Į redakciją kreipėsi keli „Upos“ darbuotojai (siekiant apsaugoti jų anonimiškumą, neatskleisiu, ar tai esami, ar buvę darbuotojai, neminėsiu ir profesinės krypties, tačiau šie asmenys – sveikatos priežiūros specialistai).

Be to, kalbėdami apie sąlygas šiame centre, darbuotojai pabrėžia, kad kitose panašaus pobūdžio įstaigose, ypač esančiuose mažuose Lietuvos kurortuose, situacija labai panaši ar net kai kur blogesnė.

„Kai mokiausi, labai patiko studijos, tikėjausi, kad tai man bus ne tik pragyvenimo šaltinis, bet ir hobis, man labai įdomi sfera“, – pasakojo vienas iš darbuotojų ir liejo apmaudą, kad tokio pobūdžio įstaigose geri specialistai nėra gerbiami.

Darbo sąlygos

Darbuotojai pasakoja, jog „Upoje“ viskas nauja, sutvarkyta ir gražu. Tačiau pasak jų, centre labai sunku išdirbti visą darbo dieną – net tik dėl nepakeliamo darbo bei emocinio krūvio, bet ir dėl techninių sąlygų.

Vienas iš darbuotojų pasakojo, kad darbo diena trunka nuo 8.30 iki 17-18 val. Kitas darbuotojas pasakojo, kad dažnai tenka dirbti ir 12 val. per parą.

„Vakare padaugėjus žmonių, pasijunta didžiulis fizinis nuovargis, juk visas darbas „ant kojų“, bet to, tai ir protinis darbas, bendravimas su žmonėmis, – pasakojo vienas iš darbuotojų. – Pusę valandos dirbi su žmogumi, 5 minutes turi užpildyti dokumentams, jei spėji, nueini į tualetą.“

Negana to, darbuotojai skundėsi, kad patalpose labai karšta, jos nevėdinamos: jei kabinete yra langai, jie neatsidaro, tačiau, didžioji dauguma kabinetų langų neturi. Darbuotojai skundžiasi šviesos stoka ir deguonies trūkumu, mat, pasak jų, ventiliacija ne visada veikia.

Darbo užmokestį darbuotojai vadina juokingu: kai kurie vidutiniškai gauna pilno etato 450 eurų darbo užmokestį į rankas, kiti – apie 520 eurų. Vienas iš darbuotojų pasakojo, kad kelis kartus, dirbant šventinėmis dienomis, savaitgaliais, pavyko daugiausiai užsidirbti 600-700 eurų.

Darbuotojai sako, kad vadovybė smerkia, kai būna padaromos klaidos, tačiau darbuotojai teisinasi, kad tai įvyksta tik dėl to, kad krūvis kasdien – „nežmoniškas“.

Darbuotojai akcentavo problemas, prasidedančias nuo padalinio vadovės. Pasak jų, ji – problemų centras. Pasak jų, vadovė nepasirūpina, kad darbuotojui būtų sumokėtas visas atlygis, kurį jis uždirbo papildomai; pasakojama, kad darbuotojai užsidirba papildomas laisvas dienas, tačiau jų negauna.

„Ant mūsų šaukiama, jei pasižiūrime į laikrodį, nusižiovaujame“, – pasakojo vienas iš darbuotojų ir pridūrė, kad vadovė nesiskaito su pavaldiniais, negerbia jų.

Neturi kur dėtis

Pasak „Upos“ kolektyvo, vieni darbuotojai kenčia tokias sąlygas, nes neturi, kur eiti. „Vieniems iki pensijos traukti reikia, kiti čia gyvena, bijo prarasti darbą, bijo pasakyti direktoriui, kaip yra iš tikrųjų“, – pasakojo vienas iš darbuotojų.

„Atėjus klientui, atrodo, viskas yra tvarkoje, aplinka graži, saugi, žmonės ateina, moka už paslaugas, bet užkulisinė pusė yra žiauri. Aš manau, kad tai vyksta ne tik Druskininkuose, bet ir visoje Lietuvoje“, – pasakojo vienas iš darbuotojų.

Darbuotojai pasakojo, kad labai gerbia įstaigos įkūrėją Vytautą Dambravą, tačiau vėliau situacija labai pasikeitė į bloga. „Jo idėja, ką jis atnešė į centrą, buvo nuostabi. Iš pradžių buvo rojus, darbuotojai buvo gerbiami, buvo europietiškas bendravimas. Koją pakišo nusamdyti padalinio vadovai. Kadangi miestas nedidelis, perspektyvų nėra, dėl to tokius darbuotojus ir laiko“, – nuomonę išsakė vienas iš darbuotojų.

Vienas iš darbuotojų taip pat prabrėžia ir bendrą, Lietuvoje esančią problemą. Pasak jo, Lietuvoje panašių reabilitacinių centrų klientai turi „vipines teises“. „Nesvarbu, jie teisūs, ar ne, bet vadovai tai toleruoja dėl tų kelių kapeikų. Jie geriau pažemins savo darbuotoją negu klientą. Nors užsienyje, kitose Europos šalyse, jeigu klientas yra nepagarbus darbuotojui, arba iš viešbučio iškraustomas, arba tiesiog nesuteikia paslaugos, – pasakojo darbuotojas.

– Taip, Lietuvoje maža rinka. Bet mano akimis, nuo ko prasideda verslas? Nuo vadovo pagarbos darbuotojui. Jeigu darbuotojas jaučia, kad jis yra reikalingas, savaime jis atiduoda paskutines jėgas ir pastangas, kad įmonei būtų geriau.“

Sveikatingumo centre dirbantys darbuotojai skundėsi kartais sunkiai pakeliamu klientų elgesiu. „Jei nepatiko paslauga, tai kitą kartą neateik. Nerėk, neskleisk negatyvo. Nes 12 valandų dirbti tokį darbą – be galo sunku“, – apmaudą liejo vienas iš darbuotojų.

Vienas iš sveikatos priežiūros darbuotojų skaitytojų, kurie bus tokių centrų lankytojai, prašo gerbti darbuotojus ir nebūti egoistiškiems. „Dažnai vyrauja požiūris „aš tau moku pinigus, tai dabar šokinėk aplink mane“, – specialistai mano, kad taip neturėtų būti.

Fizinį darbą dirbantys žmonės pastebi, kad ilgainiui nuo darbo užklumpa sąnarių ligos, kamuoja stuburo problemos, nuo stovimo darbo – venų varikozė.

Direktorius liko nustebintas

Tai, ką išgirdau iš „Upos“ darbuotojų, perdaviau įstaigos direktoriui. Jį tokie pasisakymai ir skundai išties nustebino, akcentavo, kad darbuotojais jie rūpinasi ypatingai.

„Svarbiausia yra bendrauti, todėl visiems darbuotojams mano ar personalo vadovo kabinetas visada yra atviras ir visus klausimus aptariame. Visada nuoširdžiai kviečiu, kad darbuotojai kreiptųsi ir išsakytų savo rūpesčius, antraip negalime išspręsti situacijos, jei apie ją net nesužinome, – situaciją komentavo įstaigos direktorius Rimantas Černauskas.

– Rūpestingai laikomės tiek darbo kodekso, tiek higienos normų. Skundų dėl nesuteiktų laisvų dienų nesame gavę. Įsivėlusias klaidas taisome iš karto, kai apie jas sužinome ir tam pakanka užeiti pasikalbėti su atsakingu asmeniu. Kalbant apie atlyginimą, mūsų įmonės rugsėjo mėn. atlyginimų mediana siekė 1042,82 EUR „ant popieriaus“ ir ji neišsiskiria, o daugeliu atveju lenkia nemažai Druskininkuose veikiančių įstaigų. Apie atlygį ir kitas sąlygas su darbuotojais kalbamės nuolat, per individualius pokalbius. Darbuotojų kaita mūsų įmonėje labai maža.“

Direktorius nurodė, kad stengsis komandoje paskatinti daugiau atvirumo ir pasitikėjimo.

Darbo inspekcija apie tokius atvejus nėra girdėjusi

Papasakoję, kad taip vyksta visoje Lietuvoje, darbuotojai pridūrė, kad niekas negina jų teisių. Apie tokią situaciją bendrai papasakojau Valstybinei darbo inspekcijai.

„Darbo laiką reglamentuojantys teisės aktai numato galimybę dirbti iki 12 valandų, tačiau kiekvienu individualiu atveju reikia vertinti aplinkybes, ar nėra pažeistos tam tikros normos, pavyzdžiui, minimaliojo poilsio laiko reikalavimai, – komentavo Valstybinės darbo inspekcijos patarėja komunikacijai Jurgita Kažukauskaitė-Sarnickienė.

– Dėl atlyginimo šalys tariasi tarpusavyje, tačiau svarbu, kad jis nebūtų mažesnis už minimaliąją mėnesinę algą (MMA), o kvalifikuotam darbui turi būti didesnis už MMA.

Jei darbuotojams kyla neaiškumu dėl situacijos, ar nepažeidžiamos jų teisės, jie gali kreiptis į Valstybinę darbo inspekciją (VDI) konsultacijų telefonu (8 5) 213 9772. Jei darbuotojai mano, kad jų teisės pažeidžiamos, jie gali kreiptis į VDI su rašytiniu skundu, kurį galima atsiųsti paštu, el. paštu arba atvykti į bet kurį VDI teritorinį skyrių. Taip pat jie turi teisę kreiptis į Darbo ginčų komisiją prie VDI.“

DELFI skaitytojai, galbūt irgi esate atsidūrę panašioje situacijoje? Įtariate, kad darbdavys pažeidžia jūsų teises? Elgiasi nepagarbiai, nemoka sutarto ar laiku atlyginimo? Pasidalinkite savo istorija su DELFI, rašykite el. p. pilieciai@delfi.lt su prierašu „Darbo sąlygos“.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (454)