Kur gi daugiau kalbėti apie elektromobilius, jei ne riedant viename jų Vilniaus gatvėmis? Prie vairo – Jonas Navickas, kartu su kolegomis sukūręs naują elektromobilių technologiją ir jau sulaukęs užsienio investuotojų dėmesio. O viskas prasidėjo prieš kelerius metus viename Kauno garaže.
Jonas Navickas
© Bendrovės nuotr.

-Kaip užsikrėtėte aistra elektromobiliams?,- klausiame pirmojo lietuviško elektromobilio „JonElis“ kūrėjo J. Navicko.

-Su draugais nuvažiavome į vieną automobilių parodą, kur išvydome norvegų sukurtą ektromobilį. Grįžę į Lietuvą su draugais nusprendėme, kad ką nors panašaus galime sukonstruoti ir Lietuvoje. Laikui bėgant, kitus entuziazmas apleido ir aš likau vienas įgyvendinti šią idėją. Tuo metu Lietuvoje niekas nebandė kurti elektromobilių, tad teko suburti naują komandą, kuriai vadovauti ėmėsi Marius Gervė, kuris jau anksčiau su kolegomis Kauno technologijos universitete bandė kurti elektrinį variklį.

-Taigi prieš pradėdami jau žinojote šį tą apie elektrinius variklius?
-Pati pradžia buvo 2009 metais ir galvojome viską pradėti visiškai nuo nulio, tačiau vėliau pasvarstę supratome, kad mums pradedantiesiems tai būtų per didelis užmojis, todėl įsigijome „Ford Connect“ automobilį, kurio bazė tapo mūsų naujojo elektromobilio pamatu. Mes nusprendėme kardinaliai pakeisti jo išvaizdą ir įdėti savo kurtą elektrinį variklį. Taip atsirado „JonElis“.

Tačiau po pirmųjų bandymų, supratome, kad mūsų produktas dar neišbaigtas, todėl užsidarėme laboratorijoje ir tobulinome jį dar dvejus metus ir praėjusiais metais jau galėjome pasiūlyti vairuotojams įprastą kurą pakeisti elektra. Ir ne tik – sukūrėme dar galingesnius variklius, kuriuos galima naudoti didesnėse transporto priemonėse – viešajame transporte ir krovininiuose automobiliuose. Štai, kad ir mūsų transportavimo įmonėje „Green Express“ prekes vežiojame elektra varomais krovininiais autobusais.

-Kuo išskirtinis jūsų sukurtas variklis?
-Juo susidomėjo net LG atstovai – buvo atvykę į Lietuvą ir siūlo bendradarbiauti. O pati elektrinio variklio sistema unikali tuo, kad mes sugebėjome su žema įtampa išgauti labai daug galios, t.y. elektros įtampa transporto priemonėje nepavojinga nei žmogui, nei aplinkai. Štai kiti elektromobiliai, kuriuos mes tyrinėjome, yra važinėjančios elektros kėdės. Ypač garsusis „Tesla“ yra labai pavojingas, tad jeigu kas galvojate apie šį automobilį, pagalvokite ir apie savo bei aplinkinių saugumą.

O mūsų sistemoje – nedidelė elektros įtampa, labai paprastas pajungimas ir technikos programavimas. Tokia elektrinio variklio technika yra tokia ilgaamžė, kad su ja nuvažiuosi mažiausiai kelis šimtus tūkstančių kilometrų, o prireikus lengvai ir greitai ją galima bus permontuoti iš vieno automobilio į kitą.

Tiesa, vieną minusą elektromobilis turi. Ant jo labai pyksta šunys. Mano šuo iki šiol nepripranta prie tos keistos tylos ir man pajudėjus iš kiemo ar grįžus namo, visada aploja. Šunys matyt kaip ir žmonės – taip pripratę prie triukšmo, kad tyla tiesiog glumina. Aš ir pats anksčiau važinėdavau įsijungęs radiją visu garsu, bet kai sėdau prie elektromobilio vairo, supratau kaip gera tyloje riedėti miesto gatvėmis.

-Ar Lietuvos vairuotojai jau domisi naujuoju elektriniu varikliu?
-Pasiūlę savo elektrinį variklį Lietuvos vartotojams, susidūrėme su skaudžia realybe – lietuviai pirmiausia klausdavo kada jis atsipirks. Argumentai apie tai, kad elektromobilį renkiesi dėl švaresnės aplinkos, mažesnės žalos gamtai ir tylos – čia negalioja. Taip ir norisi tokių paklausti ar prie namų statydami šiltnamį, mes tikimės, kad jis kažkada atsipirks? Gal nebent tavo vaikams. O elektromobilį naudoji kone kiekvieną dieną ir nuvažiuoji po keliasdešimt kilometrų – žiūrėk, per penkis metus jis ir atsipirko. Aišku, lietuvis skaičiuoja kitaip – naudotas automobilis kainuoja kelis tūkstančius litų, o dar galima pigesnio baltarusiško dyzelinio kuro įsigyti.

O juk važinėti ir nekenkti gamtai pirmiausia yra tiesiog smagu. Be to, šiukšles rūšiuojame, tačiau automobilių tarša nesirūpiname, nors jie ir teršia bene labiausiai. Pažiūrėkite kaip greitai garažas prisipildo mirtinai pavojingomis išmetamomis dujomis, o tada atkreipkite dėmesį kiek gatvėse automobilių tą taršą paleidžia į aplinką. Be to, ar pagalvojote apie tai, kad tik įprastame variklyje tik 25-30 procentų sudeginto kuro virsta energija? Visa kita tiesiog iškeliauja per išmetamąjį vamzdį.

Ir vis dėlto, tiems kurie svarsto pirkti naują automobilį ir žiūri tik ekonominio intereso, galiu pateikti paprastą pavyzdį – automobilio perdarymas iš benzininio į elektrinį kainuos tiek, kiek kainuoja jūsų norimas automobilis ir dar 50 000 litų. Tačiau tada jums niekada gyvenime nebereikės užsukti į degalinę, keisti tepalų ir tokios transporto priemonės priežiūra bus minimali. O gal dar norite pabandyto atspėti kokios kuro kainos bus po dešimtmečio? Gal tiesiog užteks prisiminti kiek litras bet kurio kuro kainavo prieš penkerius metus ir nuomonė apie iš pirmo žvilgsnio brangius elektromobilius pasikeis.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Po atakų Ispanijoje – padidintas dėmesys saugumui „Velomaratone“ (3)

Po kruvinų teroro išpuolių Ispanijoje policija ir organizatoriai ėmėsi specialių priemonių, kad...

BMW atskleidė įspūdingą modelį (32)

Jau kitais metais Vokietijos automobilių koncernas BMW turėtų į gatves sugrąžinti rodsterį...

Kinų gamintojai žengia į Europą su nauju prekės ženklu – kompaktiniu visureigiu (4)

Kaip jau žinoma, „Geely“ nupirkta „Volvo“ kompanija stipri, kaip niekada anksčiau. Kalbama,...

Įtampa Vokietijoje auga: prieš rinkimus – spaudimas automobilių gamintojams (12)

Vokietijos pastangos atsitiesti po vadinamojo „dyzelgeito“ skandalo gali labai greitai virsti...

„Škoda“ jau 2020 metais pristatys elektrinį miesto visureigį (4)

„ Volkswagen Group “ jau kurį laiką deda didžiules pastangas, norėdama nuo greičiau rinkai...

Top naujienos

Pavalgęs A. Užkalnis sako, kad Nidą metas branginti, kol visai užbrangs (50)

Žinau, žinau, šiandien ne toks sekmadienis, kad galima būtų ramiai apie Nidą rašyti: nebėr tų...

Trečdalis menopauzės sulaukusių moterų turi šią „dovaną“: ginekologas paaiškino, kada reikia sunerimti (15)

Daugelis moterų net neįtaria, jog jų gimdoje vystosi miom a. O dažniausiai jas atlikti padeda...

Kaip iš tikrųjų atrodo gyvenimas Rusijos glūdumoje (158)

Švintant saulei Jevdokimovas, kaimas Rusijos glūdumoje, tingiai bunda iš miego ir nyra iš trobas...

Greitai uždirbti iš savo buto gali ne visi: ko labiausiai reikia? (2)

Lietuvoje, ypatingai didmiesčiuose ir kurortuose, populiarėja trumpalaikės nuomos verslas. Jį...

Sąmokslo teorijų karalienė: kas slypi už kalbų apie slapta pasaulį valdančius žmones (387)

Mito apie iliuminatus atsiradimo istorija atskleidžia, kaip šiandien gimsta melagingos žinios, o...

Skaitmeninės legendos: A. Sabonis ir Š. Marčiulionis žais tarp visų laikų NBA geriausiųjų? (4)

Vasarai artėjant prie pabaigos NBA vaizdo žaidimų kūrėjai atskleidžia vis daugiau paslapčių...

„Velomaratono“ dalyviai slysčiojo lietaus išpraustame Vilniuje, bet gerino pernykščius rezultatus (18)

Sekmadienį aštuntą kartą startavo masiškiausias šalyje dviračių sporto renginys...

Sugriuvus automobilių stovėjimo aikštelei, mašinos pakibo ore (17)

Nottinghamo centre, įgriuvus daugiaaukštei automobilių aikštelei, dalis joje stovėjusių mašinų...

Ar kada susimąstėte, kaip iš tiesų dirba „Palangos bobutės“ (143)

300 kvadratinių metrų dydžio butas vasarai Palangoje jau atgyvena, sako „Ober-Haus“ Vakarų...

Naktinis reidas Vilniuje: nepilnametis prie vairo ir nuo dėmesio į krūmus sprukęs doras jaunuolis (44)

Naktinis reidas Vilniuje prasidėjo iškart pričiuptais dviem vairuotojo pažymėjimų...