aA
Kurioje automobilio vietoje jums labiausiai patinka sėdėti? Nors ir nemalonu apie tai pagalvoti, bet pagal šį atsakymą į klausimą galima numatyti, koks likimas jūsų laukia eismo įvykio metu, o sėdintiems skirtingose vietose jis nėra toks pat.
Avarija
© DELFI / Orestas Gurevičius

Saugiausia sėdėti už vairuotojo

Ar galima teigti, kad vienos vietos automobilyje yra saugesnės už kitas? Vairavimo mokyklos „Draiveris“ instruktorius Sigitas Pudžemys tikina, kad vienose automobilio vietose eismo įvykio atveju sėdėti iš tiesų yra saugiau nei kitose.

„Pati saugiausia vieta keleiviui automobilyje yra galinėje sėdynėje už vairuotojo, kadangi vairuotojas kritiniu atveju vairą suks į kairę pusę, kad save apsaugotų nuo tiesioginio smūgio. Tai – žmogiškas instinktas saugoti save. O vaiką vaikiškoje kėdutėje saugiausia vežti ant galinės sėdynės per vidurį tarp priekinių sėdynių“, – teigia instruktorius.

Tiesa, šiuolaikiški automobiliai yra gausiai aprūpinti įvairiomis aktyvaus ir pasyvaus saugumo priemonėmis.

„Sistemos lieka sistemomis, jei vairuotojas negalvoja vairuodamas apie savo ir keleivių saugumą. Nėra dar tokių automobilių, kurie patys save valdytų, bet tikriausiai bus po kelių ar keliolikos metų intensyvių bandymų. Jau dabar bandomi išmanieji automobiliai, kol kas prižiūrimi žmogaus. Vis dėlto, įvairios sistemos tik padeda vairuotojui, bet negalvoja už jį“, – pabrėžia S. Pudžemys.

Instruktoriaus teigimu, saugus vairavimas – kai vairuotojas vairuoja ekonomiškai-ekologiškai. Tai reiškia, kad jis nedaro staigių veiksmų – nei greitai startuoja, nei staigiai stabdo, nei greitai, įžūliai manevruoja.

Netinkamoje vietoje pasodintas keleivis – grėsmė kitiems

Tuo metu vairavimo mokyklos „Rigveda“ mokymų vadovė Vaida Trinkūnienė išskiria, kad transporto priemonėse diegiamos aktyvios ir pasyvios saugos sistemos. Aktyvios saugos sistemos saugo automobilį nuo eismo įvykio – tai stabdžių antiblokavimo sistema (ABS), važiavimo stabilumo kelionės sistema (ESP), traukos kontrolės sistema, ratų antipraslydimo sistema, padangų būklė, o taip pat visa kita, kas susiję su stabdžiais, vairo mechanizmu ir matomumu.

Pasyvios saugos sistemos saugo vairuotoją ir keleivius nuo mirties ir sužalojimų jau įvykus eismo įvykiui. Tai – saugos diržai, oro pagalvės, tinkamai sureguliuota sėdynė, galvos atrama, kėbulo laikančioji konstrukcija.

Avarija
Avarija
© DELFI

„Sėdimos vietos automobilyje turi būti pasirenkamos atsižvelgiant ir į keleivio ūgį bei svorį. Keleiviai negali riboti vairuotojui matomumo. KET numato, kad labai stambų ir sunkų keleivį reikia sodinti į priekį, nes sėdėdamas gale, dėl savo didelės masės eismo įvykio metu jis gali nutraukti saugos diržą ir savo nevaldomu kūnu užmušti kitus keleivius“, – perspėja V. Trinkūnienė.

Taip pat svarbu tinkamai susireguliuoti sėdynę, o ypač – galvos atramą.

„Galvos atrama saugo nuo kaklo slankstelių lūžių eismo įvykio metu, todėl ji turi būti sulygiuota su sėdinčiojo viršugalviu. Saugos diržai taip pat reguliuojasi pagal ūgį. Jų tinkamas nesureguliavus, pavyzdžiui, jei saugos diržas yra per aukštai ir liečia kaklą, tai eismo įvykio metu gali pasmaugti“, – įspėja ji.

Nesegintys saugos diržo žūsta baisiuose skausmuose

Labai pavojinga vežti daugiau keleivių, nei numatyta automobilio techninėje charakteristikoje. Pertekliniams keleiviams nėra jokių saugos priemonių. Automobilyje yra tiek saugos diržų, kiek sėdimų vietų, todėl eismo įvykio metu visi neprisisegę keleiviai, veikiami inercinių jėgų, lekia iš savo vietų. Tokiu būdu užmuša vieni kitus susitrenkdami galvomis ar užsimuša patys išlėkę per priekinį stiklą.

„Saugos diržai yra kompleksinė saugos priemonė, kad keleiviai ir vairuotojas liktų gyvi. Yra buvęs atvejis, kai neblaivus vairuotojas, smarkiai viršydamas leistiną greitį, nesuvaldė automobilio ir šis, nulėkdamas nuo kelio, daugybę kartų vertėsi. Kadangi vairuotojas buvo neprisisegęs saugos diržo, jo kūnas trankėsi po visą besiverčiančio automobilio saloną, kol buvo nutrauktos vairuotojo galūnės. Taigi, nukraujavęs jis numirė dideliame skausme, taip ir nesulaukęs atvažiuojančių medikų“, – teigia V. Trinkūnienė.

Dažnas atvejis, kada sėdintys gale keleiviai nesegi saugos diržų, tačiau eismo įvykio atveju tai yra pražūtinga.

„Jei automobilis trenkiasi priekiu į netikėtai atsiradusią kliūtį, keleiviai lekia į priekį ir, trenkdamiesi į automobilio priekyje sėdinčio vairuotojo ar keleivio galvas, juos užmuša. Taip yra todėl, nes žmogaus galvoje yra tam tikri „mirties taškai“. Į juos pataikius, užmušti pakanka vieno smūgio. Norint, kad kelionė automobiliu būtų saugi, kiekvienas važiuojantis privalo segėti saugos diržus“, – pabrėžia „Rigveda“ mokymų vadovė.

Didžiausia rizika tenka sėdintiems šalia vairuotojo

O kuri vieta keleiviams yra pati pavojingiausia? Anot vairavimo mokyklos „Autoaidas“ direktorės Margaritos Vilkanauskienės, labiausiai eismo įvykio metu nukenčia sėdintis šalia vairuotojo.

„Vieta šalia vairuotojo yra pati pavojingiausia. Taip yra todėl, nes, suveikus savisaugos instinktui, vairuotojas pirmiausia saugo save. Saugiausios vietos – gale per vidurį ir už vairuotojo. Atsitikus eismo įvykiui, kai kita transporto priemonė įvažiuoja į galą ar į šoną, sėdinčio gale, viduryje, tiesioginis smūgis nepasiekia“, – aiškina M. Vilkanauskienė.

Vairavimo mokyklos „Autoaidas“ direktorė primena, kad vairuotojai pirmiausia turi vadovautis protingumo kriterijais.

„Svarbiausia užsisegti saugos diržus, netrukdyti vairuotojui vairuoti, neblaškyti jo dėmesio, nesipykti. Nevartoti alkoholinių gėrimų, nenurodinėti ir nekurstyti pažeidinėti kelių eismo taisyklių. Nekaišioti kūno dalių į vairuotojo pusę ir per atvirus langus, neatidarinėti judančio automobilio durelių, lipti tik visiškai sustojus, į kelkraščio pusę“, – primena M. Vilkanauskienė.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Prieš savaitę darytas paskutinis Nekrošiaus interviu: mirties nuojautos tuomet nebuvo (5)

Paskutinysis, dar niekur neskelbtas genialaus teatro režisieriaus Eimunto Nekrošiaus interviu,...

„Spartan“ gedimai – tik ledkalnio viršūnė: be šių veiksmų neišgelbės ir naujas lėktuvas (275)

Gėda, absurdas, pinigų švaistymas. Tokie vertinimai ir pašaipos kaip keliauti pasipylė po to, kai...

Švedai šiurpsta: rado schemą, kaip šiukšlėm pripažintos mašinos Lietuvoje grįžta į kelius (309)

Skandinavijos šalyse į automobilius, importuotus iš Lietuvos, žiūrima ypač įtariai, ir ne be...

Svarbus punktas, kurį pamirštama įtraukti į nuomos sutartį: pamiršę galite stipriai pasigailėti (44)

Vilnietis Tomas (vardas pakeistas – DELFI), po kelių mėnesių nuomojame bute susidūrė su...

Vaizdingoje vietovėje įsikurusiam rajonui ekspertai piešia miglotas perspektyvas: jis turi vieną ryškų minusą (2)

Aukštieji Paneriai – daugiau pramoninis nei gyvenamasis rajonas, įsikūręs pietryčių...

LKL prezidentas – apie sujudimą Vilniuje, Sabo kadenciją, Šaro priekaištus ir Čeponį laida „Krepšinio zona“ (15)

Lietuvos krepšinio lyga skaičiuoja jau 26-tuosius savo gyvavimo metus, tačiau jai yra vadovavę tik...

Psichologas Paulius Rakštikas: laikas sau nėra fantastika arba septyni žingsniai, kad jo turėtumėte daugiau

Laikas sau yra nuostabus dalykas. Ramia sąžine snūstelėti vidury dienos, išeiti pasivaikščioti...

Linkėdami gero tėvai daro vieną klaidą: kokio produkto nereikėtų duoti vaikams iki metų (2)

JAV pediatrijos akademija (AAP) pakoregavo seniau patvirtintas rekomendacijas, kaip tinkamai maitinti...

Kol ministerija ruošiasi persikraustymui, iš jos bėga darbuotojai (7)

Sausį Kaune, pasak Lietuvos „valstiečių“ lyderio Ramūno Karbauskio, duris atvers Žemės ūkio...