aA
Dirbantieji e. komercijos rinkoje yra pripratę prie nuolatinių pokyčių. Šiandien tai viena iš įdomiausių rinkų, kuri prieš pora mėnesių tapo turbūt ir pačia aktualiausia visai ekonomikai. Tačiau esamomis neeilinėmis rinkos sąlygomis – maksimaliai kokybiška veikla joje tampa iššūkiu. Kai absoliučiai viskas – vartotojų paklausa šauna tokiu greičiu į viršų, organizacijos turėjo spėti nuolat ieškoti didesnio rūbo nuolatiniam augimui suvaldyti.
Simonas Bielskis
Simonas Bielskis
© Asmeninio archyvo nuotr.

Toks e. komercijos augimas atitinkamą atoveiksmį padarė visoje internetinio apsipirkimo grandinėje. COVID-19 pandemija ir įvestas karantinas vienareikšmiai paveikė ir toliau veikia rinką. Mums pažįstama e. komercija nebebus tokia, kokia buvo – pasiektas naujas lygis.

Matome įvairiausių pavyzdžių, kai net didžiausios įmonės, neskyrusios deramo dėmesio el. prekybai per paskutinius 2–3 metus, dabar turėjo prisitaikyti per nepaprastai trumpą laiką. O tai nėra lengva. Reikia greitai sukurti visą ekosistemą: internetinės prekybos puslapį, mokėjimo būdus, logistiką, reklamą, operacijas, IT ir kitus kertinius procesus. Visi „vėluojantys su e. komercija“ suskubo būtent tai ir daryti.

Tad kiekviena papildoma karantino savaitė iš vienos pusės tapo iššūkiu ir mums – siuntų pristatymo bendrovėms, siekiant susidoroti su drastišku siuntų kiekio augimus per labai trumpą laiką. Teko itin greitai įdiegti IT pakeitimus, kad galėtume nukreipti privačių gavėjų siuntas į paštomatus, o ne į namus, kad kurjerių ir klientų kontaktas būtų mažesnis, paštomatus aptarnauti ne porą kartų per dieną, bet kas valandą didžiuosiuose miestuose bei išplėsti komandą daugiau negu dvigubai, mūsų atveju – įdarbinant 150 naujų darbuotojų. Ir viską daryti ekstremaliai padidintomis rizikos sąlygomis, kartu siekiant apsaugoti kiekvieną darbuotoją.

COVID-19 taip supurtė rinką, kad bendrovėms kurios gali teikti savo paslaugas, teko perorganizuoti ar pakeisti darbo procesus dėl saugumo ir išaugusių apimčių. Priimti šimtus naujų darbuotojų, stiprinti darbuotojų saugumą ar atskirti darbuotojus į pamainas, taip pat – suvaldyti kartais augančią vartotojų paklausą. Tačiau iš kitos pusės – tai ir galimybė visai e. komercijai, nes kuo ilgiau žmonės bus „priversti“ naudotis online prekyba, tuo priimtinesnė ji taps vis augančiam naujų klientų ratui.

Vieniems sektoriams nuskilo labiau. Daugiausia darbo atiteko maisto prekybą vykdančioms įmonėms, kosmetikos, higienos priemonėmis prekiaujančioms įmonės. Jų tiekiami pirmojo būtinumo kasdieni naudojami produktai tapo vieni paklausiausių. Sunkiau sekasi toms, kurios prekiauja brangesnėmis, aukštesnės kokybės prekėmis, taip pat drabužiais ar batais prekiaujančioms e. parduotuvėms. Ir tai itin logiška – žmonės labiausiai siekia apsirūpinti pirmo būtinumo prekėmis, o to, kas gali palaukti, – neskubama pirkti. Taip pat mokėjimų įmonės, siuntų bendrovės, kurios orientavosi į B2C segmentą, ne B2B, turi daugiausiai darbo.

Karantinas pakeitė ir žmonių apsipirkimo įpročius: pirkėjų internetu skaičius išaugo kelis kartus, siuntų bendrovių apimtys – dvigubėjo ar trigubėjo. Tokias apimtis Lietuvoje prognozavome po 1–2 metų ir tam ruošėmės labai strategiškai. Nepamirškime ir to, kad dar prieš šią krizę buvome atsilikę nuo Vakarų Europos ar JAV pagal e. prekybos populiarumą. Pagal pardavimų apimtis internete Lietuva dar neseniai buvo panašiame lygyje, kokiame JAV buvo prieš dešimtmetį, todėl ateinantis dešimtmetis Lietuvoje ir visame Baltijos šalių regione turėjo būti spartaus augimo laikotarpis.
Tačiau įvyko nenumatytas scenarijus ir ženklus augimas įvyko per kelias paras. Visi vieną dieną atsikėlėme ir supratome, kad nenumatytam laikui apsipirkimas internetu taps pagrindiniu ekonomikos varikliu. Tikiu, kad e. prekyboje Lietuvoje toliau ne vienus metus matysime dvigubą procentinį kasmetinį augimą.

Taip pat girdisi ir spėjimai, kad visuomenė pasaulyje bus atsargesnė, keisis bendravimo įpročiai, siekiant mažinti bet kokį kontaktą, tad paštomatai šioje vietoje bus pirmas pasirinkimas. Jie tapo panacėja. Savitarnos terminalų diegimą spartina visi, kas gali – didžiausi rinkos žaidėjai planuoja atverti dar daugiau maisto savitarnos terminalų, didžiausios internetinės parduotuvės – dar daugiau skiria dėmesio šiam pristatymo būdui. Kas bus toliau?

Žinoma, vartojimas stabilizuosis ar net laikinai sulėtės, jei žmonės nebus užtikrinti savo finansine padėtimi dėl ekonominių sunkumų, kuriuos atnešė karantinas, arba jų prekių krepšelis sumažės. Tačiau e. prekyba nebesugrįš į buvusį lygį, ir mažmeninė prekyba, ir siuntų pristatymo bendrovės, ir didžiosios e. parduotuvės tam ruošiasi.

Kas nutiks fizinėms parduotuvėms ir kavinėms po truputį atveriant duris? Kardinalių pokyčių e. komercijoje tai nesukels – staigi pirkėjų banga, plūstelėjusi į internetą, kiek aprims ir sumažės, tačiau negrįšime į prieš karantiną buvusią situaciją.

Žmonės buvo „priversti“ atrasti apsipirkimą internetu ir šis naujas elgsenos pokytis nedings su karantino pabaiga. Žinoma, tokio ženklaus augimo kiekvieną savaitę nebematysime, tačiau naujų klientų, atradusių e. komerciją, bus.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(1 žmogus įvertino)
5.0000

Raminta Stravinskaitė. Ar tinkamai užtikrinama nepilnamečių asmens duomenų apsauga teikiant jiems prekes ar paslaugas internete? (1)

Akivaizdu, kad internetinė erdvė kelia vis daugiau iššūkių, susijusių su asmens duomenų...

Ilja Laurs. Technologijų sektoriaus rodikliai – po laikinos stagnacijos pasaulis ruošiasi augimui

Aukščiausią tašką per pastaruosius metus pasiekęs vartotojų pasitikėjimo lygio indeksas...

Audrius Granickas. Kaip programėlės pasiekia mūsų kišenes: 5 jų kūrimo etapai

Be išmaniųjų programėlių savo gyvenimo šiandien neįsivaizduoja daugelis – praėjusiais...

Viktorija Katilienė. Pandemijos įtaka: abipusis pasitikėjimas tampa draudimo verslo ašimi

Pandemija įnešė pokyčių į draudikų ir klientų santykius. Apribojus judėjimo galimybes ir...

Natalja Kobzevienė. Biudžetinių įstaigų nuotolinio darbo išlaidų kompensavimas – apie ką nepagalvota? (1)

Darbo kodekso 52 straipsnyje nurodyta, kad darbuotojas, susitarus su darbdaviu, gali atlikti darbo...

Top naujienos

Naujas reikalavimas gali tapti dar vienu iššūkiu abiturientams: jeigu jo neįvykdys, nebus prileisti prie egzaminų (2)

Šių metų abiturientai beveik visus mokslo metus mokėsi nuotoliniu būdu, bet tai ne vienintelis...

Šioje šalyje apie pandemiją jau primena tik kaukės: tai vienintelis kelias išspręsti tą baisią situaciją (256)

Vakcinacijos apimtimis pasaulyje lyderiaujantis Izraelis grįžta į normalų gyvenimą. Lietuvos...

Per praėjusią parą nustatyti 726 nauji koronaviruso atvejai, pirmąja doze paskiepyti 1452 žmonės ligoninėse šiuo metu gydomas 1101 COVID-19 pacientas (128)

Per praėjusią parą šalyje nustatyti 726 nauji COVID-19 atvejai, nuo šios infekcinės ligos mirė...

Vyriausybė veiklą atnaujinti leido, bet kino teatrai durų dar neatvers kelias savaites (27)

Vyriausybė nuo pirmadienio leido atnaujinti kino teatrų paslaugas, tačiau bilietų dar galima...

Arabų klanams Berlyne darosi nejauku – į jų valdas braunasi „svečiai“ iš Rusijos (484)

Vokietijos sostinėje iškilo gaujų karų grėsmė, nes jau įsitvirtinusias nusikaltėlių...

Po atlaisvinimų veiklą atnaujinusios sanatorijos ir SPA siūlo naujas paslaugas: telefonai netilo viso karantino metu (41)

Po Velykų Lietuvoje atlaisvinus judėjimą tarp savivaldybių, darbą atnaujina per karantiną...

Pirmasis pasaulyje: Irake gimė berniukas su trimis... peniais (14)

Žmonijos istorijoje užfiksuotas pirmasis trifalijos atvejis: Irako Duhoko mieste gimė berniukas su...

Čekija išsiunčia 18 Rusijos diplomatų dėl 2014 m. įvykusių sprogimų atnaujinta (48)

Čekijos vyriausybė šeštadienį paskelbė išsiunčianti iš šalies 18 rusų diplomatų, kuriuos...