Rusijos kampanija, skirta viešosios nuomonės formavimui dėl įsiveržimo į Ukrainą, įgijo neregėtus mastus: internetinių troliai verbuojami ir apmokomi, tam, kad skleistų Kremliaus informaciją didžiausių JAV internetinių svetainių komentarų skiltyse.
Vladimiras Putinas
© Reuters/Scanpix

Iš paslaptingosios Rusijos programišių komandos nutekinto informacijos susirašinėjimo elektroniniu paštu paaiškėjo, jog kuriamas naujas ideologinis frontas, nukreiptas prieš Vakarus. Šio fronto veiklos esmė – komentarai po „Fox News“, „Huffington Post“, „The Blaze“, „Politico“ ir „WorldNetDaily“ straipsniais, praneša buzzfeed.com.

Įmantri veikla socialiniuose tinkluose – tai dalis dviem kryptimis vykdomos Kremliaus kampanijos, skirtos kontroliuoti internetinę erdvę, pasitelkiant milijonus dolerių kainuojančią trolių armiją, formuojant JAV viešąją nuomonę, tokiu būdu varžant internetinę laisvę.

„Užsienio žiniasklaida šiuo metu aktyviai formuoja neigiamą Rusijos Federacijos įvaizdį pasaulinėje bendruomenėje“, - strateginiame dokumente rašo viena iš projekto komandos narių Svetlana Boiko.

„Be to, diskusijos, kylančios iš komentarų po šiais straipsniais, taip pat turi neigiamą atspalvį“, - pridūrė ji.

„Kaip ir bet koks viešosios nuomonės suformuotas prekinis ženklas, Rusija turi savo rėmėjų – prekinio ženklo gynėjų – ir oponentų. Pagrindinė problema yra ta, kad užsienio valstybių internetinėje bendruomenėje Rusijos oponentų yra keturis kartus daugiau nei rėmėjų“, - tęsė S. Boiko.

Vladimiro Putino atvaizdas
Vladimiro Putino atvaizdas
© Reuters/Scanpix

Nutekintuose dokumentuose pateikiamos instrukcijos komentatoriams, kuriose detaliai apibūdinamas darbas, kurio iš jų tikimasi. Per dieną jie turėtų pakomentuoti 50 naujienų straipsnių. Kiekvienas tinklaraštininkas privalo turėti šešias paskyras socialiniame tinkle „Facebook“ bei per dieną paskelbti mažiausiai tris žinutes ir diskutuoti naujienų temomis mažiausiai du kartus per dieną.

Pirmojo mėnesio pabaigoje iš jų tikimasi pritraukti 500 prenumeratorių, kurie per dieną turėtų parašyti mažiausiai po penkias žinutes. Socialiniame tinkle „Twitter“ iš tinklaraštininkų tikimasi turėti 10 paskyrų, 2000 sekėjų bei skelbti žinutes 50 kartų per dieną.

Iš šių asmenų tikimasi žinučių tokiomis temomis kaip „Amerikietiška svajonė“ ir „Aš myliu Rusiją“. Paskyrų archetipai, kuriose jie rašo žinutes yra štai šie: „Handkerchief“, „Gay Turtle“, „The Ghost of Marius the Giraffe“, „Left Breast“, „Black Breast“, ir „Ass“, tačiau tokių pasirinkimų motyvai nėra visiškai aiškūs.

Remiantis šiais dokumentais, kuriuos projekto vadovas Igoris Osadčis išsiuntė elektroniniu paštu šimtams adresatų, ši veikla pradėta vykdyti šių metų balandžio mėn., o ją koordinuoja Interneto tyrimų agentūra („Internet Research Agency“).

Ši agentūra įsikūrusi Sankt Peterburgo priemiestyje, o dokumentuose teigiama, kad agentūroje dirba šimtai asmenų iš visos Rusijos. Šie asmenys prisideda prie teigiamo V. Putino įvaizdžio kūrimo rašydami komentarus Rusijos tinklaraščiuose.

I. Osadčis patikino „BuzzFeed“, kad niekada nėra dirbęs Interneto tyrimų agentūroje, o šie išsamūs dokumentai, kuriuose taip pat nurodomas neva jam mokamas 35 tūkst. JAV dolerių (88,72 tūkst. litų) siekiantis atlyginimas – tai tik nesėkminga provokacija. Jis atsisakė komentuoti šių nutekintų dokumentų turinį. Kremliaus atstovai ir Interneto tyrimų agentūra taip pat atsisakė komentuoti šiuos nutekintus dokumentus.

Nėra lengva įrodyti šių dokumentų autentiškumą bei autoriaus ryšius su Kremliumi. Tačiau dėl projekto vertės, masto ir sudėtingo įgyvendinimo nemažai Rusijos apžvalgininkų linkę abejoti šiuo projektu.

„Ar įmanoma, kad rusai masiškai išmoko anglų kalbą ir ėmė komentuoti straipsnius?“ – stebėjosi „Bloomberg View“ apžvalgininkas Leonidas Beršidskis. „Esame linkę manyti, kad jei tai atrodo kaip Kremliaus šlamštas, dvokia kaip Kremliaus šlamštas ir turi Kremliaus šlamšto skonį, tai reiškia, kad tai ir yra Kremliaus šlamštas“, - patikino jis.

Esame linkę manyti, kad jei tai atrodo kaip Kremliaus šlamštas, dvokia kaip Kremliaus šlamštas ir turi Kremliaus šlamšto skonį, tai reiškia, kad tai ir yra Kremliaus šlamštas.
Apžvalgininkas Leonidas Beršidskis

Nepaisant pastangų nusamdyti troliams anglų kalbos mokytojus, dauguma komentarų rašomi prasta anglų kalba. „Manau, kad visas pasaulis suvokia, kas atsitiks Ukrainai ir tik JAV visiškai be reikalo nerimsta, nes didieji jų planai vis tiek pasmerkti žlugti“, - rašoma viename neįvardintame forume paskelbtoje žinutėje, kuri nutekintame dokumente buvo panaudota kaip sektinas pavyzdys.

Atrodo, troliams sudėtinga įvaldyti skirtingų internetinių puslapių komentavimo sistemas.

Ataskaitoje dėl pirminių komentavimo rezultatų aptariami keiksmažodžių ir užgauliojimų tipai, kuriuos vienose internetinėse svetainėse galima rašyti, o kitose – ne.

„Tiesioginis kaltinimų amerikiečiams kaip tautai pateikimas negali būti publikuojamas, pavyzdžiui, negalima rašyti tokių įžeidimų kaip „jūs esate visiškų idiotų tauta“, - rašoma konspiracijos temai skirtoje internetinėje svetainėje „WorldNetDaily“.

„Taip pat derėtų vengti vulgarių B. Obamos įvykdytų darbų įvertinimų“, - teigiama toje pačioje svetainėje. („Obama pridėjo į kelnes kalbėdamas apie užsienio politiką, o kaip galima jaustis patogiai su išmatų pilnomis kelnėmis?“) Taip pat patariama susikurti iki 100 netikrų profilių „Huffington Post“ tam, kad pavyktų perprasti sudėtingą šios svetainės komentavimo sistemą.

„WorldNetDaily“ papasakojo „BuzzFeed“ neturinti galimybės kontroliuoti, ar per pastarąsias keletą savaičių ši svetainė buvo atakuojama Rusijos trolių armijos. Kiti leidiniai paprasčiausiai atsisakė atsakyti į „BuzzFeed“ užklausą dėl trolių iš Rusijos vykdomų atakų.

Kai kuriuose nutekintuose dokumentuose taip pat detaliai aprašomos didžiulės tinklaraštininkų dedamos pastangos komentuoti rusakalbėse internetinėse svetainėse. Tinklaraštininkai taip pat darbuojasi iš peties ir pačioje Rusijoje – jų vadovai suteikia jiems reitingus, paremtus jų veiklos efektyvumu ir autentiškumu bei vietovėmis, iš kurių jie šiuos komentarus siunčia.

„Novaja Gazeta“ – vienintelis nepriklausomas apžvalgas atliekantis laikraštis infiltravo savo komentuojančių „trolių fermą“ į Rusijos tinklaraščius 2013 m. rugsėjo mėn.

Ekspertas apie nutekintus dokumentus: tai ir yra Kremliaus šlamštas
© E.Kniežausko nuotr.

Rusijos trolių armija – tai tik dalis masinės Kremliaus vykdomos propagandos, kuri pradėta vykdyti šių metų vasario mėn. Ukrainos krizei įsiliepsnojus visa jėga, Rusijos valstybinė televizija nepaliaujamai bando įtikinti, kad laikinoji Kijevo vyriausybė vykdo fašistų ir neonacių nurodymus, engia rusakalbius Ukrainos gyventojus bei mėgina hipnotizuoti šalies Pietryčių gyventojus, kur šie kanalai yra labai populiarūs. Savo ruožtu Ukraina atsako į tai uždrausdama visų Rusijos valstybinių kanalų transliavimą.

Trolių veiklos projektas finansuojamas neįtikėtinai dosniai. 2014 m. balandžio mėn. 25 šią veiklą vykdantiems asmenims viso buvo skirta 75 tūkst. JAV dolerių (190 350 litų). 2013 m. vasarą įkurtoje Internetinių tyrimų agentūroje (Internet Research Agency) šiuo metu dirba daugiau nei 600 asmenų, o išlaidos nuo 2013 m. gruodžio mėn. iki šių metų balandžio mėn., remiantis turimais nutekintais dokumentais, jau sudarė daugiau nei 10 mln. JAV dolerių (25,38 mln. litų). Pusė šių pinigų buvo išmokėta grynaisiais.

Dvi Rusijos žiniasklaidos parengtos ataskaitos, iš dalies paremtos kitais dokumentais, liudija, jog šiai kampanijai tiesiogiai vadovauja Kremlius. Verslo laikraštis „Vedomosti“, cituodamas V. Putino prezidentinei administracijai artimus šaltinius, prieš porą savaičių patikino, kad šiai kampanijai tiesiogiai vadovauja Rusijos vyriausybė, o joje taip pat dalyvauja tinklaraštininkai iš Rusijos, šiuo metu gyvenantys Vokietijoje, Indijoje ir Tailande.

„Novaja Gazeta“ linkusi teigti, jog šiai kampanijai vadovauja restoranų verslu užsiimantis Jevgenijus Prigožinas, vaišėmis rūpinęsis per 2012 m. vykusią V. Putino inauguracijos ceremoniją. J. Prigožinas neva vadovavo keletui kitų Kremliaus finansuotų kampanijų, nukreiptų prieš opozicijos lyderius bei nepriklausomą žiniasklaidą. Nutekintuose elektroniniuose laiškuose rašoma, kad Internetinių tyrimų agentūros buhalterijos darbuotojai atliko ne vieną mokėjimą J. Prigožino vadovaujamai įmonei „Concord“.

Rusijos internetinę erdvę atidžiai stebintys asmenys papasakojo „BuzzFeed“, kad Interneto tyrimų agentūra – tai tik viena iš įmonių, įdarbinusių Kremliaus įsakymus vykdančius trolius. Tai jau buvo galima įtarti, remiantis komentarais po straipsniais apie Rusiją bei kitais internetiniais puslapiais. Neseniai „The Guardian“ nuomonių paskyros atstovai pareiškė, kad tapo koordinuotos kampanijos aukomis.

Socialiniai tinklai, kuriuose bendraujama rusų kalba, užtvindyti paskyromis, neturinčiomis realių vartotojų skiriamųjų ženklų, tokių kaip nuotraukos, reguliarūs pranešimai ar asmeninio požiūrio demonstravimas. Šios „mirusios sielos“, kaip šį fenomeną vadina gerai žinomas Rusijos žiniasklaidos analitikas, aktyviai savo nuomonę reiškiantis internetiniame tinklaraštyje „Postjournalist“, Vasilijus Gatovas, dažnai skirtos atakuoti tokius asmenis kaip žurnalistai, kurie rašo straipsnius apie V. Putino valdžios atstovus.

Daugelio komentarų nebrandumas primena novatoriškuosius šiuo metu nebeegzistuojančios Kremliaus remiamos organizacijos „Naši“ trolius, kurių lyderiai įtemptai diskutavo rašydami komentarus Rusijos opozicijos internetiniuose puslapiuose. Informacija apie šią veiklą buvo nutekinta 2012 m. Analitikų teigimu, buvęs V. Putino palaikymui skirtos jaunimo organizacijos „Molodaja gvardija“ vadovas Timūras Prokopenka šiuo metu vykdo internetinius Rusijos prezidento administracijos projektus.

Ekspertas apie nutekintus dokumentus: tai ir yra Kremliaus šlamštas
© K.Kavolėlio nuotr.

„Šie dokumentai parašyti tuo pačiu stiliumi, jų kokybė tokia pati“, - patikino Lenkijoje gyvenantis kovotojas už internetinę laisvę Aleksejus Sidorenka. „Jie yra padriki, neišsamūs, atlikti paskubomis, naudojant lenteles, tiesiogiai kopijuojant medžiagą – tai standartinis eilinio Rusijos universiteto studento darbas“, - teigė jis.

Įsilaužusių į elektroninį susirašinėjimą programišių grupė, pasidalinusi šia informacija bei vėliau ją paviešinusi internete, - tai naujas susivienijimas, pasivadinęs „Anonymous International“, nesusijęs su pasauliniu Anoniminių programišių judėjimu („Anonymous Hacker Movement“). Per pastaruosius keletą mėnesių šis susivienijimas tapo žinomas, nes paviešino vidinius Kremliaus dokumentus, susijusius su referendumu dėl Krymo nepriklausomybės, Kremliaus valdomais žurnalistais, kuriems V. Putinas įteikė apdovanojimus už Krymo situacijos nušvietimą žiniasklaidoje bei asmeniniu Rytų Ukrainos maišto vadovo Igorio Strelkovo susirašinėjimu internetinėje erdvėje. Šio susivienijimo pateiktos nutekintos informacijos netikrumo kol kas įrodyti nepavyko.

„Rossija segodnia“ redaktorė Margarita Simonian atsidūrė tarp žurnalistų, kuriems buvo įteikti V. Putino apdovanojimai už Rusijai palankų Krymo krizės įvykių nušvietimą.

„Mėginame pakeisti realybę. Iš tikrųjų realybė pradėjo keistis dėl mūsų paviešintos informacijos“, - įsitikinęs „Anonymous International“ susivienijimo atstovas.

Nutekinta Interneto tyrimų agentūros informacija – tai pirmasis atvejis, kai tam tikri komentarai po straipsniais tiesiogiai susieti su Rusijos vykdoma kampanija.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Atleidžiama A. Vaitkunskienė: įtaka merui buvo per stipri (84)

Trečiadienį Vilniaus miesto tarybos posėdyje bus sprendžiama, ar atleisti Almą Vaitkunskienę...

R.I.T.A. Nemenkam skaičiui Rusijos verslininkų durys į gyvenimą Lietuvoje atsiveria būtent Druskininkuose penktadalis įmonių - fiktyvios (60)

Leidimų gyventi Lietuvoje Rusijos piliečiams Alytaus apskrityje duodama kone tiek pat, kiek Kauno....

Orai: vairuotojų laukia iššūkiai (12)

Antradienis bus sausesnis, debesų gretos praretės. Trečiadienį šalį pasieks krituliai, vietomis...

Vaistai nuo šakelės – gydo „moteriškas“ ligas, reguliuoja virškinimą, apsaugo širdį (3)

Ne veltui sakoma, jog gamtoje atsitiktinumų nebūna. Štai, pavyzdžiui, putino uogos sunoksta kaip...

Be J. Valančiūno likęs „Raptors“ San Antonijuje suprato tikrąją lietuvio vertę (6)

Nuolat daugybę kritikos sulaukdavęs ir vis ganduose dėl galimų mainų atsidurdavęs Jonas...

Rusijos nacionalinės gvardijos pareigūnas paleido šūvius į kolegas: aiškėja, kas nutiko (1)

Rusijos nacionalinės gvardijos padalinyje Čečėnijoje įvyko incidentas, per kurį žuvo penki...

Iššūkis „Žalgiriui“: dar nesužaidė su „Barcelona“ – jau ruošiasi kovai su „Real“ specialiai Krepšinis.lt iš Barselonos (5)

Kauno „Žalgiris“ įsivažiavo tarsi į NBA lygos ritmą, o krepšininkų poilsis yra vienas iš...

Viena pavojingiausių Lietuvos vietų: šių metų lietaus pasekmes dar pajausime

GRYNAS.lt lankosi Biržų regione. Geologai šią vietą vadina viena pavojingiausių Lietuvos...

Jei nebijote vorų ir gyvačių, jums pasisekė (7)

Vorų ir gyvačių paniškai bijo tikrai ne visi, tačiau tikrai galima sakyti, kad dideliam vorui...

Dangoraižį kūrė kaip priedą prie prabangaus automobilio (4)

Būstų kompleksas „ Aston Martin Residences“ išdygs pačiame Majamio centre. Šiame 66 aukštų...