Tarnybinius dviračius iš 14 ministerijų turi tik Susisiekimo. Šios ministerijos darbuotojai esant geram orui į kitą instituciją gali važiuoti ne automobiliu, bet sėsti ant dviračio. Ekologiško transporto nenaudoja beveik visos ministerijos, Prezidentūra ir Seimas. Vilniaus miesto savivaldybė vietoj dviračių savo darbuotojams siūlo elektrorolerius, o šalies prezidentė įsitikinusi, kad Vilnius, dar nepritaikytas dviračiams.

GRYNAS.lt atliko tyrimą – apklausėme pasirinktas institucijas, ar jos, siekdamos tausoti gamtą ir mažinti automobiliams išlaikyti skirtas išlaidas, savo darbuotojams gali pasiūlyti tarnybinius dviračius.

Norinčius pamatyti dviračiu skuodžiančią prezidentę, prabangaus automobilio atsisakiusį Seimo narį ar ministrą tenka nuvilti – beveik visos institucijos pateikė neigiamus atsakymus.

Nors didžioji biurokratų dalis darbo metu ant dviračių nesėda ir tokiu būdu valdiškų reikalų netvarko, beveik kiekvienoje institucijoje yra entuziastų kurie, jei tik nelyja, į darbą atmina dvirate transporto priemone. Tačiau sušilę darbuotojai gali nusiprausti ne visur – dalis ministerijų dviratininkams dušo pasiūlyti negali.

Beveik visos ministerijos tarnybinių dviračių neturi, tačiau vienbalsiai tikina, jei dviračiu atmintų kolega iš kitos institucijos, dviratis likimo valiai neliktų – svečiui būtų pasiūlyta sargo ar vaizdo kamerų stebima vieta.

Ministro pirmininko tarnybos darbuotojai – dviratininkų klubo nariai

„Vilnius dar nėra dviračiams pritaikytas miestas, kuriame būtų saugu iš namų į darbą nuvykti dviračiu tam pritaikytais takais“, – teigė prezidentė Dalia Grybauskaitė.

Jos nuomone, pokyčius aktyviausiai skatina patys vilniečiai, organizuodami dviračių akcijas. Po kelių savaičių vyks dviračių renginys „Velomaratonas“ – vieningiausiai jo komandai atiteks D. Grybauskaitės įsteigtas prizas.

Prezidentūros darbuotojai, sprendžiant darbinius reikalus, vis dėlto renkasi automobilius. Tačiau į darbą atminančių atsiranda. Darbuotojas, dviratį pastatęs vidiniame kieme, gali prakaitą nusiprausti duše. Vidiniame kieme vieta atsirastų ir į Prezidentūrą atmynusiam svečiui.

Teisingumo ministerija, siekdama taupyti lėšas, atsisakė tarnybinių automobilių. Esant reikalui darbuotojai naudojasi taksi paslaugomis. Tokiu būdu ministerija teigė per metus sutaupanti 130 tūkst. Lt.

Pamatyti Seimo narį, darbo metu važiuojantį dviračiu, – vilties mažai, nes Seimo kanceliarija dviračių neturi. Nepaisant to, jei seimūnas panorėtų į Seimą atminti dviračiu, nuskriaustas neliktų – atsirastų vieta, kurioje būtų galima saugiai palikti asmeninę dviratę transporto priemonę.

Ryšių su visuomene skyrius pastebėjo, kad į Seimą dažnai atmina žurnalistai.

Vilniaus miesto savivaldybė yra paruošusi penkias dviračių stovėjimo vietas – trys lauke ir dvi požeminiame garaže. Keturios iš jų stebimos vaizdo kameromis.

Sostinės savivaldybė dviračių neturi. Vietoje jų – tarnybiniai elektroroleriai, kuriais darbuotojai gali nukakti į kitas įstaigas.

Ministro pirmininko tarnybos darbuotojai dviračiais taip pat nėra aprūpinti. Tačiau spaudos tarnyba teigė, kad žalias gyvenimo būdas – važiavimas į darbą dviračiu – yra sveikintinas: „Kasmet valstybės tarnautojo dienos proga kolektyvo darbuotojai renka žaliausią kolegą, savo pavyzdžiu labiausiai prisidėjusį prie sveikos ir ekologiškos gyvensenos propagavimo. Šiuose rinkimuose aktyviai dalyvauja bei žaliąsias idėjas palaiko ir dviračių sporto entuziastas premjeras Andrius Kubilius. Kad Ministro pirmininko tarnybos kolektyve yra nemaža dalis dviračių entuziastų, įrodo ir tas faktas, jog šiemet darbuotojai susibūrė į dviratininkų klubą. Darbuotojai planuoja bendras išvykas dviračiais savaitgaliais, dalyvauja įvairiuose dviračių žygiuose.“

Vidaus reikalų ministerija dviratininkų nelaukia

Švietimo ir mokslo, Žemės ūkio, Vidaus reikalų, Energetikos, Ūkio, Sveikatos apsaugos ministerijos tikino savo darbuotojams ir svečiams dviračių statymo vietas įruošusios, tačiau dušo pasiūlyti negalinčios, nes jo tiesiog nėra.

Žemės ūkio ministerijos Viešųjų ryšių skyriaus vyriausiasis specialistas Antanas Bajoriūnas patikino, kad dviračiais į darbą atvažiuoja ne mažiau nei 10 ministerijos darbuotojų. „Mielai važiuočiau ir aš pats, jeigu tik gyvenčiau ne Fabijoniškėse, o nors kiek arčiau centro esančioje Vilniaus vietoje“, – asmenine patirtimi dalijosi A. Bajoriūnas.

D. Grybauskaitė
Vilnius dar nėra dviračiams pritaikytas miestas, kuriame būtų saugu iš namų į darbą nuvykti dviračiu tam pritaikytais takais.

Paklausus, ar Vidaus reikalų ministerija (VRM) dvirate transporto priemone atvykusiems svečiams gali pasiūlyti saugią stovėjimo vietą, Protokolo ir viešųjų ryšių skyrius teigė, kad tai neįmanoma, nes įvažiavimas į ministerijos kiemą yra ribojamas: „Nebuvome susidūrę su šia problema. Į VRM kiemą įvažiavimas yra ribojamas, kieme pasiūlyti kitos įstaigos darbuotojui dviračio vietos negalime. Jeigu būtų poreikis, būtų galima svarstyti dviračių aikštelės kitų institucijų darbuotojams įrengimą šalia VRM pastato, bet tai jau yra Vilniaus miesto savivaldybės teritorija.“

Sveikatos apsaugos ministerijos Ryšių su visuomene skyrius teigė, kad „ministerija ragina visus Lietuvos gyventojus gyventi aktyviai ir ypač pasisako už dviračius – ne tik kaip sportą ar laisvalaikio praleidimo formą, bet ir kaip susisiekimo priemonę“.

Tačiau ministerija neturi nei tarnybinių dviračių, nei nuosava dvirate transporto priemone atmynusiems darbuotojams negali pasiūlyti, kur nusiprausti. Tas pats skyrius pridūrė, kad „darbuotojams patogiau pėsčiomis pasiekti Vyriausybės, Seimo, kitų ministerijų pastatus“.

Teisingumo ministerija tarnybinius automobilius iškeitė į taksi

Nors Teisingumo ministerija tarnybinių dviračių neturi, jos vidiniame kieme yra įrengtos penkios dviračių statymo vietos.

Informacijos valdymo ir visuomenės informavimo skyriaus patarėjas Audris Kutrevičius aiškino, kad Teisingumo ministerija, siekdama taupyti lėšas, atsisakė tarnybinių automobilių. Esant reikalui darbuotojai naudojasi taksi paslaugomis. Tokiu būdu ministerija teigė per metus sutaupanti 130 tūkst. Lt.

Į VRM kiemą įvažiavimas yra ribojamas, kieme pasiūlyti kitos įstaigos darbuotojui dviračio vietos negalime.

Tuo tarpu Krašto apsaugos ministerijos darbuotojai tarnybinius reikalus sprendžia ne tik susisiekdami valdiškais automobiliais, bet ir viešuoju transportu.

Persėsti ant tarnybinių dviračių Kultūros ministerijos darbuotojai negalintys. Esą daug reikalų jiems tenka spręsti kituose miestuose. „Didelė dalis ne ministerijoje sprendžiamų darbo reikalų yra susijusi su išvykimu į regionus, į kitus miestus, todėl šiam tikslui gali būti naudojami tik automobiliai“, – dėstė ministro patarėjas Rolandas Kvietkauskas.

Dviračiu į darbą – net ir žiemą

Kiek kitokia padėtis Susisiekimo ministerijoje. Jos darbuotojai darbinius reiklaus gali spręsti naudodamiesi ekologiškiausia transporto priemone – dviračiu. „Ministerija turi du dviračius (taip pat dviratininkų šalmus, šviesą atspindinčias liemenes, užraktus). Darbuotojai nuosavais ir ministerijos dviračiais vyksta ne tik į darbą ir namo, bet neretai naudojasi ir darbo reikalais“, – teigė Susisiekimo ministerijos kancleris Tomas Karpavičius.

Į ministeriją dviračiais atvažiavusių darbuotojų laukia keturios dušo kabinos.

T. Karpavičius pastebėjo, kad dviračiais ministerijos darbuotojai į darbą atvažiuoja net ir žiemą: „Susisiekimo ministerijos kieme įrengtos dvi dviračių stovėjimo aikštelės, kur darbuotojai gali laikyti savo asmeninius ar Susisiekimo ministerijos dviračius. Atsižvelgiant į ministerijos darbuotojų ar dviračiais atvykstančių svečių patogumą, prieš metus viena aikštelė buvo atnaujinta, pastatyta stoginė. Nuolat dviračiu naudojasi keli mūsų darbuotojai. Kai kurie dviračių entuziastai į darbą važiuoja net ir žiemą.“

-Gamtosauga-

Dviratis - viena iš ekologiškiausių transporto priemonių. Valdžios institucijos turėtų skatinti tokios transporto priemonės naudojimą, sudaryti sąlygas atvykti interesantams į instituciją dviračiu, rodyti gerąjį pavyzdį ir skatinti savo darbuotojus daugiau važinėti dviračiais. Vakarų šalyse dviračių infrastruktūra labai išpuoselėta, tai turėtų būti sektinas darnios plėtros pavyzdys.