Popiežius Pranciškus sekmadienį pasiuntė stiprų paramos reformai dėl Katalikų Bažnyčios prieigos šeimos, bendro gyvenimo nesusituokus ir skyrybų klausimais signalą, vyskupams pradėjus svarbią mokymo dėl šeimos peržiūrą.

Keblūs teologiniai klausimai, pavyzdžiui, dėl to, ar išsiskyrusiems ir vėl susituokusiems žmonėms galima teikti Komuniją, dominuos per dvi savaites truksiančias diskusijas už uždarų durų. Sinodo debatuose susirems konservatyvūs dvasininkai ir reformų šalininkai, kuriems vadovauja vokiečių kardinolas Walteris Kasperas.

Šaltiniai Vatikane sako, kad Pranciškus remia W.Kasperą, bet nori konsensuso bet kokioms permainoms.

Tokia pozicija atsispindėjo homilijoje, kurią pontifikas pasakė per sinodo atidarymo mišias.

Popiežius paragino vyskupus būti kilnius suprantant problemas, su kuriomis susiduria paprasti tikintieji, bandantys laikytis Bažnyčios taisyklių.

Jis pacitavo ištrauką iš Evangelijos pagal Matą apie blogus ganytojus, „kurie riša sunkias, nepakeliamas naštas ir krauna žmonėms ant pečių, o patys nenori jų nė pirštu pajudinti.“

„Sinodo asamblėjos nėra skirtos gražioms ir protingoms idėjoms aptarti, ar aiškintis, kas protingesnis. Jos skirtos geriau puoselėti ir prižiūrėti Viešpaties vynuogyną ... Šiuo atveju Viešpats prašo mūsų rūpintis šeima“, – pridūrė Pranciškus.

Nuo to laiko, kai prieš pusantrų metų tapo popiežiumi, Pranciškus ne kartą akcentavo šeimos žlugimo šiuolaikinėje visuomenėje „žaizdas“, o ne stengtis išstumti ar teisti daugybę išsiskyrusių žmonių, kartu gyvenančių nesusituokusių porų ir vienišų motinų.

Savo poziciją popiežius akcentavo praėjusį mėnesį, kai asmeniškai sutuokė 20 romiečių porų, kurių kai kurios iki vestuvių „gyveno nuodėmėje“, ir pakrikštydamas vaiką, gimusį tėvams, susituokusiems ne bažnyčioje.

Tačiau Bažnyčios prieigos prie socialinių klausimų atnaujinimas laikomas sunkesniu iššūkiu.

Konservatoriai Vatikano hierarchijoje žadėjo kovoti su bet kokiu tradicinės doktrinos silpninimu.

Bažnyčios požiūrį į santuoką daug kas ėmė vertinti kaip pasenusią – pasaulyje, kur kai kuriose išsivysčiusiose šalyse beveik pusė santuokų baigiasi skyrybomis ir kur pačios institucijos sąvokai iššūkį meta pasaulinė tendencija dėl tos pačios lyties asmenų santuokų legalizavimo.

Romoje susirinkę vyskupai tikrai nepritars gėjų santuokoms ir nedaug Vatikano stebėtojų tikisi didelių permainų tokiais klausimais kaip kontracepcija – dar viena sritis, kurioje Bažnyčios mokymas kontrastuoja su kasdiene milijonų praktika.

Tačiau Pranciškui esant reformos pusėje, jaučiama, kad sinodo procesas galėtų nuvesti prie permainų, kai galiausiai bus pasiektos išvados, kurių laukiama 2016 metais.

Svarbiausia tarp tų permainų gali būti taisyklių pakeitimas, kad išsiskyrę ir vėl susituokę katalikai galėtų priimti Komuniją.

Tai yra draudžiama amžius. Tačiau kritikai sako, kad Bažnyčios poziciją sunku apginti atsižvelgiant į tai, jog asmenys, deklaravę savo atgailą dėl rimtesnių krikščioniško kodekso pažeidimų, tokių kaip žmogžudystė, gali priimti Komuniją.

Kita sritis, kurioje Bažnyčia galėtų pasiųsti atjautos signalą, būtų paskelbimas, kad kunigai turėtų būti pasirengę krikštyti tos pačios lyties asmenų porų vaikus, nepaisant magisteriumo nepritarimo jų tėvų sąjungai.