Didžiausi Europos vilkikų gamintojai – „Volvo“, „Renault“, „Daimler“, „DAF“, „Iveco“, „MAN“ – įtariami sudarę draudžiamų susitarimų dėl vilkikų kainų. Šios kompanijos pagamina net 9 iš 10 Europos keliais riedančių vilkikų, todėl draudžiamo susitarimo mastas didžiulis.
Rimantas Daujotas
© Bendrovės archyvas

Dėl šios priežasties už transporto priemones pirkėjai mokėjo net 10–20 proc. daugiau nei turėjo mokėti. Ne išimtis ir Lietuvos vežėjai, kurie taip pat permokėjo už transporto priemones. Kokios jų galimybės susigrąžinti už vilkikus permokėtas lėšas?

Nukentėjusieji buriasi Vokietijoje

Už 1997–2011 m. draudžiamą susitarimą vilkikų gamintojus 2,9 mlrd. eurų nubaudė Europos Sąjunga.

Kaip paskelbta baudą detalizuojančiame ES komisijos sprendime, kartelyje daugiausia dalyvavo Vokietijos įmonės, o patys susitarimai taip pat vyko daugiausia Vokietijoje. Nuo baudos kol kas išsisuko vilkikų gamintojas „MAN“, kuris, priešingai nei kiti, apie kartelį Europos Komisiją informavo pats.

Įvertinus visas aplinkybes, galime daryti išvadą, kad didžiausias ieškinių kiekis greičiausiai ir bus teikiamas Vokietijos teismams pagal šios šalies konkurencijos teisę. Nukentėjusiems tai gana palanki jurisdikcija dėl pažangios Vokietijos konkurencijos teisės. Nyderlandų teismai – taip pat palanki alternatyva.

Lietuvos vežėjai šioje situacijoje turi dvi išeitis – teikti ieškinį individualiai arba jungtis prie grupės ieškinių.

Kurį kelią rinktis? Pirmiausia, vežėjas turėtų įvertinti galimai patirtą žalą ir individualaus ieškinio teikimo sąnaudas.

Nukentėjusiems Lietuvos vežėjams – galimi du keliai

Paskaičiavus ieškinio teikimo (vadinamasis žyminis mokestis), atstovavimo (mokestis už teisininkų paslaugas) ir ekspertizės (patirtos žalos nustatymas) išlaidas, skaičiuojama, kad teikti ieškinį individualiai verta tik tuomet, jei vežėjas nagrinėjamu laikotarpiu pirko apie 1500–2000 vilkikų.

Tai paaiškinama dar ir tuo, kad pats žalos nustatymo dydis yra sudėtingas procesas, reikalaujantis brangiai kainuojančios ekonominės analizės.

Jei vežėjas įsigijo mažiau vilkikų nei minėta, geriausiais variantas tokiai įmonei – jungtis prie grupės ieškinio Vokietijoje ar Nyderlanduose.

Šiuo metu jau yra kelios organizacijos, kurios kviečia prisijungti prie tokių grupės ieškinių šiose šalyse. Vokietijos vežėjų asociacija ieškinį jau ruošia bendradarbiaudama su pasaulinėmis advokatų kontoromis ir bylinėjimosi finansuotojais.

Kaip veikia toks jungimasis prie grupės ieškinio? Pirmiausia žalą patyręs vežėjas perleidžia savo reikalavimo teisę ieškinį administruojančiai organizacijai. Pastaroji, visų nukentėjusių vardu, derasi su gamintoju dėl taikaus susitarimo.

Jei taikiai nesusitariama, inicijuojamos bylos.

Ieškinį administruojanti organizacija pasiima sėkmės mokestį, siekiantį 20–30 proc. nuo susitarimo ar teismo keliu išieškotos sumos.

Nukentėjusiems už procesą nieko mokėti nereikia – žyminio mokesčio, atstovavimo, ekspertizės ir kt. išlaidas padengia ieškinį administruojanti organizacija.

Visas procesas gali tukti 2–3 metus. Žinoma, nenorint, kad jūsų reikalavimo teisė „pasimestų“ tūkstančiuose kitų nukentėjusių reikalavimų, patartina aktyviai bendradarbiauti su ieškinį administruojančia organizacija ir aktyviai atstovauti savo interesams.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

E. Džiugytė. Londonas praranda pasaulio finansų centro vardą (6)

Jungtinei Karalystei ir Europos Sąjungai ( ES ) dėliojant skyrybų planą, pasigirsta vis daugiau...

T. Poviliauskas. Ką verslui reiškia silpnesnis JAV doleris?

Nuo metų pradžios euras sustiprėjo JAV dolerio atžvilgiu 10 proc., tad mūsų šalies...

J. Markauskas. Sveikas gyventojų pajamų augimas – tikslas, o ne pavojus Lietuvai (11)

Rugpjūčio mėn. pradžioje Europos centrinis bankas ( ECB ) paskelbė komentarą , kuriuo įvertino...

J. Baltrušis Baltrušaitis. Kylanti grėsmė Lietuvos eksportuotojams į Jungtinę Karalystę (2)

Pastaruosius 10 metų turėjau galimybę dirbti keliose didžiausiose Europos komercinių baldų...

R. Vainienė. Verslo liudijimas – šešėlis ar būdas jį įveikti? (12)

Pastebėjau, kad valdžiai labai nepatinka paprasti dalykai.

Top naujienos

Į populiarumo viršūnes braunasi primiršta šventė: išleidžia tūkstančius eurų (17)

Jei anksčiau prabangiausia šeimos švente buvo įvardijamos vestuvės , tai pastaruoju metu į...

Hobis tapo antrąja profesija (5)

Garsiausiame Pietų Dzūkijos turguje, veikiančiame Lazdijų rajono Veisiejų miesto pakraštyje,...

Orai: įspūdingą karštį nuplaus liūtys (1)

Panašu, kad šį savaitgalį vėl sulauksime panašios karščio kulminacijos kaip ir praėjusį:...

Laisvalaikio veikla lietuviui atnešė milijonus: atskleidė sėkmės formulę (22)

Vienas iš „ Vinted “ įkūrėjų Justas Janauskas , atsimindamas studijų laikus Vilniaus...

Sutemus į „Karklę“ sugūžėjo minios: konfiskuoja ir alkoholį, ir narkotikus papildyta 23:40 (70)

Penktadienio vidurdienį duris atvėrusio festivalio „ Karklė “ apsaugos darbuotojai nesnaudžia...

Ekspertai kai kuriuos Laisvės aikštės pertvarkos projektus pavadino isteriškais (23)

Dailės galerijoje aptarus 10 pateiktųjų projektų, kaip atnaujinti Laisvės aikštę ir jos...

Kai katės pervertina savo galimybės: bando įsirangyti į kelis kartus mažesnes vietas (8)

Yra vienas dalykas, kurį katės mėgsta daryti labiau nei valgyti ir tinginiauti - bandyti sutilpti...

Socialiniame tinkle paatviravo apie sekso metu patirtus sužalojimus (17)

Seksas turėtų būti malonus dalykas, bet kartais jis pasisuka priešinga linkme ir tampa…...

Šiltesni nei įprasta orai išsilaikys ne tik rugpjūtį, bet ir rugsėjį (11)

Pagal dabar turimą informaciją, ne tik rugpjūčio pabaiga, bet ir rugsėjo pradžia turėtų būti...

Joniškio rajone iš voljero pabėgo meška (75)

Penktadienį Joniškio rajone esančiame Kirnaičių kaime iš kavinėje „Plūgo broliai“ esančio...