Arkties vandenyno dugne, po ledo storyme glūdi skysto ir kieto metano klodai. Tyrėjams pavyko pamatyti šiltnamio efektą sukeliančių dujų burbuliukus jūroje, skelbia „The Moscow Times“.
Arktis
© Sputnik / Scanpix

Mokslininkų grupė atrado rekordinį metano dujų kiekį rytinėje Sibiro jūros dalyje, teigia Tomsko politechnikos universiteto (TPU) ekspedicijos organizatorius.

Mokslininkai aptiko šiltnamio efektą sukeliančių dujų, galinčių turėti didelę įtaką planetos klimatui, koncentracijas. Atrastas metano dujų fontanas iki devynių kartų viršija pasaulio metano dujų išmetimo vidurkį.

„Tai yra galingiausias kada nors matytas metano dujų fontanas“, – sakė ekspedicijos vadovas ir TPU profesorius Igoris Semiletovas. „To anksčiau niekas nėra užfiksavęs“.

Beveik 80 mokslininkų iš Rusijos, Kinijos ir Švedijos išvyko į rytinę Arktį tirti metano dujų klodus.

Mokslininkų pranešime teigiama, kad nors tyrėjai naudodamiesi instrumentais nustatė tikslią šiltnamio efektą sukeliančių dujų fontano vietą, jis buvo toks didelis, kad jie savo akimis galėjo pamatyti, kaip metanas burbuliuoja jūros vandenyje.

Mokslininkai jau ne kartą yra įspėję, apie Arktyje esančio metano koncentracijas.

Danijos ir Grenlandijos geologinių tyrimų centro daktaras Jasonas Boxas pareiškė, kad nuo Arkties vandenyno dugno kyla didžiuliai metano burbulai – tokie dideli, kad metanas taps pagrindiniu veiksniu pasaulinio klimato pokyčių aplinkybėmis. „Jei atmosferą pasieks nors maža dalis Arkties dugne glūdinčių dujų – mums šakės“, – prieš keletą metų pareiškė mokslininkas.

Arkties dugne šios gamtinės dujos, kaip manoma, gali veržtis iš yrančių telkinių, kurie buvo įkalinti po sušalusiu vandeniu aukštame slėgyje ir žemoje temperatūroje. Stokholmo universiteto mokslininkai atradimą pavadino „šiokiu tokiu netikėtumu“, kas, J. Boxo vertinimu, yra labai jau švelniai pasakyta.

„Mes – pakeliui į nevaldomo klimato šilimo scenarijų. Mums reikia tai sustabdyti, - teigia J. Boxas. – Ateis momentas, kai bus per vėlu, tiesa? Procesai tada taps nevaldomi.“

Pasaulis pratrūko iš susijaudinimo: Izraelyje atkastas senovinis miestas – tikras to laikotarpio Niujorkas (27)