R. Daujotas. Europos vilkikų gamintojų kartelis: ką daryti Lietuvos vežėjams?

 (6)
Didžiausi Europos vilkikų gamintojai – „Volvo“, „Renault“, „Daimler“, „DAF“, „Iveco“, „MAN“ – įtariami sudarę draudžiamų susitarimų dėl vilkikų kainų. Šios kompanijos pagamina net 9 iš 10 Europos keliais riedančių vilkikų, todėl draudžiamo susitarimo mastas didžiulis.
Rimantas Daujotas
© Bendrovės archyvas

Dėl šios priežasties už transporto priemones pirkėjai mokėjo net 10–20 proc. daugiau nei turėjo mokėti. Ne išimtis ir Lietuvos vežėjai, kurie taip pat permokėjo už transporto priemones. Kokios jų galimybės susigrąžinti už vilkikus permokėtas lėšas?

Nukentėjusieji buriasi Vokietijoje

Už 1997–2011 m. draudžiamą susitarimą vilkikų gamintojus 2,9 mlrd. eurų nubaudė Europos Sąjunga.

Kaip paskelbta baudą detalizuojančiame ES komisijos sprendime, kartelyje daugiausia dalyvavo Vokietijos įmonės, o patys susitarimai taip pat vyko daugiausia Vokietijoje. Nuo baudos kol kas išsisuko vilkikų gamintojas „MAN“, kuris, priešingai nei kiti, apie kartelį Europos Komisiją informavo pats.

Įvertinus visas aplinkybes, galime daryti išvadą, kad didžiausias ieškinių kiekis greičiausiai ir bus teikiamas Vokietijos teismams pagal šios šalies konkurencijos teisę. Nukentėjusiems tai gana palanki jurisdikcija dėl pažangios Vokietijos konkurencijos teisės. Nyderlandų teismai – taip pat palanki alternatyva.

Lietuvos vežėjai šioje situacijoje turi dvi išeitis – teikti ieškinį individualiai arba jungtis prie grupės ieškinių.

Kurį kelią rinktis? Pirmiausia, vežėjas turėtų įvertinti galimai patirtą žalą ir individualaus ieškinio teikimo sąnaudas.

Nukentėjusiems Lietuvos vežėjams – galimi du keliai

Paskaičiavus ieškinio teikimo (vadinamasis žyminis mokestis), atstovavimo (mokestis už teisininkų paslaugas) ir ekspertizės (patirtos žalos nustatymas) išlaidas, skaičiuojama, kad teikti ieškinį individualiai verta tik tuomet, jei vežėjas nagrinėjamu laikotarpiu pirko apie 1500–2000 vilkikų.

Tai paaiškinama dar ir tuo, kad pats žalos nustatymo dydis yra sudėtingas procesas, reikalaujantis brangiai kainuojančios ekonominės analizės.

Jei vežėjas įsigijo mažiau vilkikų nei minėta, geriausiais variantas tokiai įmonei – jungtis prie grupės ieškinio Vokietijoje ar Nyderlanduose.

Šiuo metu jau yra kelios organizacijos, kurios kviečia prisijungti prie tokių grupės ieškinių šiose šalyse. Vokietijos vežėjų asociacija ieškinį jau ruošia bendradarbiaudama su pasaulinėmis advokatų kontoromis ir bylinėjimosi finansuotojais.

Kaip veikia toks jungimasis prie grupės ieškinio? Pirmiausia žalą patyręs vežėjas perleidžia savo reikalavimo teisę ieškinį administruojančiai organizacijai. Pastaroji, visų nukentėjusių vardu, derasi su gamintoju dėl taikaus susitarimo.

Jei taikiai nesusitariama, inicijuojamos bylos.

Ieškinį administruojanti organizacija pasiima sėkmės mokestį, siekiantį 20–30 proc. nuo susitarimo ar teismo keliu išieškotos sumos.

Nukentėjusiems už procesą nieko mokėti nereikia – žyminio mokesčio, atstovavimo, ekspertizės ir kt. išlaidas padengia ieškinį administruojanti organizacija.

Visas procesas gali tukti 2–3 metus. Žinoma, nenorint, kad jūsų reikalavimo teisė „pasimestų“ tūkstančiuose kitų nukentėjusių reikalavimų, patartina aktyviai bendradarbiauti su ieškinį administruojančia organizacija ir aktyviai atstovauti savo interesams.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Nuomonės

D. Miniotas, L. Šiukšteris. Elektroninės prekybos reguliavimas. Kas laukia verslo?

Europos Komisija užbaigė ir paskelbė 2 metus trukusio elektroninės prekybos sektoriaus tyrimo išvadas.

R. Sklepovič. Penki mitai apie saulės energiją (11)

Ar žinote, kad saulės energijos užtektų septynis kartus didesniam žmonių skaičiui, nei yra dabar? Tai reiškia, kad šios energijos ištekliai yra praktiškai neišsemiami ir galėtų būti naudojami kiekvieno iš mūsų buityje.

A. Žlioba: Vyriausybės siūlymai labiau rūpinasi ne piliečių gerove, o valstybės biudžetu (8)

Šį mėnesį pasirodę valstiečių valdžios siūlymai pertvarkyti pensijų kaupimą, iš teisinės perspektyvos atrodo gan miglotai.

V. Žagūnis. Bankų išmoktos inovatyvumo pamokos (2)

Keletą naudingų patarimų, kaip inovacijos gali būti naudingos kuriant naujas ir plėtojant esamas paslaugas, šalies verslui galėtų duoti ir bankai.

V. Žukauskas. Šešėlis gimsta ne žmonių, o politikų galvose (18)

Asociacija „Investors‘ Forum“ ir skaidraus verslo iniciatyva „Baltoji banga“ organizavo kasmetinę akciją „Šioje šalyje nėra vietos šešėliui“.