VMI viršininko teigimu, tokia galimybė padės išvengti sandorių su nesąžiningais partneriais, kurie vengia mokėti mokesčius.

Mūsų vertinimu, nauja VMI pasiūlyta priemonė realiai padės išvengti sandorių su nesąžiningais asmenimis tik išimtiniais atvejais, kuomet mokesčių mokėtojų piktnaudžiavimas yra akivaizdus. Visgi šia priemone verslininkai turėtų aktyviai naudotis, kadangi tai yra paprasta ir patogi galimybė surinkti papildomą informaciją apie potencialų verslo partnerį.

Galiojančiame teisiniame reglamentavime yra numatyta pareiga verslininkams prieš sudarant sandorius pasidomėti verslo partneriais ir išnaudoti visas galimybes siekiant įsitikinti jų patikimumu. To nepadarius, verslininkai prisiima mokestines rizikas tais atvejais, jei po kurio laiko paaiškėtų, kad verslo partneris buvo nesąžiningas ir nevykdė mokestinių prievolių.

Artūras Liutvinas
VMI yra priėmusi verslo partnerių patikimumo patikrinimo rekomendacijas (Rekomendacijos). Rekomendacijomis dažnai remiamasi iškilus mokestiniams ginčams ir vertinant, ar verslininkas buvo pakankamai rūpestingas sudarydamas sandorius su įmonėmis, kurios vėliau nevykdo mokestinių prievolių, o toks vertinimas turi tiesioginę įtaką vertinant paties verslininko atsakomybę konkrečiu atveju.

Dėl to Rekomendacijų laikymasis arba nesilaikymas gali turėti esminės įtakos mokesčių administratoriaus atliekamam vertinimui arba teismo sprendimams mokestinių ginčų bylose.

Rekomendacijomis reikėtų vadovautis siekiant iki minimumo sumažinti bet kokią galimą mokestinę riziką, sąlygotą verslo partnerių neteisėtų veiksmų. Rekomendacijose nurodytų procedūrų nesilaikymas gali būti pagrindu traktuoti, jog mokesčių mokėtojas nebuvo pakankamai apdairus ir rūpestingas. Todėl verslininkai turėtų imtis visų įmanomų priemonių bei fiksuoti ir išsaugoti įrodymus apie tai, kad tinkamai pasidomėjo verslo partneriais.

Nauja VMI paslauga yra paprastas ir patikimas būdas patikrinti, ar verslo partneris apskritai vykdo mokestines prievoles. Visgi vien tik ši priemonė nėra pakankama ir turėtų būti naudojama tik kaip papildoma, šalia kitų Rekomendacijose nurodytų priemonių ir būdų.

VMI suteikia galimybę matyti, kokią bendrą mokesčių sumą per metus yra sumokėjusios Lietuvos įmonės. Tačiau neturint informacijos, kokią mokesčių sumą verslo partneris iš tiesų turėjo sumokėti, nėra galimybių nustatyti, ar verslo partneris mokestines prievoles vykdo tinkamai, ar moka tik dalį mokesčių. Be to, pateikiama tik bendrai sumokėta mokesčių suma, kuri nėra detalizuojama, t. y. nėra nurodoma, ar verslo partneris moka konkretų mokestį, pavyzdžiui ar moka PVM, kas yra aktualu verslininkams, siekiantiems pasinaudoti teise į PVM atskaitą.

Nauja VMI priemonė gali būti naudinga tik išimtiniais atvejais, kai potencialus verslo partneris apskritai nemoka mokesčių arba kai pagal įmonės vykdomos veiklos pobūdį, mastą bei kitas objektyvias aplinkybes yra akivaizdu, kad sumokėtų mokesčių suma yra neproporcingai maža.

Jei sistema veiks sėkmingai, ateityje bus galima palyginti per kelis metus įmonės sumokėtas mokesčių sumas. Tai taip pat galėtų būti naudinga tais atvejais, kai kelis pastaruosius metus dideles mokesčių sumas mokėjusi įmonė einamaisiais metais sumokėjo akivaizdžiai mažiau mokesčių.

Tokiais atvejais, be abejo, tai būtų reikšmingi signalai itin atidžiai pasidomėti šiuo potencialiu verslo partneriu ir jo mokestinių prievolių vykdymu, galbūt paprašyti verslo partnerių raštiškų paaiškinimų dėl mokamų mokesčių.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (7)