Kad bus (ir B, ir A lygiu) vidutiniškai 10 taškų (iš 20), aš buvau numatęs dar rudenį, tokia yra objektyvi tikrovė. Ir kitaip kol kas nebus.

Dabar dėl paties patikrinimo. Ne idealas, bet ir ne tragedija. O pamoka, primenanti, jog reikia mokytis.

Taip, ne visi uždaviniai įdomūs, gražūs, patrauklūs. Taip, norėtųsi daugiau žydinčių daigų, ir mažiau sausų šakų, kurių, deja, neišvengta.

Tačiau...

Pirmieji penki uždaviniai itin lengvi. Iš serijos „moki – nemoki“. Jei moki, juos visus išspręsi per dvi minutes. Neišmokai – „nieks kits čia nekalts...“.

Šeštas uždavinys. „Vai, su tangentais, su tangentais!“ Taip reagavo daugelis.

Iš tikrųjų uždavinys (2 taškai) yra lengvas. Tereikia mokėt skaičiuot, žinoti, kad kosinusas – lyginė funkcija, na, ir nutuokti apie tangento periodą (180 laipsnių).

Ir nieko neprograminio (žiūrėjau pagal bendrojo kurso programą) nei šiame, nei kituose uždaviniuose neaptikau.

Septintas ir aštuntas uždaviniai lengvi, juos abu galima išspręsti per dvi minutes.

Likusieji uždaviniai – vidutinio sunkumo. Iš jų du (devintas ir penkioliktas) negražūs, nepatrauklūs. Autorius buvo ne itin kūrybingas. Susidarė įspūdis, jog šiuos uždavinius autorius kūrė kažkur skubėdamas, be „įkvėpimo“. O kūrinys, sukurtas be įkvėpimo, negali įkvėpti kitų, tai irgi „tvėrmės dėsnis“.

Labai gražus ir įdomus 13-as uždavinys (Mortos akmenukai), kurį buvo galima spręsti ne tik su aritmetine progresija. Juk nesunku pastebėt, kad 1 + 3 + 5 + ... yra sveikojo (dėmenų) skaičiaus kvadratas, tai ir atsakymas 27 (kvadratinės šaknies iš 778 reikšmės sveikoji dalis).

Gražūs 11, 12, 14 uždaviniai – nesudėtingų funkcijų grafikai ir jų taikymas.

Taigi, nors ir ne idealas, bet rimtų ydų šis tarpinis patikrinimas neturi.

Ar nesuglums aštuntokai?

Vis dėlto jau nebe pirmą kartą tenka suabejoti Nacionalinės švietimo agentūros (NŠA) rengiamų testų autorių kompetencija. Šįkart man užkliuvo š.m.Nacionalinio mokinių pasiekimų patikrinimo (NMPP) testo, kurį aštuntokai rašė š.m. vasario 27 d., uždavinys:

„Kai Andriaus klasės berniukai išsirikiuoja pagal ūgį, tai Andrius stovi pačiame eilės viduryje, o žemesni už jį, Balys ir Darius – atitinkamai 7-oje ir 10-oje vietoje. Kiek berniukų Andriaus klasėje?“

Nepasakyta, ar berniukai išsirikiavo ūgio didėjimo, ar mažėjimo tvarka. Turiu omeny numeravimą (septinta vieta, dešimta vieta). Iš kur mokiniui tai žinoti, jei to nepasakyta sąlygoj? Mokinys turi „skaityt tarp eilučių“, „burti ir išburti“?

Pradedu spręsti aštuntokams skirtą uždavinį.

„Išsirikiavo pagal ūgį“. Balys septintoj vietoj, Darius dešimtoj vietoj, Andrius – „viduriukas“.

1, 2, 3, 4, 5, 6, Balys, 8, 9, Darius, Andrius, (ir dar dešimt už Andrių aukštesnių berniukų).

Jei taip, tai atsakymas 10 + 1 +10 = 21.

Tačiau juk Andrius („viduriukas“) nebūtinai vienuoliktasis, gali būti 12-asis, 13-asis, ir t.t...

Greit suvokiu, kad atsakymas (berniukų skaičius Andriaus klasėje) gali būti bet koks nelyginis skaičius, ne mažesnis už 21.

Be galo daug sprendinių!

Nors, regis, niekur nenukrypau nuo uždavinio sąlygos.

Ir tik vėliau supratau tai, kas turėjo būti duota sąlygoje – berniukai išsirikiavo ūgio mažėjimo tvarka! Pagal tokį modelį išeina štai kas:

(n berniukų), Andrius, (n berniukų, tarp jų Balys, dar toliau Darius).

Štai tada uždavinys išties gražiai sprendžiamas:

2n + 1 ne mažiau už 10,

n + 1 mažiau už 7.

Vienintelė sveikoji n reikšmė, tenkinanti abi sąlygas, n = 5, uždavinio atsakymas 2n + 1 = 11.

Aš nekeliu klausimo, kurį, deja, kelia daugelis – „ar ne pernelyg sunkūs NMPP testo uždaviniai?" Lengva būna tik tiems, kas blogai, be pasiaukojimo, dirba arba prastai mokosi. Kai gerai dirbi (ko negalėčiau pasakyti apie testo autorių), lengva nebūna.

Be to, sunkesni uždaviniai gali būti „neįkandami“ net geriausiam klasės matematikui, bet juk tai turi skatinti jį tobulėti! Kur nėra tobulėjimo, ten tykoja aklavietė.

Tad ir šis NMPP uždavinys apie Andriaus klasės berniukus būtų labai įdomus. Būtų. Jei jo ties užuomazga nesugadintų pats testo autorius.

Nekokybiški tikrinamųjų testų, ar net egzaminų, uždaviniai – jokia naujiena. Ir štai dar vienas pavyzdys – tas NMPP testo uždavinys su Andriaus klasės berniukais.

Ar nesuglums aštuntokai?

Aišku, testą sudaro net 45 uždaviniai. Bet tai nereiškia, kad vienas klaidingai pateiktas uždavinys yra smulkmena. Uždavinys – ne adata šieno kupetoj, nepasimes.

Manau, jog atėjo laikas Švietimo Ministerijai ir Nacionalinei Švietimo agentūrai iškelti užduočių autorių atsakomybės klausimą. Dabar gi yra stengiamasi tokius dalykus arba „užglaistyti“, arba tiesiog apsimesti, kad „viskas gerai“.

Tačiau faktai rodo kitką. O faktai – veržlusis veiksnys.

Norite pasidalinti savo nuomone ar pranešti naujieną? Kviečiame rašyti el. paštu pilieciai@delfi.lt