10 šiuolaikiško mokytojo bruožų

 (49)
Juodos lentos, baltos kreidos, pluoštai plonų sąsiuvinių pageltusiais lapais, datų bei formulių sąrašai atmintyje.
© Fotolia nuotr.

Tiesa, šiuo metu plonus sąsiuvinius vis dažniau pakeičia modernios užrašinės kietais viršeliais, senovines lentas su kreidomis - interaktyvios elektroninės lentos, o teorijos dėstymui mokytojas vis dažniau pasitelkia kompiuterines ir kitokias vizualines priemones.

Tačiau ar pasaulis per pastaruosius kelis dešimtmečius tik tiek pasikeitė? Ar to užtenka, norint vadinti save XXI amžiaus mokytoju? Štai receptas, kaip neatsilikti nuo pasaulio ir tapti šiuolaikišku mokytoju:

1. Vietoj faktų - koncepcijos. Atskiri faktai greitai pasimiršta, o koncepcijų supratimas išlieka ilgam. „Informacijos gausa ir prieinamumas įsigalėjusį mokymo būdą įsiminti faktus paverčia mažai tikslingu. Šiandien mokytojui keliamas pagrindinis uždavinys – ne prikimšti moksleivių galvas faktų, o ugdyti kompetencijas, padedančias įvertinti, suvokti, sisteminti informaciją,” – pranešime spaudai teigia Mokyklų tobulinimo centro programos direktorė Marina Vildžiūnienė.

2. Diskusija skatina gilesnį mąstymą ir supratimą. Nepateikite atsakymų, o kelkite diskusijas, patys dažnai klauskite moksleivių, kad šie ieškotų problemos sprendimo būdų. Klausimai skatina kritinį mąstymą ir kūrybiškumą. Net nustebsite pamatę, kaip išradingai moksleiviai mąsto.

3. Susiekite savo pamokas su gyvenimu. Jei norite, kad mokinys prisimintų jūsų pamokas, pasistenkite pateikiamą informaciją susieti su gyvenimu, kasdieninėmis, buitinėmis situacijomis.

4. Formuokite komandas, o ne grupes. Pats žodis „grupė“ įgavo neigiamą reikšmę, o komanda – teigiamą. Pastarasis asocijuojasi su vieningumu ir bendradarbiavimu. Tad burkite moksleivius į komandas ir ugdykite sveiką tarpusavio konkurenciją skatindami esmines, darbui reikalingas savybes.

5. Ilgalaikiais projektais paremtas mokymas (angl. Project Based Learning)
Daugelis moksleivių teigia, jog po atsiskaitymų jie pamiršta didžiąją dalį to, ką buvo išmokę. Tad užduotis kartą per mėnesį parengti prezentaciją tam tikra tema šiandien jau yra nebeveiksminga. Žinios, atėjusios patiriant, įsisavinamos efektyviau! Todėl mokymo procese turėtų būti siūloma kuo daugiau komandinių projektų, suteikiant mokiniams laisvę rinktis, kaip šie norės jį pristatyti: savo rankomis sukurtais modeliais, „Power Point“ prezentacija, video filmu ar kitais būdais. Tokiu atveju bus skatinamas moksleivių kūrybingumas, žingeidumas bei lavinami komandinio darbo įgūdžiai. Beje, mokiniai gaus progą pasijusti mokytojais, o bendraklasiai labiau įsisavins jų kalba pateiktą informaciją. 

6. Žinias pateikite praktiškai! Žinios bus bevertės, jei nebus lavinami įgūdžiai, reikalingi už mokyklos ribų. Teorija be praktikos – sausa ir moksleiviams neįdomu, tai nepadeda išlaikyti jų susikaupimo pamokoje. 

7. Žaiskite žaidimus. Raskite būdų, kaip dėstomą medžiagą ar jos dalį pateikti šia, moksleiviams priimtina, forma. Apibendrinamųjų klausimų metodą prieš atsiskaitymą geriau paverskite apibendrinamuoju žinių žaidimu. Šie žaidimai gali būti žaidžiami tiek realioje, tiek virtualioje aplinkoje. Kai moksleiviai žaidžia, jie pamiršta, kad mokosi, todėl į atliekamą veiklą sutelkia daugiausiai dėmesio.

8. Būkite kūrybingi - mokinkite įvairiais būdais. Netingėkite savo pamokose naudoti kiek įmanoma daugiau priemonių dėstomai medžiagai pateikti. Moksleiviai tikina, kad geriausias mokytojas yra tas, kuris geba mokyti pačiais įvairiausiais būdais: naudoja knygas, video filmus, muziką, prezentacijas, kalbas ir viską, kas gali sudominti moksleivį ir leisti jam lengviau įsisavinti informaciją. Jei rodote jiems video filmą, tuomet šalia pateikite faktų, pristatomų tame filme, suvestinę. Po to visą tą informaciją dar patartina apibendrinant papasakoti pačiam – tai bus daug paprasčiau suprasti ir įsisavinti kiekvienam moksleiviui. 

9. Informacinių technologijų naudojimas kūrybiškumui skatinti. Prisiminkite, jog mokytojas visuomet turi žinoti bei mokėti gerokai daugiau, nei mokinys. Šiuolaikiniam mokytojui privalu ne tik daug žinoti naujausių technologijų srityje, bet ir turėti įgūdžių tikslingai jomis naudotis. Taip pat svarbu sudominti ir savo mokinius įtraukti į mokymo procesą. Patarimas – domėkitės, kas vyksta pasaulyje, kokios naujausios programos išleidžiamos, kokie technologiniai sprendimai sukuriami. Išnaudokite galimybes dalyvauti skaitmeniniuose mokymuose.

10. Būkite novatoriški! Nebijokite eksperimentuoti, išbandyti naujovių mokymo procese. Stebėkite, kurios priemonės veikia. Diskutuokite apie tai su mokiniais.

www.DELFI.lt
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją