Besikeičiančios tradicijos

Dar visai neseniai ėjimas į restoraną būdavo lyg maža graži tradicija, kuomet žmonės mėgaudavosi vienas kito kompanija, o maistas teikdavo malonumą ir atlikdavo funkciją „čia ir dabar“. Tačiau įsivaizduokite, jog atėjote su savo antra puse romantiškai pavakarieniauti restorane pagal savo susikurtą scenarijų, o realybėje šalia esantys lankytojai akina jus blykstėmis, stumdo stalą ir kėdes ieškodami geriausio kampo nuotraukai padaryti, garsiai viską komentuoja, o gal dar ir jus netyčia užfiksavo bevalgant. Jūsų romantiškas vakaras sugadintas, nuotaika dingusi ir vienintelė mintis - kam to reikia? Būtent tokį klausimą kelia vis dažniau ir kai kurių restoranų savininkai.

Visų pirma ieškodami tinkamiausio kampo ir kompozicijos patiekalui žmogus nukreipia dėmesį nuo savo pirminio poreikio ir tikslo - pavalgyti. Be kita ko, blykstė ir telefonas trukdo šalia jūsų esantiems žmonėms - tikriausiai niekam nepatiktų būti užfiksuotiems nuotraukoje išsižiojusiems ir besimėgaujantiems skaniu lazanijos kąsneliu. Tačiau kas svarbiausia - tai trikdo virtuvės šefą. Daugelyje vietų maistas gaminamas šviežiai, todėl virtuvės personalas stengiasi, jog patiekalas klientą pasiektų dar karštas ir puikioje formoje. Laikas, praleistas fotografuojant, o po to talpinant nuotrauką į „Instagram“ atvirkščiai proporcingas maisto reprezentatyviai išvaizdai: sūris išsilydo, daržovės sukrenta, ryžiai išsibarsto... Dabar padaryta nuotrauka neatspindės tikros patiekalo išvaizdos, o tokia fotografija potencialiems lankytojams sukurs įvaizdį, jog šefai atmestinai daro savo darbą.

Būtent dėl šių priežasčių Londone vienos kavinės administracija uždraudė fotografuoti maistą ir šias nuotraukas viešinti. „Tai turėtų būti malonu, tačiau mane trikdo žmonės, fotografuojantys maistą. Tai kenksminga aplink esantiems žmonėms ir tai sugadina žmogaus džiaugsmą dėl atnešto patiekalo. Asmeniškai, aš manau, jog tai yra blogos manieros“ , - teigė Michelis Roux'as Jr, dvejas Michelin žvaigždutes turinčio restorano „Le Gavroche” šefas.

Žala autentiškumui

Kelis pastaruosius metus Amerikoje ir dalyje Vakarinės Europos restorano administracija ar patys virtuvės šefai ganėtinai dažnai išreiškia nepasitenkinimą, kuomet fotografuojami jų patiekalai. Maisto nuotraukų talpinimas į „Instagram“, pasak Gilles Goujon, kuris dirba „L’Auberge du Vieux Puits” restorane Prancūzijoje, atima dabarties džiaugsmą ir siurprizą sekantiems klientams.

Be kita ko, labai dažnai patiekalai būna autentiški, o nuotrauka internetinėje erdvėje gali paskatinti nesąžiningus šefus nusikopijuoti patiekalus. Tačiau tokio reiškinio nebijo „Talutti“ kavinės direktorius Algirdas Talutis. Pašnekovo teigimu, visada lengviausia yra nusikopijuoti kito idėją, tačiau draudimas fotografuoti to nesustabdys, nes vis tiek atsiras būdu, kaip tai padaryti.

Siekiamybė ir realybė Lietuvoje

Nė vienas restoranas nenori susigadinti savo reputacijos dėl pateikto nekokybiško maisto ar daugybės klientų nusiskundimų. Paklausus „Charlie pizza“ klientų aptarnavimo vadovės Justinos Jundaitės, ar nuotraukų talpinimas „Instagram“ daro įtaką jų kavinės populiarumui, ji nurodė, jog „kiekviena patiekalo nuotrauka ir teigiamas komentaras – „Charlie pizza“ ambasadorius, padedantis žmonėms apsispręsti, ar verta pas mus apsilankyti ir paskanauti patiekalų. Net neabejoju, kad nemaža dalis mūsų lankytojų atkeliauja išgirdę teigiamą rekomendaciją iš draugo ar susivilioję skaniai atrodančio patiekalo nuotrauka, klaidžiojusia socialiniuose tinkluose“.

Nors Amerikoje ir minėtose Vakarinėse Europos dalyse maisto fotografavimą siekiama vis labiau uždrausti, J. Jundaitė mano, jog tai drausti nebūtų tikslinga, nes geriausia reklama yra iš lūpų į lūpas. „Ne bėda, jei paviešinama ir ne itin patenkinto svečio nuomonė – klaidas reikia pripažinti, tik tokiu atveju jas galima ištaisyti ir siekti padaryti dar geriau” , - teigė klientų aptarnavimo vadovė.

Įvedus „Instagram“ #Charliepizza randama beveik 10 000 nuotraukų, kuriose paviešinamas tiek maistas, tiek ir valgantys žmonės. Peržvelgus jas, maistas nufotografuotas toks, koks parodomas ir oficialiame “Charlie Pizza” meniu. Tą patį pripažįsta ir J. Jundaitė.

„Rengdami savo restoranų valgiaraštį publikuojame realias patiekalų nuotraukas – patiekalai turi taip atrodyti ir pagaminti. Šios iliustracijos – tai ne tik informacija klientui, kuris gali matyti, kaip atrodys ant stalo atkeliavęs patiekalas, tačiau ir virėjo kontrolė, kuris turi pagaminti būtent tokį patiekalą, kaip atrodo valgiaraštyje jo nuotrauka. Siekiamybė, kai greta sudėlioję valgiaraštį, pagamintą patiekalą ir kliento publikuotą nuotrauką, pamatytume tris vienodas patiekalo kopijas , - šypsojosi pašnekovė.

Algirdas Talutis
A. Talutis taip pat pritarė, jog tikrai nereikėtų uždrausti fotografuoti maistą ir kelti tai į socialinius tinklus. Pasak A. Talučio, lietuviai turi susiformavusius savitus valgymo įpročius ir tradicinį maistą, dėl to daugeliui turėtų būti įdomu pasižiūrėti į kitoniškos virtuvės patiekalus, pavyzdžiui, meksikiečių virtuvę, kurią įmanoma pamatyti ir paskanauti „Talutti – Tex – Mex“. Direktorius teigia, jog pačioje pradžioje, kol dar virtuvė nebuvo galutinai susiformavus, būta nesusipratimų tarp meniu pateiktos nuotraukos ir klientų gaunamo patiekalo, tačiau laikui bėgant tai išsisprendė. Pašnekovas nurodė, jog kavinės šefai patiekalus ruošia iš aukščiausio lygio produktų, naudoja tik tikrą ir specialiai jiems atvežamą mėsą, dėl to yra užtikrintas dėl patiekalų kokybės ir klientų publikuojamų nuotraukų nebijo.

Populiarumo kaina

Įvedus paieškos laukelyje „Instagram“ #food, išmetama apie 187 milijonų nuotraukų, o parašius #food porn išsireiškimą, kuris yra ypač mėgstamas žmonių, darančių maisto nuotraukas, randama apie 59, 5 milijonų nuotraukų. Tokie milijoniniai skaičiai visgi rodo, jog žmonės mėgsta dalintis maisto nuotraukomis, jas komentuoti ir tokiu būdu sužinoti, kur verta eiti, o kur geriau kavinę aplenkti. „Instagram“ vyrauja ne tik kavinių lankytojų fotografijos, tačiau ir naminių patiekalų atvaizdai. 2011 metais mashable.com atliktoje apklausoje atskleista, jog 25 proc. žmonių, kurie dalinasi tokiomis nuotraukomis, tai daro be jokios konkrečios priežasties, tiesiog parodydami, ką šiandien valgė. Pačios populiariausios nuotraukos, kuriose užfiksuojamas maistas, buvo desertų 18,3 proc., daržovių patiekalų – 17,8 proc. ir vištienos patiekalų 13 proc. Be kita ko, pasak Kanados sveikatos specialistų, maisto fotografavimas gali būti žalingas tuo, jog tai gali liudyti protinius sutrikimus. 2012 metais vienoje iš Amerikoje populiarių laidų „Daktaras Ozas“ skelbta, jog žiūrėjimas į nuotraukas su maistu tukina žmones. Maistas tampa asmens epicentru, svarbiausiu dienos tikslu.

Lietuvoje taip pat yra pavyzdžių, kaip maistinės nuotraukos gali pakenkti, tačiau ne žmonėms. „Facebook“ esanti grupė „Geriausi Lietuvos restoranai“ puikiai atskleidžia kai kurių kavinių verslo triukus. Minėtoje grupėje lankytojai įkelia patiekalų nuotraukas, kuriose maistas parodomas toks, kokį realiai patiekia viena ar kita kavinė. Daugumoje fotografijų patiekalai atrodo ne estetiškai, o gautas vaizdas skiriasi nuo publikuojamo kavinių meniu. „Bloga reklama – gera reklama“ sakysite ir būsite iš dalies teisūs. Nors tokio pobūdžio reklama tikrai nepritraukia daugiau lankytojų, tačiau kavinių savininkams leidžia kritiškai pažvelgti į savo maisto kokybę, klientų skundu, laiku sureaguoti ir taisyti padėtį, žinoma, jeigu tai aktualu kavinėms.

Kaip būti geriausiu tarp maisto fotografu?

Jeigu jūs esate būtent tas, kuris mėgsta ir skaniai valgyti, ir tuo džiaugsmu pasidalinti su savo draugais, šie keli lengvi žingsniai padės jums padaryti kokybiškesnes nuotraukas ir galbūt nemokamą teigiamą reklamą jūsų pamėgtoms kavinėms.

1. Parinkite tinkamą kompoziciją. Neužtenka vien nufotografuoti maisto, verčiau pagalvokite, kokie fonai ar tinkamas kampas sužadintų apetitą jūsų draugui.

2. Spalvos. Suderinkite spalvas, jog maistas atrodytų žaismingiau, pavyzdžiui, žalias pupeles derinkite su raudonu svogūnu, tik nepersistenkite – daugiau nei trys spalvos viską pablogins.

3. Apšvietimas. Geriausia paieškoti natūralaus apšvietimo, pavyzdžiui, saulės šviesos.

4. Ingredientų forma. Jeigu jūs pats gaminate patiekalą ir norite, jog draugai jus pagirtų, apgalvokite, kaip pjaustote daržoves ar mėsą – niekam nepatinka beformis ir ištežęs maistas.

5. Trijų taisyklė. Įsivaizduokite, jog lėkštė yra padalinta į 9 lygias dalis, iš kurių 2 eina horizontaliai, o 2 – vertikaliai. Visa paslaptis glūdi tame, jog maistą turite sutalpinti į šias linijas.

6. Nenaudokite savo telefono blykstės. Geriau pasiimkite nuo kaimyninio staliuko kliento telefoną ar draugo – užmegzkite pokalbį, o maistas atrodys patrauklesnis ir neišbalintas jūsų šviesos.

7. Judėkite. Nebijote užsilipti ant kėdės, jeigu to tik reikia gerai nuotraukai.

8. Naudokitės siūlomomis programomis. Dabar yra daugybė programėlių, su kurių pagalba galite retušuoti nuotraukas, pavyzdžiui, VSCOcam.

9. Liekite. Tik ne gėrimą ant stalo, o panaudokite „blur“ funkciją, kuri išryškins patiekalo pliusus ir paslėps minusus.

10. Mažiau yra daugiau. Juk jūs norite, jog visi matytų patiekalą, o ne šalia esančius vazonus ir neklotą lovą. Neapkraukite fono, minimalizmas čia puikiai tiks.

11. Tvarka. Nuotraukoje tai būtina, todėl jeigu fotografuojate vaisius ir turite du apelsinus ir 2 obuolius, sugrupuokite juos kartu, nemaišykite.

12. Dydis. „Instagram" jūsų įkeliamas nuotraukas visada iš visų pusių apkerpa, dėl to turėkite tai omeny ir prieš darydami kompoziciją apsvarstykite, ar matysis pilnas vaizdas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (19)