aA
Ne paslaptis, kad saugiausias būdas keliauti – skristi lėktuvu. Praėjusiais metais viena lėktuvo avarija, kurioje žuvo žmonės, įvykdavo kas 3.1 mln. skrydžių. Šansai žūti autokatastrofoje yra 100 kartų didesni nei žūti ore. Jūsų skrydžio saugumu rūpinasi ne tik lėktuvo įgula, bet ir daugybė žmonių dirbančių ant žemės. Vieni iš jų – skrydžių dispečeriai. Plačiau apie šią profesiją DELFI sutiko papasakoti 26-erius metus šį darbą dirbantis italas Giovanni Brusa.
Skrydžių dispečerių darbas
© BAA Training nuotr.

Skrydžių dispečeriai pateikia pilotui visus reikalingus duomenis - atrenka ir ruošia informaciją apie oro sąlygas, vėją, skrydžio planą, orlaivio techninę būklę, degalus, personalo poreikius, keleivių ir bagažo svorį.

„Skrydžio dispečeris yra kaip pilotas ant žemės. Jis ruošia skrydžio planą, maršrutą, surenka ir perduoda pilotui visus reikalingus duomenis. Dispečerio pareiga viską atlikti labai tiksliai. Privalai patikrinti viską. Kai įgula gauna skrydžio planą, jie turi juo pasitikėti, ypač maršrutu. Nes maršrutas yra maršrutas, paprastai, jei įgula pastebi klaidą maršrute, gali būti ir per vėlu“, - aiškina G. Brusa.

Giovanni Brusa
Giovanni Brusa
© Asmeinio albumo nuotr.

Pasak pašnekovo, klaidų dispečerių darbe kartais pasitaiko, nes krūvis yra didžiulis. Per vieną 12 valandų trunkančią pamainą jie aptarnauja maždaug 40 – 50 skrydžių. Tai 4 – 5 lėktuvai vienu metu. Tačiau nereiktų jaudintis, nes dispečeriui suklydus yra ir kitų saugiklių užtikrinančių lėktuvo saugumą.

„Dispečerių klaidų pasekmės priklauso nuo daugelio dalykų. Tačiau įprastai, jei klaida padaryta sudarant maršrutą, ją pastebi skrydžių valdymo centras arba pati įgula. Tokiu atveju lėktuvas tiesiog nukreipiamas nauju maršrutu. Pabaigoje, už dispečerio klaidą įmonei gali tekti sumokėti baudą“, - sako G. Brusa.

G. Brusa pridūrė, kad visgi yra nedidelis šansas, jog suklydus dispečeriui įvyks aviakastrofa. Taip gali atsitikti, jei maršruto klaida bus padaryta lėktuvui skrendant virš vandenyno. Skrydžių valdymo centras seka lėktuvus radarais esančiais ant žemės, kurie lėktuvą gali stebėti maždaug 200 mylių spinduliu. Pavyzdžiui, skrendant iš Londono į Niujorką, lėktuvas maždaug 4 valandas būna virš vandenyno ir dingsta iš radarų akiračio. Tačiau pilotas per palydovą komunikuoja su skrydžių valdymo centru ir perduoda jiems duomenis apie savo padėtį. Be to, dauguma lėktuvų turi susidūrimo išvengimo sistemą, kurios pagalba mato arti esančius kitus lėktuvus. Todėl tragiškos skrydžių dispečerio klaidos pasekmės yra minimalios.

Skrydžių dispečerių darbas
Skrydžių dispečerių darbas
© BAA Training nuotr.

„Laimei, klaidos padaromas labai retai, nes šiais laikais skrydžio planą sudaryti padeda kompiuteris. O sudėtingi skrydžio planai, kai reikia skristi per vandenyną, sudaromi patyrusių skrydžių dispečerių, kurie turi daugiau nei 5 metų patirtį“, - nuramina G. Brusa.

Tačiau tai nereiškia, kad skrydžio dispečerių darbas paprastas, pasak pašnekovo, su ekstremaliomis situacijomis tenka susidurti kasdien.

„Tai įtemptas darbas. Pavyzdžiui, pilotas tau perduoda žinutę, kad skrydžių valdymo centras liepė keisti maršrutą, tada tau reikia staigiai sudaryti naują skrydžio planą. Kai pilotas to paprašo, tu turi viską apskaičiuoti, tačiau lėktuvas skrenda ir jis skrenda greitai. Jis visą laiką juda, todėl tu turi labai nedaug laiko, be to, tau reikia rūpintis ir kitais lėktuvais“, - sako G. Brusa.

Pirmas žingsnis norint tapti skrydžių dispečeriu yra bazinis kursas, kuris, priklausomai nuo programos, trunka 4 - 6 savaites.. Gavus licenciją pradedami mokymai oro linijų bendrovėje. Ten išmokstama dirbti su konkrečia sistema. Po to dar maždaug dvi savaites mokomasi apie konkretų lėktuvo modelį.

Skrydžių dispečerių darbas
Skrydžių dispečerių darbas
© BAA Training nuotr.

„Paprastai šią profesiją renkasi mokyklą baigę jauni žmonės, kurių aistra yra aviacija. Kai kas mokosi būti skrydžių dispečeriu, kad vėliau galėtų tapti lėktuvo pilotu, nes pradinės pilotų parengimo ir skrydžių dispečerio studijų programos yra labai panašios“, - sako G. Brusa.

Pasak G. Brusa, skrydžių dispečerių atlyginimas priklauso nuo patirties, oro linijų, kuriose dirbi, šalies ir kvalifikacijos. Vakarų Europoje skrydžių dispečeris gali uždirbti maždaug 2000 – 2500 eur., pašnekovas negalėjo tiksliai įvardinti, kokia alga mokama Lietuvoje, bet pripažino, kad ji – mažesnė.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Darželinukų mamos pyksta: vaikai grįžta alkani, o kainos šoktelėjo be jokio įspėjimo (667)

Kone pusantro šimto eurų – tokią sumą marijampolietė mama pamatė atėjusi pasiimti įmokos...

Jakeliūnas atsakė krizės tyrimo kritikams: tikslas nėra nubausti kaltuosius (60)

Parlamentinio ekonominės krizės tyrimo tikslas nėra rasti ir nubausti kaltuosius, sako Seimo...

Liudas Mažylis kandidatuos į Europos Parlamentą su konservatoriais atnaujinta 09.37 (257)

Antradienį Tėvynės Sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų ( TS–LKD ) pirmininkas...

Statistikos piniginėje nejaučia: labiausiai atlyginimai kilo daugiausiai uždirbantiems (173)

Oficiali statistika skelbia, kad lietuvių piniginės pilnėja – atlyginimai auga sparčiausiai per...

Lietuvos automobilių parko rutina nesikeičia: ukrainiečiai naudotus iš gatvių šluoja net nenusiėmę numerių (21)

Auganti Lietuvos automobilių rinka susiduria su rutina: į mūsų šalį toliau masiškai vežamos...

Širinskienė nerimsta: prašo etikos sargų ištirti, ar Landsbergio veikla yra suderinama su jo statusu (547)

Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė kreipėsi į Seimo etikos ir...

Vieta, kur saugomi visi Lietuvos miškai: tik po 80 metų bus galima pjauti šitą daigelį (16)

GRYNAS.lt nutarė aplankyti Dubravos medelyną ir pasižiūrėti, kaip rūpinamasi Lietuvos miškų...

Valgymas už du: mitas, kuris pavojingas ne tik motinai, bet ir vaisiui

Nors gana lengva sau įteigti, kad besilaukiant antras gabaliukas torto tikrai nepakenks, paplitęs...

Messi pirmą kartą balsavo už Ronaldo, Ronaldo už Messi – ne apklausa

Geriausio pasaulio futbolininko rinkimuose nutrūko ištisus dešimt metų trukusi Cristiano Ronaldo...

11 požymių, kad yra įsilaužta į jūsų kompiuterį ar išmanųjį telefoną (2)

Kaip atpažinti įsilaužimą į prietaisą ir apsaugoti savo duomenis.