Personalo valdymo profesionalų asociacijos valdybos narė, įmonės „Primum esse“ direktorė Solveiga Grudienė išskiria 9 dalykus, į kuriuos turėtume atsižvelgti, kad sudarytume gerą įspūdį atrankos specialistui bei darbdaviui ir įgytume daugiau šansų gauti trokštamą darbą.

1. Nusiteikite rimtai.

„Žmonės nesąmoningai galvoja, kad šis darbo pokalbis nėra tikras. Tarsi repeticija. Visgi, turime suprasti, kad būtent nuo jo gali priklausyti, ar gausime trokštamą darbą. Taip pat pastebėjome, kad praktines užduotis žmonės atlieka greičiau negu gyvo susitikimo metu. Atrankos specialistai pripažįsta dažnai pajuntantys, jog virtualaus pokalbio metu žmogus mažiau stengiasi. Taigi, jei tikrai norite to darbo, nusiteikite rimtai“, – sako S. Grudienė.

2. Su technologijomis susipažinkite iš anksto.

Skirtingos įmonės naudoja skirtingas programas. Įmonei tai gali būti įprasta technologija, o žmogus galbūt net pavadinimo nėra girdėjęs. „Prieš interviu, paklauskite, kokia programa atrankų specialistas naudosis. Dar prieš darbo pokalbį ją parsisiųskite, pamėginkite naudotis. Nediktuokite savo sąlygų, šiuo atveju turite prisitaikyti jūs. Būna, kad sakome, jog norime surengti vaizdo interviu, o kandidatas pareiškia, kad neturi kameros. Tai nėra geras atsakymas. Visada ieškokite galimybių. Jei jūsų kompiuteryje nėra kameros, tai naudokite telefoną. Nepamirškite jo įjungti krautis. Per valandą vykstančią vaizdo konferenciją bet kuris telefonas išsikraus.
Taip pat svarbu turėti ausines. Įvertinkite tai, kad staiga gali kilti triukšmas ir jūs negirdėsite, ką jums sako. Imsite nervintis ir prastės pokalbio kokybė“.

3. Atidžiai pasirinkite vietą.

Retas turime savo darbo kambarį, todėl šiuo laikotarpiu, kai visi namuose, labai svarbu susirasti ramią vietą kalbėtis. „Kad interviu nevyktų virtuvėje, kur už nugaros laksto vaikai. Viena kolegė pasakojo, kad kartą kandidatė, sutarusi interviu 8 ryto, atsisakė jungti kamerą, nes dar gulėjo lovoje. Skamba kaip pokštas, bet tai yra realybė.
Taip pat pagalvokite apie apšvietimą. Turėtume atsisėsti taip, kad mūsų veidą gerai matytų žmogus, su kuriuo kalbame“, – pasakoja personalo specialistė.

4. Darbo pokalbis – darbo valandomis.

Pradėjus dirbti namuose, pasikeitė laiko suvokimas. „Kai potencialiam darbuotojui leidžiame rinktis laiką, jis prašo daryti interviu savaitgalį ar vėlai vakare. Žmogus turėtų suprasti, kad tam yra darbo dienos ir darbo valandos“, – pataria S. Grudienė.

5. Tinkamai apsirenkite.

Jei esate namuose, tai nereiškia, kad darbo pokalbyje galite dalyvauti vilkėdami sportiniais drabužiais. „Vienas dalykas, dalykiškai apsirengęs darbdaviui sukursite geresnį įvaizdį, kitas – jums pačiam smagiau. Kai gerai atrodote, labiau savimi pasitikite, tvirčiau jaučiatės“, – pastebi PRIMUM ESSE direktorė. Taip pat pagalvokite apie tai, kad jums netikėtai gali prireikti atsistoti, kažkur nueiti. Tad būkite tinkamai apsirengęs nuo galvos iki kojų.

6. Turėkite planą B.

Susitarėte dėl pokalbio laiko, radote tinkamą vietą, perpratote programą, kuria naudositės, tačiau...Ką darysite, jei dings interneto ryšys, programa neveiks ar iškils dar kitų kliūčių? Turėkite planą B. dar prieš pokalbį, paklauskite, kokiu telefono numeriu galima paskambinti, ar aptarkite, kaip elgsitės, jei iškils nenumatytų problemų.

7. Žiūrėkite į akis.

Pokalbio metu netikrinkite savo socialinių tinklų paskyrų, elektroninio pašto. Nesinaudokite paruoštukais ant popieriaus. „Vargu, ar jūsų paklaus kažko, ko nežinosite. Juk kalbėsite apie save. Jei pradėsite kuistis po popierius, blaškytis, nukentės pokalbio sklandumas“, – perspėja specialistė.

8. Nesupratote, neišgirdote – klauskite.

„Geriau perklausti, pasitikslinti nei atsakinėti nežinant, ką atsakinėji“, – įsitikinusi S. Grudienė. Jūsų pašnekovas gali girdėti puikiai, net neįtarti, kad pas jus ryšys sutrikęs. Reikia būti tikram, kad jūs supratote informaciją ir pašnekovas suprato jus.

9. Jaudulį „nuleiskite“ į kojas ir kvėpuokite.

Natūralu, kad jaudinatės. „Pasinaudokite tuo, kad pašnekovas nemato viso jūsų kūno ir, užuot maskatavęs rankomis, šiurenęs šalia padėtus lapus, pamėginkite virpinti koją. Taip pat nepamirškite kvėpuoti. Dažnai norime daug pasakyti, imame kalbėti labai greitai, mums pritrūksta oro. Pokalbis sutrinka,“ – sako atrankų specialistė.

Personalo valdymo profesionalų asociacijos valdybos narė priduria pastebėjusi, kad virtualus interviu – puiki galimybė sužibėti vyresnio amžiaus žmonėms. „Jauni žmonės dažnai pokalbiui nepasiruošia, nesusitvarko su netikėtai iškilusiais trukdžiais, o štai vyresni ne tik pademonstruoja atsakingumą, bet ir kompiuterinį raštingumą. Taigi, toks interviu tarsi užtikrina lygias galimybes, atsižvelgiant į kompetenciją,“ – pabrėžia S. Grudienė.

Solveiga Grudienė

Darbdaviams – galimybių metas

Žmogiškųjų išteklių valdymo sprendimų įmonės „Amston“ vadovė Henrika Bivainienė sako, kad darbuotojų samdymas nuotoliniu būdu daugumos darbdavių negąsdina. „Kai kurie darbdaviai nuogąstauja dėl naujų darbuotojų priėmimo nuotoliniu būdu, tačiau tokių yra mažuma. Vis tik didžioji dalis darbdavių turi puikiai pritaikytas galimybes tiek atrinkti, tiek įvesti naujus komandos narius per nuotolį, o kandidatai tą vertina ir nejaučia nerimo dėl įsiliejimo į komandą.“

Pasak jos, tiek ieškantiems darbuotojų, tiek norintiems įsidarbinti šiuo laikotarpiu reikėtų neskubėti priimti sprendimų. Įsidarbinantiems specialistė pataria užduoti kuo daugiau klausimų, su komanda, įmone ir jos vadovu susipažinti dalyvaujant vaizdo skambučiuose, bendruose susirinkimuose ar net kartu virtualiai papietauti iš savo virtuvių.

Tuo tarpu kaip pagrindinę riziką darbdaviams ekspertė įžvelgia atidėliojimą: „Darbo rinka iki karantino buvo labai dinamiška, o pokyčius po jo dar sunku nuspėti. Svarbiausia darbdaviams – nesustoti, kalbėtis, stengtis turėti geriausius darbuotojus rinkoje ir taip neatsilikti nuo kitų. Bijodami priimti sprendimus per nuotolį darbdaviai turi didelę riziką prarasti puikius kandidatus.“

Planuoja plėstis

Štai internetinės naudotų mados prekių prekybos platforma „Vinted“ planuoja plėtrą ir siekia padvigubinti dabar esamą specialistų skaičių. Įmonė ieško kolegų IT srityje – inžinierių, technologijų ekspertų, taip pat klientų aptarnavimo ir kitų sričių specialistų – marketingo, finansų, teisės.

Pasak „Vinted“ personalo vadovės pareigas laikinai einančios Eglės Radeckienės, karantino laikotarpiu, įmonė prie komandų jau prijungė 10 naujų kolegų: „Nors ir dirbame nuotoliniu būdu, visą standartinį įdarbinimo procesą išlaikome tokį patį. Iki šiol jis būdavo vykdomas tokiu principu: peržiūrėdavome kandidatų CV, vykdydavome pirminį interviu ir pokalbį su tiesioginiu vadovu. Vėliau įvykdavo finalinis bandomasis etapas, kai žmogus būdavo kviečiamas praleisti 1–2 dienas mūsų biure, kurių metu gaudavo konkrečią užduotį susijusią su rolės, į kurią kandidatuoja, atsakomybėmis.

Per tas porą dienų kandidatas pamatydavo organizaciją iš vidaus, susipažindavo su potencialiais kolegomis, ir turėdavo puikią galimybę susidaryti bendrą vaizdą, nuspręsdavo, ar save mato kaip mūsų organizacijos dalį. Tokiu būdu, potencialus tiesioginis vadovas bei kolegos turi galimybę geriau pažinti kandidatą, įvertinti kompetencijas bei kultūrinį atitikimą kompanijos vertybėms. Šiandien principai išlieka tokie patys, tiesiog visus žingsnius perkėlėme į virtualią erdvę.“

Darbo priemones pristato į namus

E. Radeckienė sako, kad su atrinktais profesionalais visi darbui reikalingi dokumentai ir sutartys jų sutikimu pasirašomos naudojantis specialiai tam sukurtomis programomis. Be to, visiems naujiems specialistams darbui reikalingos priemonės pristatomos į namus.

„Lietuvoje ir kitose Europos šalyse paskelbus karantiną, visiems iš namų dirbti persikėlusiems kolegoms, kurie to pageidavo, į namus pristatėme darbinę techniką, baldus. Taip ir su naujais mūsų kolegomis – prieš pirmąją savo darbo dieną naujajam mūsų komandos nariui į namus pristatoma siunta, kurioje jis randa visas pagrindines darbo priemones, pasveikinimo rinkinį bei IT instrukciją“, – sako E. Radeckienė.

Pasak jos, naujai įdarbintus specialistus stengiamasi kuo labiau įtraukti ir į komandines veiklas: „Komandos vadovas susisiekia su žmogumi, jam pristatomas įdarbinimo planas, vyksta susitikimai su suinteresuotomis šalimis, prasideda virtualūs mokymai. Tarpusavyje komandos palaiko kontaktą nuolatiniais virtualiais susitikimais, bendrais pietumis, kavos pertraukėlėmis virtualioje erdvėje.“

Augimas – laikinas?..

Logistikos bendrovės „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros vadovas Baltijos šalims Gabrielius Bilevičius sako, kad karantino metu net 70 procentų padaugėjo verslo įmonių fiziniams asmenims skirtų siuntų. Didžiąja dalimi tai yra e. komercijos augimo pasekmė. Pastarųjų siuntų srautas jau dabar primena kalėdinį laikotarpį, kai pasiekiamas metų pikas.

„Išskirtinai auga farmacijos ir elektroninės prekybos segmentai. Apskritai, dabar įmonės prekybą kelia į elektroninę erdvę ir skatina pirkti internetu, tad net esant sudėtingai šiandieninei situacijai Lietuvos gamintojams atsiveria naujos galimybės. Tai jaučiame ir mes – veiklos apimtys ir sudėtingumas šiuo periodu auga, todėl ieškome papildomos darbo jėgos. Tiesa, spėju, kad šis augimas laikinas“, – apibendrina G. Bilevičius.

Aušra Delonaitė

Įmonės žmogiškųjų išteklių vadovė Aušra Delonaitė sako, kad šiuo metu daugiausia ieško ir įdarbina kurjerių. Anot moters, tai susiję su daug priežasčių – pirmiausia, augantis siuntų kiekis. Taip pat yra ir natūrali (nors sumažėjusi) darbuotojų kaita, nedarbingumo pažymėjimai vaikų priežiūrai ir saviizoliacijai. „Kurjeriais dirbti siekiame pritraukti nuolatinius darbuotojus, nes kurjerio profesija reikalauja žinių bei patirties – naujokai pradžioje daug mokosi ir mes siekiame šią kompetenciją išsaugoti. Tačiau iš kandidatų jaučiame išaugusį poreikį ateiti dirbti terminuotai arba papildomai ir šias sąlygas taip stengiamės suteikti.

Siuntų rūšiavimo terminaluose kol kas šiuos klausimus sprendžiame laikino įdarbinimo agentūrų (pvz. „Biuro“) dėka. Su šiomis agentūromis bendradarbiaujame nuolat ir jau seniai, šiuo metu tik išaugo laikinų darbuotojų skaičius terminaluose – jei paprastai jų būna 2–3, per Kalėdas iki 10, šiuo metu turime po 10 ir daugiau. Šis samdos būdas mums suteikia daugiausia lankstumo, tačiau, jei darbuotojų poreikis augs, įdarbinsime daugiau savo darbuotojų, taip pat ir terminuotomis sutartimis, neatmetame galimybės ir sudaryti sutartis su kitomis įmonėmis. Kaip minėjau, kol kas šio būdo dar netaikėme – tam reikia pasiruošti iš darbo teisės pusės. Apibendrintai galiu pasakyti, kad šiuo metu darbuotojų skaičius ūgtelėjo 10–15 proc. (palyginimui per Kalėdas augame apie 10 proc.).“

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (17)