Sutapimas ar ne, bet šalies vyno daryklos pasirodė parado dieną, skirtą „Didžiajam Kinijos tautos atjaunėjimui“. Vyndariai siekia atgaivinti pramonę, kurios reputacijai kenkia masiškai gaminamas prastos kokybės vynas. Prekybos karui sukėlus ekonomikos sulėtėjimą, jie bando pasinaudoti patriotiniais tėvynainių jausmais, kad įtikintų juos iš naujo įvertinti vyną su etikete „Pagaminta Kinijoje“.

Nuo sausų Ningsios aukštikalnių šalies centre iki švelnesnio klimato pakrantės kalvų Šandonge, naminiai vyndariai pamažu praneša apie save vyno pasauliui. O labiausiai gerbiami senieji Europos vyno namai nesnaudžia: Rothschildai, kurių „Chauteau Lafite“ kaip statuso simbolio jau seniai trokšta Kinijos elitas, šį rudenį išleido savo pirmąjį Kinijoje pagamintą vyną.

Pasak šalininkų, pagaliau atėjo metas kokybiškam kiniškam vynui. Jie atkreipia dėmesį į didžiulį jaunų viduriniosios klasės vyno mėgėjų, pasirengusių rinktis kokybišką vyną, potencialą. Paklausa – kuri, kaip prognozuojama, iki 2021 m. išaugs iki 17,3 milijardų dolerių – gali sulaukti postūmio ir iš nacionalistinės tendencijos, pastebimos vietinių prekių ženklų rinkoje.

Nors vartotojų rinkos dydis žada palankią perspektyvą, Kinijoje gaminamas vynas susiduria su rimtais iššūkiais. Iš jo nuo seno šaiposi tiek vietiniai, tiek užsieniečiai, ir kelių prabangių butelių gali nepakakti, norint Kinijos vyndarystės regionus paversti naujuoju Napos slėniu.

„Tai, kad jis pagamintas Kinijoje, paprastai nėra privalumas, nes Kinija ilgą laiką gamino vidutiniškus arba visai prastus vynus“, – teigia vyno žinovė Jeannie Cho Lee iš Honkongo. Vis dėlto „vyno supratimo ir įvertinimo lygis Kinijoje yra labai aukštas“.

Kinai neabejotinai mėgaujasi geru vynu, ypač jei jis atvežtas iš kažkur kitur. Pastaruosius du dešimtmečius paklausa smarkiai išaugo, o rinktinio prancūziško vyno buteliai laikomi prabangia dovana tiek socialinėmis, tiek oficialiomis progomis. Kinų troškulys padėjo Europos gamintojams atsigauti po finansinės krizės ir paskatino Kinijos kompanijas investuoti į garsius Prancūzijos vynuogynus.

Remiantis IWSR (International Wine & Spirits Research) gėrimų rinkos analize, tai padėjo Kinijai tapti antrąja pagal vertę didžiausia vyno rinka (ji atsilieka tik nuo JAV) ir penktąja pagal apimtį. Potencialas milžiniškas: praėjusiais metais paskelbtame „Julius Baer“ pranešime „Wealth Report Asia“ nurodoma, kad 2015 m. Kinijoje buvo 48 milijonai vyno gėrėjų, atstovaujančių vadinamajai „tūkstantmečio kartai“, o augimo tempas kasmet siekia 25 proc.

Nepaisant prastos reputacijos (teigiama, kad kiniškas vynas silpnas ir beskonis), vietinė produkcija vis dar sudaro didžiąją dalį to, kas suvartojama šalyje. Tačiau pastaraisiais metais gamyba pastebimai sumažėjo – prognozuojama, kad vietinio vyno vartojimas 2021 m. susitrauks iki 71,2 milijono dėžių, palyginti su 105,4 milijonais dėžių 2016 m., praneša IWSR.

Paklausa silpnėja, nes lėtėja ekonomika, o alkoholio mėgėjai linksta prie labiau pažįstamų gėrimų, tokių kaip ugningas sorgo pagrindu gaminamas baijiu (kiniška degtinė), nacionalinis Kinijos gėrimas. Richardas Hemmingas, Singapūre įsikūręs vyno žinovas, teigia, kad pirmasis Kinijos vyno vartojimo bumas jau praėjo.

„Rinktinis kiniškas vynas į madą neateis, nes net ir patiems geriausiems Kinijos vynams trūksta jų prancūzų kolegų patikimumo“, – rašė jis praėjusį mėnesį.

Hong Jian, 36-erių metų vyras, vadovaujantis vyno klubui, tiekiančiam gėrimus elitiniams Pekino klientams, jam antrina. Tarp jo vynų – vos keli kiniški buteliai. Praėjusių metų pabaigoje jis įsigijo du vynuogynus Bordo. Paklaustas, kodėl nepirko Kinijoje, kur žemė pigesnė, vyras atsakė, kad jo tėvynei trūksta patikrintos kokybės, per daugelį amžių išugdytos Prancūzijos vynų daryklose.

„Domaines Barons de Rothschild Lafite“ tikisi šį vyno mėgėjų supratimą pakeisti. 2009 m. vyndariai įsigijo žemių Šandonge, Kinijos rytinėje pakrantėje. Vietiniai ir prancūzų darbininkai pasodino daugiau kaip 340 lysvių importuotų vynmedžių, įskaitant „Cabernet Sauvignon“, „Cabernet Franc“ ir „Marselan“. Jų darbo vaisiai šį mėnesį pasieks prabangių restoranų stalus Pekine ir Šanchajuje su 2017 metų vintažu – „Long Dai“.

Nors „Chateau Lafite Rothschild“ vadovaujanti Saskia de Rothschild atsisakė nurodyti, kiek tiksliai Prancūzijos kompanija investavo į Kiniją, didžiulės vynuogyno plantacijos ir prašmatnios degustavimo bei sandėliavimo patalpos demonstruoja tam tikrą įsipareigojimą.

Rothschildai nėra vienintelis garsus vardas, investuojantis į kiniškus vynuogynus. 2016 m. LVMH išleido savo pirmąjį butelį, pagamintą pietinėje Junanio provincijoje – vyną iš „Cabernet Sauvignon“ ir „Cabernet Franc“ vynuogių, pavadintą „Ao Yun“. Jis sulaukė entuziastingų atsiliepimų iš viso pasaulio vyno mylėtojų.

Vyno kritikas Cho Lee mano, kad tokios kompanijos kaip LVMH ir „Lafite“ nesusidurs su kliūtimis parduodamos savo vyną Kinijoje, tačiau svarbiausia yra tai, ar gerai žinomi prekių ženklai sugebės pakelti ir mažųjų gamintojų reputaciją.

Kai kuriems jau pavyko pasižymėti. „Silver Heights“ Ningsioje daugiau nei prieš dešimtmetį įsteigė Bordo apmokyta Gao Yuan ir jos vyras prancūzas vyndarys Thierry Courtade. Šiemet Ningsios vyninės „Decanter World Wine Awards“ festivalyje iškovojo 25 aukso ir sidabro medalius.

Prabangos konsultantas Danielis Langeris pastebi, kad jų sėkmė susijusi su Kalifornijos vynų iškilimu.

„Prieš kelis dešimtmečius niekas nebūtų pagalvojęs, kad Kalifornijos vynas gali būti kažko vertas, – sako jis. – O dabar kai kurie iš amerikietiškų vynų gali konkuruoti net su geriausiais prancūziškais. Vartotojų požiūris keičiasi, ir tai suteikia Kinijos vyno gamintojams nepaprastą galimybę.“

„Long Dai“ vyno pavadinimas išraitytas kinų kaligrafija, o etiketėse vaizduojamas „Lafite“ vynuogynas ir pastatas tradiciniu lenktu stogu. Anot S. De Rothschild, kinai atsigręžia į savo šaknis, o stiprėjantis patriotizmas gali priversti juos smalsiau pažvelgti į savo pačių žemę.

Tačiau kai kuriuos vartotojus toks prekės ženklo pasirinkimas visiškai atbaido.

Kaip sako 39-erių metų Pekino bankininkas Zhao Lei: „Kai ant pietų stalo pamatau raudoną vyną, kuris pagamintas Kinijoje, paprašau alaus.“