Perskrido skersai Ameriką

Eksperimentinio saulės energiją naudojančio orlaivio „Solar Impulse“, taip pat kaip ir lėktuvo „Airbus A340“, sparnų ilgis yra kiek daugiau nei 63 metrai, tačiau jie atrodo trapūs.

Keturi 10 arklio galių propeleriai užvesti ima tyliai suktis. 55-erių metų tyrinėtojas bei psichiatras Bertrandas Piccardas užsimauna savo šalmą, deguonies kaukę ir paskutinį kartą viską patikrina.
Orlaivis „Solar Impulse“
Lėktuvas pradeda lėtai judėti – 30 kilometrų per valandą greičiu - tada lėtai atsiplėšia nuo žemės. Pakilęs į orą, R. Piccardas praleidžia visą dieną saulės energijos varomame lėktuve ir nusileidžia tik po 12 valandų, kai sutemsta. Vis dėlto, šis saulės energija varomas orlaivis galėtų skristi kone amžinai.
Citata
2003 metų lapkritį jie paskelbė apie „Solar Impulse“ projektą. Dešimt metų bendraminčiai praleido rinkdami pinigus tokios kompanijos įkūrimui, tuo pačiu kurdami naują nuotykį.

Šią vasarą buvo užsibrėžtas tikslas perskristi skersai JAV. Lėktuvas pakilo San Franciske gegužės mėnesį, praskrido pro Laisvės paminklą birželio mėnesį ir nusileido Prezidento Johno F. Kenedžio oro uoste Niujorko apylinkėse. R. Piccardas pilotavo šį lėktuvą pasikeisdamas su projekto bendraminčiu Andre Borschbergu, buvusiu Šveicarijos karinių oro pajėgų pilotu. Šis skrydis buvo žymus pasiekimas: saulės energija varomas lėktuvas nuskrido ilgiausią atstumą nei bet kuris kitas saulės energija varomas orlaivis iki tol.

Lėktuvas, perskridęs Ameriką yra HB-SIA prototipas. Jo įpėdinis, HB-SIB šiuo metu yra konstruojamas ir jį pasauliui parodyti planuojama 2015 metais. Teigiama, kad jis sunaudos panašiai tiek energijos, kiek sunaudoja motoroleris. 

Lėšas rinko dešimtmetį

Panašu, kad saulės energija varomas transportas neturės konkurentų ir galės leistis į neeilines keliones aplink pasaulį. Vis daugiau naujų tokio transporto projektų visame pasaulyje plečia techninių žinių ribas ir meta iššūkius kitokiu kuru varomoms priemonėms.

B. Piccardas pradėjo „Solar Impulse“ projektą todėl, kad pats susidūrė su iškastinio kuro problema – tuomet tai jam vos nekainavo gyvybės. 1999 metų kovą kartu su britų pilotu Brianu Jones jis įgyvendino pirmąją pasaulinę kelionę be sustojimo oro balionu „Breitling Orbiter 3“.
Orlaivis „Solar Impulse“
„Mes pakilome su 3,7 tonų skysto propano, - dabar pasakoja jis. - Nusileidome tik su 40 kilogramų“. Tada Piccardas prisiekė, kad kitos kelionės metu pasitikės tik „švaria“ energija.
Citata
Saulės energija varoma vandens transporto priemonė pradėjo plaukioti 2010 metų rugsėjį, išvystydama 7,5 mazgų greitį. „Idėja buvo būti pirmiesiems, o ne greičiausiems,“ - sakė jos kūrėjai.

Iš pradžių Piccardas ir Borschbergas buvo sugalvoję sukurti į dirižablį panašų, saulės energija varomą, orlaivį, bet suvokė, kad tai būtų sudėtinga, o kartu toks orlaivis būtų daug lėtesnis ore.

2003 metų lapkritį jie paskelbė apie „Solar Impulse“ projektą. Dešimt metų jie praleido rinkdami pinigus tokios kompanijos įkūrimui, tuo pačiu kurdami sau naują nuotykį.

Motorinė valtis - lėta, užtat taupi

„Solar Impulse“ projektas pradėtas įgyvendinti Lozanoje, Šveicarijoje. Kai R. Piccardui reikia patarimo dėl „švarios“ energijos naudojimo, jam nereikia jo toli ieškoti.

„MS Turanor PlanetSolar“ buvo pirmoji pasaulyje saulės energija varoma, 31 metrų ilgio motorinė valtis, kurios kūrėjų būstinė taip pat yra Šveicarijoje. Šio projekto direktorius ir vienas iš įkūrėjų, Pascalis Goulpie teigia, kad ši saulės energija varoma transporto priemonė – „PlanetSolar“ buvo sukurta praėjus dviem metams po „Solar Impulse“ projekto įkūrimo.
„MS Turanor PlanetSolar“ motorinė valtis

Pasak jo, iš saulės gaunamo energijos kiekio, sukaupto per vieną valandą, pakaktų visiems žmonijos energetiniams poreikiams patenkinti vienerius metus.

Saulės energija varoma vandens transporto priemonė pradėjo plaukioti 2010 metų rugsėjį, išvystydama 7,5 mazgų greitį. „Idėja buvo būti pirmiesiems, o ne greičiausiems,“ - sakė jos kūrėjai. Valtis keliavo su Prancūzijos karinių pajėgų palyda netoli Sudano ir Jemeno krantų ir baigė kelionę Monake, 2012-ųjų gegužę.

Nors valtis buvo lėta, tačiau ypatingai naši: dėl savo didelių energijos saugojimo rezervuarų ir nedidelio jos suvartojimo kiekio, be saulės ji galėjo keliauti net tris dienas. Dabar „MS Turanor PlanetSolar“ tarnauja mokslininkams, tiriantiems Golfo srovę.
„MS Turanor PlanetSolar“ motorinė valtis

Ekologiškas lenktyninis automobilis

Dangus ir jūra yra unikalūs iššūkiai saulės energija varomoms transporto priemonėms, kurios reikalaujaunikalių sprendimų ir finansinės paramos: „Solar Impulse“ projekto biudžetas per 10 metų sudaro 90 mln. eurų (311 mln. Lt), atitinkamai „PlanetSolar“ sukūrimas kainavo 15 mln. eurų (52 mln. Lt).

Saulės energija varomi automobiliai yra pigesni. Kembridžo universiteto ekologiškų lenktynių komanda (angl. Eco Racing arba Cuer) sukūrė saulės energija varomą automobilį, kuris lenktyniaus kartu su kitais 20 automobilių 3000 kilometrų distancijoje Australijoje spalio mėnesį. Komandą sudaro 60 studentų, projekto biudžetas – 500 tūkst. svarų sterlingų ( apie 2 mln. 250 tūkst. Lt). Dalis šios sumos yra labdaros būdu surinkti pinigai.
„Vetrix Team“, „Team Trev“ ir „Oerlikon Solar Racing Team“ Šveicarijoje rengiasi išmėginti savo kurtus automobilius

Automobilis yra nedidelis (4,5 metrų ilgio, 0,8 metro pločio plačiausioje vietoje ir 1,1 metro aukščio), tačiau gali išvystyti iki 140 km per valandą greitį. Jis nuo brėžinio iki paruošto naudoti produkto buvo sukonstruotas per aštuonis mėnesius. 

„Kiekvienas stengiasi išplėsti galimybių ribas, - sako Keno Mario-Ghae, projekto vadovas ir inžinerijos studentas iš Girtono koledžo. - Jeigu tu viską darysi taip, kaip yra įprasta daryti, visuomet gausi tokį patį rezultatą. Niekas nepirks prekės vien dėl to, kad ji ekologiška. Svarbu automobilio išskirtinumas, originalus dizainass, o tai, kad jis yra ekologiška yra papildomas pliusas.“

Kompanijos varžosi - kas su saulės energija nuvažiuos ilgesnį atstumą?

Saulės energija varomas automobilis buvo patobulintas lenktynių organizatorių prašymu – dabar jis turi keturis ratus vietoje buvusių trijų, padidintas jo salonas. 

Tikimasi, kad moderniųjų technologijų išradimai įžengs ir į kasdienį gyvenimą. Šį mėnesį olandų tyrinėtojai pristatė šeimos automobilio prototipą, kuris saulėta dieną gali nuvažiuoti 692 kilometrus arba 402 kilometrus be saulės šviesos.

Ši mašina yra taupesnė ir pigesnė, jos saulės elementai kainuoja 2 000 tūkst. dolerių (5 209 Lt).

Italijos kompanija „Interactive Fully Electrical Vehicles“ buvo įkurta tam, kad saulės energija varomoms transporto priemonėms padėtų patekti į rinką ir kelius.

Amerikiečių „Nissan Leaf“ elektrinis automobilis taip pat turi saulės baterijas.
Saulės energija varomas automobilis „BOcruiser“, sukurtas vokiečių

Visos šios iniciatyvos turi bendrą tikslą. „Mes glaudžiai bendradarbiaujame su „Solar Impulse“ ir žinoma, su saulės energija varomų lenktyninių mašinų kūrėjais, - sako P. Goulpie. - Nors ir skirtingais būdais, tačiau mes visi dirbame ta pačia kryptimi – esame pasiruošę skleisti saulės energijos technologijas ir parodyti jų naudą kaip galima didesnei auditorijai. Šias technologijas mes iš tiesų galime naudoti kiekvieną dieną.“

„Tikslas yra per „Solar Impulse“ projektą pakeisti žmonių mąstymą. Jeigu lėktuvas gali skristi aplink pasaulį nenaudodamas jokio kuro, niekas negali nuneigti, kad mes negalime pasiekti neįtikėtinų tikslų su šia švaria technologija. Žmonės sako, kad sulauksime didžiulio pasipriešinimo pokyčiams. Na, nebent iš žmonių, kurie bijo bet kokių pokyčių.“ - teigia B. Piccardas.