Nuo vasario vidurio statytoje gamykloje bus surenkamos ir perdirbamos nuotėkos, susidarančios vykdant orlaivių nuledinimą. Jos vėliau galės būti panaudotos kaip žaliava naujam nuledinimo skysčiui gaminti ar kitur pramonėje.

Šis skystis naudojamas šaltuoju metų sezonu, lėktuvams prieš kilimą nuvalyti nuo sniego ir ledo, juo taip pat padengiamas orlaivio korpusas, taip apsaugant nuo ledo susidarymo.

Veiklą gamykla pradės nuo šio šaltojo sezono. Joje įrengti skysčio rezervuarai, modernios perdirbimo technologijos. Gamyklos procesai bus automatizuoti, darbuotojai tik prižiūrės įrangą, fiksuos duomenis ir atliks matavimus.

Taip pat prie pakilimo-nutūpimo tako bus įrengtos kelios specialios lėktuvų nuledinimo aikštelės.

„Kadangi tai yra naudinga cheminė medžiaga, kuri gali būti dar kartą panaudojama, nuo šios žiemos bus specialios aikštelės poroje vietų oro uoste. Nuo sparnų nutekėjęs skystis vamzdžiais atkeliaus į šitą gamyklą, perdirbamas antriniam panaudojimui ir kaupiamas.

Tada galėsime jį parduoti ar langų plovimo skysčio gamintojams, ar pagaminti naują nuledinimo skystį“, – žurnalistams gamyklos atidarymo renginyje sakė „Lietuvos oro uostų“ generalinis direktorius Simonas Bartkus.

Planuojama, kad gamyklą pasieks apie 4,5 tūkst. kub. m panaudoto skysčio, o perdirbama apie 4 tūkst.

Perdirbtą skystį pardavinės pats Vilniaus oro uostas. Anot S. Bartkaus, oro uoste per sezoną galima nuledinti apie 8 tūkst. lėktuvų.

Viso projekto vertė siekė apie 7 mln. eurų, 2,9 mln. eurų kainavo pačios gamyklos, apie 4 mln. eurų – aerodromo pritaikymas ir nuledinimo aikštelių statybos. Maždaug 49 proc. finansavimo skyrė Europos Sąjunga.

Projektu įgyvendinami oro uosto žaliojo kurso tikslai, žiedinė ekonomika.

„Žaliojo kurso politika paliečia ir aviaciją. Oro uostai iki 2030 metų turi tapti neutralūs klimatui, visiškai neteršti aplinkos. Gamykla yra vienas iš žingsnių, kuris tą įgyvendins“, – atidarymo renginyje sakė susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas.

Tai pirmoji tokia gamykla Baltijos šalyse.

Vilniaus oro uostas nuledinimo skysčio nepirkdavo, juo pasirūpindavo pačios oro linijų bendrovės.

Ateityje planuojama, jog Vilniaus gamykloje bus valomos ir Kauno bei Palangos oro uostuose susidarančios nuledinimo nuotekos, kurios iš pradžių bus kaupiamos rezervuaruose, o vėliau transportuojamos. Iki šiol visas nuledinimo skystis nutekėdavo į bendrus nuotėkų tinklus ir suirdavo, tačiau aplinkai nepakenkdavo.