„Kai ataskaita buvo pirmą kartą paskelbta, įrodymai, bent jau mums, buvo aiškūs, bet galbūt dar kėlė tam tikrų klausimų. Kai ataskaita buvo papildyta, ji buvo papildyta duomenimis, kurie išskirtiniai“, – LNK sakė M. Skuodis.

„Įsivaizduokite žmogų, oro kontrolierių, kuris tuo metu bendravo su lėktuvu, davė nurodymus, kur nutūpti ir panašiai. Jis slaptai įrašė pokalbius apie jam duotus atskirų Baltarusijos pareigūnų nurodymus“, – tęsė ministras.

Būtent šie slapti įrašai, pasak jo, leido sudėlioti įvykių eigą ir suprasti, kas realiai įvyko.

„Juodu ant balto visam pasauliui yra pateikti įrodymai, kad Baltarusijos režimas apie tariamą sprogmenį sugalvojo dar iki lėktuvui kylant“, – paaiškino M. Skuodis.

Be to, kaip akcentavo ministras, tai pagrindžia ir elektroninių paštų duomenys, kurie parodė, kad nurodymai orlaiviui duoti anksčiau nei gautas tariamas perspėjimas dėl bombos.

„Tada jie pradėjo teikti įvairią informaciją, kad neva gavome telefonu. Nežinau tų visų detalių, bet kai tyrėjai gavo slaptai padarytus oro kontrolieriaus įrašus, jau daug kas atsiskleidė. Kiek žinau, tyrėjai apklausė tą pareigūną, turėjo su juo platesnį pokalbį“, – pasakojo jis.

Marius Skuodis

M. Skuodžio teigimu, atsakomybė už neteisėtai nutupdytą lėktuvą argumentuojant melagingu motyvu labai aiškiai krenta Baltarusijos režimui.

„Man norėtųsi, kad tarptautinė bendruomenė visą laiką būtų griežtesnė. Žiūrėkime, kas dabar vyksta Ukrainoje – vyksta karas, o ką tarptautinė bendruomenė ir kai kurios institucijos sako: „Mes giliai susirūpinę veiksmais“. Klausykite, koks čia gilus susirūpinimas? Mes čia esame panašioje situacijoje. Mes turime neginčijamus įrodymus ir kadangi tai yra precedento neturintis atvejis, Tarptautinės civilinės aviacijos organizacija tokio tyrimo net nebuvo atlikusi, dabar yra klausimas, ką daryti toliau“, – sakė ministras.

Naujausia ataskaita, pasak jo, bus svarstoma plačiau, ją vertins ne tik jau minėta Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija.

„Didelė bendruomenės dalis jau diskutuoja, ką būtų galima daryti“, – pastebėjo M. Skuodis.

Be to, kaip atkreipė dėmesį ministras, ataskaita yra pateikta ir Jungtinių Tautų generaliniam sekretoriui.

„Jau įsijungia visa Jungtinių Tautų sistema, kur, aišku, kai kurios šalys turi veto teisę. Čia mes esame nematytuose vandenyse, kur irgi situacija yra neaiški, bet faktas, kad mes su ES institucijomis, partneriais keliame tuos klausimus. Diskutuojama, ką būtų galima šioje vietoje padaryti“, – sakė M. Skuodis.

Jis priminė, kad po šio incidento ES uždraudė savo bendrovėms skristi į Baltarusijos oro erdvę, nes ji tapo nesaugi.

„Tai yra pirmas toks atvejis. Dabar sprendimus priima, jei yra nesusijusios su ES, atskiros oro linijos dėl viso pikto, o galbūt ir keleivis prieš lipdamas dėl viso pikto nenorėtų skristi, tai avialinijos yra sureagavusios. Kas gali būti toliau, yra „nearti dirvonai“, neaiškūs vandenys, matysime“, – kalbėjo susisiekimo ministras.

„Mes dabar turime faktus ir jau ginčų dėl faktų nelabai gali daugiau būti. Jau yra klausimas, kaip į faktus reaguoti“, – pridūrė M. Skuodis.

Visą LNK pokalbį su ministru žiūrėkite čia: