„Imigracijos į ES skatinimas nėra tvarus ir ilgalaikis sprendimas Europai. Visuomenių senėjimo, emigracijos ir mažo gimstamumo keliamas problemas būtina spręsti vykdant šeimoms palankią politiką ir remiant šeimas auginančias vaikus ES mastu. ES šeimos klausimai yra valstybių narių kompetencijoje, tačiau, pripažindami milžinišką demografijos iššūkį ES ir jos ateičiai, siūlome inicijuoti Europos Sąjungos demografinės ir šeimos politikos fondą, atsakingą už demografinių procesų stebėseną, analizę bei ES šeimoms palankios politikos kūrimą", - pirmadienį spaudos konferencijoje pasiūlymą komentavo Audronius Ažubalis.

Pasak Seimo narių A. Ažubalio ir L. Kasčiūno, Europa kenčia nuo demografinės krizės pasekmių: mažo gimstamumo, visuomenių senėjimo, darbo jėgos trūkumo, valstybių negebėjimo išpildyti socialinius įsipareigojimus savo piliečiams ir didelių migracijos (dažnai nelegalios) tempų.
„ES, visų pirma, privalo kryptingai spręsti jai kylančius demografinius iššūkius, - neišsprendus šios problemos, bet kokios tolesnės ES valdymo ir institucijų reformos praranda prasmę. Šiuo metu kaip vienintelis demografinės krizės sprendimas yra siūloma atvirų durų imigrantams iš trečiųjų šalių politika. Tačiau imigracija, visuomenės senėjimas, mažas gimstamumas gali lemti, kad kai kuriuose ES regionuose ilgainiui turėsime Europą be europiečių", - teigė L. Kasčiūnas.

Parlamentarai pripažįsta, kad įvairios projekcijos rodo, kad ES gyventojų skaičius nemažės, o priešingai - augs. „Tačiau tos pačios projekcijos nurodo, kad populiacijos augimas bus paskatintas ne Europos tautų, o imigrantų iš trečiųjų šalių sąskaita. Tačiau Vakarų valstybių patirtis rodo, kad, skatindami imigraciją iš trečiųjų šalių, prisidedame prie tolesnio politinių ir socialinių įtampų kėlimo - atvykėliai ir net kelios jų palikuonių kartos nenori integruotis į Europos valstybių, į kurias atvyksta, visuomenes", - sako A. Ažubalis ir L. Kasčiūnas.

Seimo narių nuomone, sėkminga gimstamumą skatinanti politika atsiremia ne tik į finansines paskatas. Ji privalo apimti ir šeimai bei vaikų auginimui palankių praktikų skatinimą, pavyzdžiui, galimybes šeimoms geriau derinti darbą ir šeimos auginimą, paprastesnį tėvų grįžimą į darbo rinką, didesnį valstybės rūpestį vaikais. Todėl siūlomas Fondas taip pat vykdytų ir gerųjų praktikų ES valstybėse narėse analizę bei sklaidą.

Parlamentarų teigimu, jau artimiausioje 2021-2027 m. Europos Sąjungos finansinėje perspektyvoje būtina numatyti lėšas tokio Fondo įsteigimui.

„ES valstybėse pripažįstamos skirtingos šeimos sampratos, todėl Fondas atsiribotų nuo rekomendacijų jas keisti ir toliau palikdamas šeimos ir santuokos apibrėžimo klausimą valstybių narių diskrecijai. Tačiau ES ir jos institucijos gali teikti savo pasiūlymus, jeigu pasiūlymas išeina iš konkrečios šalies ribų, t. y. apima kelias šalis. Dėl šios priežasties tokio Fondo veikimas neprieštarautų pamatiniams ES veikimo principams ir kompetencijų pasidalinimui", - sako A. Ažubalis ir L. Kasčiūnas.

Šio Fondo projektą parengti ir plėtoti Seimo nariai siūlo pavesti Europos Komisijos Užimtumo, socialinių reikalų ir įtraukties direktoratui, kuris yra atsakingas už ES socialinio modelio įgyvendinimą.