, veiklos ir jos rezultatų priklauso viso juridinio asmens veiklos efektyvumas. Be to, bendrovės vadovui paprastai suteikiami platūs įgaliojimai veikti bendrovės vardu, sukurti bendrovei teises ir pareigas tam tikra apimtimi disponuoti bendrovės turtu.

Vadovo reikšmė bei svarba lemia absoliučią ir jokių sąlygų neapribotą jį išrinkusio kito bendrovės organo teisę atšaukti bendrovės vadovą iš pareigų. Tačiau, viešųjų įstaigų atžvilgiu, kasacinis teismas yra pasisakęs kitaip. Manytina, jog viešosios įstaigos vadovui, skirtingai nei akcinės bendrovės vadovui, netaikomas atšaukimo institutas, kurio taikymas darbo teisėje vertinamas kaip darbo sutarties nutraukimo pagrindas.
Aušra Maliauskaitė-Embrektė

Viešosios įstaigos tikslas – tenkinti viešuosius interesus vykdant visuomenei naudingą veiklą, taip pat viešosios įstaigos ir jos steigėjų (dalininkų) specifinis bruožas – pelno nesiekimas – išskiria šiuos juridinius asmenis ir jų dalyvius iš juridinių asmenų ir jų dalyvių rūšių, kuriems būdingas pelno siekimas, pavyzdžiui, akcinių bendrovių ir akcininkų.

Dėl to viešosios įstaigos vadovo darbo santykių atsiradimas negali būti grindžiamas fiduciarinių (pavedimo) teisinių santykių atsiradimu, kurie būdingi pelno siekiančių juridinių asmenų ir jų vadovų santykiams, o atleidimas – jų nutrūkimu. Kita vertus, šis motyvas nepaneigia viešosios įstaigos vadovui keliamų aukštų lojalumo, rūpestingumo, atidumo, sąžiningumo, kvalifikacijos ir pan. reikalavimų.

Viešųjų įstaigų įstatyme nenustatyti darbo sutarties su viešosios įstaigos vadovu nutraukimo pagrindai, o tik įvardytas viešosios įstaigos organas, turintis kompetenciją spręsti dėl darbo sutarties su viešosios įstaigos vadovu nutraukimo, bei įgaliotas asmuo, kuriam suteikiama teisė įforminti darbo sutarties nutraukimą.

Specialieji teisės aktai, reglamentuojantys viešųjų įstaigų ir jų vadovų teisinį statusą bei tarpusavio santykius, nenustato specialių darbo sutarties su viešosios įstaigos vadovu nutraukimo pagrindų, tad viešosios įstaigos vadovo darbo sutarties nutraukimui taikytini bendrieji Darbo kodekse nustatyti darbo sutarties nutraukimo pagrindai.

Teisės aktai viešosios įstaigos visuotiniam dalininkų susirinkimui nesuteikia absoliučios teisės nutraukti darbo sutartį su šios įstaigos vadovu.

Pažymėtina ir tai, kad, vadovaujantis Darbo kodeksu, neleidžiama taikyti pagal analogiją specialiųjų teisės normų, nustatančių bendrųjų taisyklių išimtis.

Tad manytina, kad viešosios įstaigos vadovo atleidimui iš darbo negali būti pagal įstatymo ar teisės analogiją taikomi kituose įstatymuose nustatyti specialūs darbo sutarties nutraukimo pagrindai (pavyzdžiui, nustatyti Akcinių bendrovių įstatyme).

Taigi viešosios įstaigos ir jos vadovo statuso teisinis reglamentavimas teikia pagrindą konstatuoti, kad ginčui dėl viešosios įstaigos vadovo atleidimo iš darbo pagrindų ta kasacinio teismo praktika, kuri suformuota bylose dėl akcinių bendrovių (uždarųjų akcinių bendrovių) vadovų atleidimo, nėra absoliučiai privaloma ir nekvestionuojama.

Pasikeitus teisinei bazei, 2016 m. viduryje ši nuomonė tapo nebeaktuali.

www.DELFI.lt
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 
Naujienų prenumerata

Nuomonės

N. Mačiulis. Gelbėkime moksleivius (51)

Viena pagrindinių šalies gyventojų gerovės, visuomenės darnos, ekonomikos konkurencingumo ir net nacionalinio saugumo sąlygų yra švietimo sistemos kokybė. Ne tik visiems lengvai prieinamas, bet ir aukštas kompetencijas suteikiantis švietimas turėtų būti kiekvienos modernios valstybės prioritetas. Ką apie mūsų šalies ateities potencialą rodo Lietuvos moksleivių gebėjimai?

G. Vercinskas. Referendumas Italijoje: grėsmė euro zonai ir Lietuvai? (16)

2016 m. pasaulyje vykstantys politiniai procesai dažnai įvardijami kaip lūžio taškas, iliustruojantis visuomenėje augantį pasipriešinimą globalizacijai ir liberaliajai demokratijai.

K. Klimka. Teta CETA beldžiasi į Seimo duris (9)

Vasarį Europos Parlamentas spręs, ar ratifikuoti ES ir Kanados laisvosios prekybos susitarimą (angl. santrumpa CETA, liet. „Kanados ir Europos Sąjungos bei jos valstybių narių išsamus ekonomikos ir prekybos susitarimas (IEPS)“).

G. Gečiauskienė. Kas augins naftos kainą kitais metais? (6)

Po Donaldo Trumpo pergalės JAV prezidento rinkimuose finansų rinkose buvo taip tylu, kad net ausyse spengė. Na, ne visai taip, tačiau išties mažai kas galėjo pakonkuruoti su naujojo JAV prezidento sukeltu sukrėtimu, kuris, kaip vėliau paaiškėjo, nejučia tapo teigiamu veiksniu vien dėl tikėjimo D. Trumpo programa. Kol nėra priešingų įrodymų, tikėjimas tęsiasi, ir rinkose pastarąsias dvi savaites tęsėsi tam tikra žinių ir stimulų vakuumo situacija. Iki vakar.

A. Asakavičius. Lietuvai – dar vienas koziris, viliojant finansinių technologijų startuolius (4)

Lietuva žengė dar vieną žingsnį link siekio tapti finansinių technologijų (angl. FinTech) sektoriaus lydere. Sektorius, kuris pastaruoju metu investuotojų įvardinamas kaip vienas perspektyviausių ir kasmet sulaukia milijardinių investicijų, po Didžiosios Britanijos sprendimo išstoti iš Europos Sąjungos (ES) ieško naujos prieglobos vietos – tokios, kokia buvo Londonas.