Šiaurės Rytų Etiopijoje yra unikalus gamtos darinys – Dallol vulkanas. Ši vietovė sugeba paneigti teiginį, kad kur vanduo – ten gyvybė. Čia vanduo ir gyvybė tampa nesuderinamais dalykais.
© Scanpix

Dallol yra viena nesvetingiausių ir ekstremaliausių vietų mūsų planetoje ir mokslininkai norėjo išsiaiškinti, ar čia gali egzistuoti gyvybė.

Šis pragariškas druskingo vandens pasaulis laikomas karščiausia žmonių gyvenama vieta mūsų planetoje, tačiau ji yra unikali ne tik dėl troškaus karščio.

Aplink Dallol vulkaną yra hiperdruskingi rūgšties telkiniai, kurie atima amą dėl vyraujančių kraštovaizdžių spalvų: baltos, geltonos, raudonos, žalios. Vulkano krateris susidarė po sprogimo, kuomet magma įsiveržė į druskų nuosedų ir vandens sluoksnį. Tiesa, tokį kraštovaizdį kiti vadina pragaro kiemu arba pragaro vartais.

Pragariškiausia vieta Žemėje: šiame nuodingame ore gyvybei nėra jokių šansų
© Vida Press

Žiūrint iš toliau, vaizdas atrodo nuostabus. Susidaro įspūdis, kad atsidūrei kitoje planetoje, tačiau per daug artintis negalima – karštųjų ežerėlių vanduo yra prisotintas nuodingų dujų dėl po egzotišku paviršiumi besislepiančio rusenančio ugnikalnio, ra6o sciencealert.com.

Nepaprastai ekstremalios Dallolo sąlygos seniai žavi mokslininkus. Vienos 2016 m. surengtos ekspedicijos tikslas buvo išsiaiškinti, ar tokioje nesvetingoje aplinkoje kas nors apskritai gyvena.

„Tai nuostabi, tačiau nedraugiška vieta... Chloro garai graužė mūsų kvėpavimo takus“, – sakė ekspedicijos vadovas Felipe Gomezas, dirbantis Ispanijos astrobiologijos centre.

„Tokioje vietoje gali išgyventi tik mikrobai ekstremofilai, kurie labai domina astrobiologus.“

Mokslininkų komanda pranešė aptikusi pirmuosius gyvybės karštose rūgštinėse versmėse pėdsakus. Jie rado „itin mažų mikroorganizmų“, kurių skersmuo siekia vos keletą nanometrų.

© Reuters / Scanpix

Neseniai kita mokslininkų komanda atliko savo tyrimą ir užginčijo šiuos rezultatus.

„Nesutinkame su teiginiu, kad itin ekstremaliomis sąlygomis pasižyminčiose Dallolo hidroterminėse versmėse yra gyvybė“, – birželio mėnesį „Twitter“ rašė mikrobiologė Jodie Belilla, dirbanti Prancūzijos Paris-Sud universitete, kai pasirodė jos komandos kontraargumento išankstinė versija.

„Ar hiperrūgštiniuose ir hiperdruskinguose Dallolo ežerėliuose yra gyvybė?“ – tada klausė mokslininkai.

„Mes manome, kad nėra, remdamiesi molekuliniais ir mikroskopiniais tyrimais. Tiesa, radome daug oru atkeliavusių ir su žmonėmis susijusių teršalų.“

Pragariškiausia vieta Žemėje: šiame nuodingame ore gyvybei nėra jokių šansų
© Vida Press

Atlikdami tyrimą mokslininkai naudojo įvairius analitinius metodus, tirdami daug skirtingų mėginių, paimtų iš keturių Dallolo geoterminio komplekso vietų. Tam prireikė trijų ekspedicijų, kurios buvo surengtos 2016–2018 m.

Nors tyrėjai aptiko archėjų buvimo požymių bei bakterijų genų sekų užuominų, visgi jie tvirtina, kad daugelis tokių atvejų greičiausiai tėra klaidinanti informacija.

„Dauguma jų buvo susiję su gerai žinomais laboratorinių rinkinių ir laboratorijų teršalais, o kiti radiniai – žmonėms būdingos bakterijos, atsiradusios dėl intensyvaus afarų ir turistų lankymosi prie versmių“, – savo darbe aiškina tyrimo autoriai.

Komandos narių teigimu, studijos rezultatai leidžia daryti išvadą, kad Dallolo ežerėlių sistemoje nėra aktyvių natūraliai ten gyvenančių mikrobų.