Pavasaris keliuose: būkite saugūs, netapkite statistika

 (2)
Nuo 2006-ųjų balandžio 6-oji Lietuvoje paskelbta Saugaus eismo diena. Lietuvos policija kviečia Lietuvos gyventojus bent šią dieną pabūti kelyje žmogiškesniais, pakantesniais ir rūpestingesniais. Pareigūnai ragina pagalvoti ne vien apie save, bet ir apie kitų saugumą. Žmonės raginami kelyje elgtis pagal visas saugumo taisykles.
© Gamintojo nuotr.

Negailestinga statistika skelbia, kad Pasaulio keliuose kasmet žūsta apie 1,3 mln. žmonių.

Iki 50 mln. žmonių sužeidžiama ir lieka neįgaliaisiais. Išsivysčiusiose šalyse mirtingumas nuo traumų yra 3 vietoje pagal mirties priežastis. Pasaulio sveikatos organizacija prognozuoja, kad iki 2020 m. kelių eismo aukų skaičius gali padidėti iki 1,9 mln.

Nepaisant to, kad per pastaruosius 20-30 metų Europos Sąjungos valstybėse traumų mažėja ir geriau įgyvendinamos saugos priemonės, visose Europos Sąjungos valstybėse traumos tebėra pagrindinė vaikų ir paauglių mirties priežastis.

Nesaugus greitis ir agresyvus vairavimas, vairavimas pavargus ir apsvaigus, saugos diržų ignoravimas, techniškai netvarkingų automobilių naudojimas, pagarbos kitiems eismo dalyviams trūkumas ir nelaimingi atsitikimai – šis mirtinas kokteilis Europos Sąjungos keliuose kasmet nusineša apie 40 tūkst. Žmonių gyvybių, o dėl netyčinių traumų kasmet beprasmiškai žūsta apie 10 000 vaikų.

Lietuvos kelių policijos duomenimis, 2011 m. iš viso užregistruota 3312 eismo įvykių, žuvusiųjų – 297, sužeistųjų 3975.

Visame pasaulyje eismo avarijos keliuose tapo pirmaujanti mirties priežastis tarp 15-29 metų amžiaus jaunų žmonių. Beveik pusė jų žuvo keliuose būdami pėstieji, dviratininkai ir motociklininkai. Daug žmonių buvo sužeista, dažnas liko neįgalus visą gyvenimą.

Tačiau tam užkirsti kelią labai efektyviai padeda vartojamos priemonės, kurios sumažina vaikų, nukentėjusių nuo netyčinių traumų, skaičių, pavyzdžiui:
- vaikų automobilio kėdutės laikymas prieš važiavimo kryptį 90-95 % mažiau traumų;
- transporto priemonių greičio apribojimo iki 32 km/val. zonų įvedimas – 70 % mažiau mirčių;
- pagal amžių pritaikytas dviratininko šalmas – nuo 63 iki 88 % mažiau galvos ir smegenų sužalojimų.

Globaliame dešimtmečio veiksmų saugaus eismo srityje plane yra apibrėžiamos pagrindinės veiklos kryptys, kurios galėtų išgelbėti šimtus gyvybių ir Lietuvoje. Taip pat Lietuva prisideda prie Pasaulio sveikatos organizacijos Saugaus eismo dekados 2011–2020 m. (Decade of Action for Road Safety 2011-2020) ir palaiko PSO iniciatyvą visame pasaulyje stabilizuoti ir sumažinti žuvusiųjų ir sužalotųjų keliuose skaičių.

Labai svarbu prisidėti ugdant sąmoningesnį ir kultūringesnį eismo dalyvį, šviesti įvairias visuomenės grupes:

Būtina nuolat Lietuvos piliečius mokyti saugiai elgtis keliuose, nešioti atšvaitus, prisisegti saugos diržus, dviratininkams – šalmus, mokyti pasirinkti saugų greitį bei nevairuoti apsvaigus. Aiškinti apie alkoholio žalą vairuojant. Gerinti vairuotojų pažymėjimų išdavimo tvarkos ir mokymo sistemos kokybę, ypatingą dėmesį skiriant jauniems pradedantiesiems vairuotojams (pirmos pagalbos teikimo privalomo mokymo kokybę, šių įgūdžių atnaujinimą kas keli metai). Senėjant Europos visuomenei, vis svarbiau išsaugoti vyresnio amžiaus žmonių teisę į judrumą ir atsižvelgti į vyresnio amžiaus eismo dalyvių poreikius.

Svarbus nuolatinis darbas su vaikais, mokymas, kaip saugiai pereiti gatvę, kaip saugiai važinėti dviračiu, koks svarbus šalmų dėvėjimas ir atšvaitų nešiojimas.

Mokiniams svarbu pakankamai išugdyti saugaus eismo gebėjimus: numatyti rizikingas eismo situacijas; laiku pastebėti ir įvertinti pavojaus šaltinius; susidaryti atitinkamą eismo situacijos vaizdinį; tinkamai veikti – priimti teisingą sprendimą.

Švietimą kelių eismo saugos klausimais svarbu įtraukti į privalomojo mokymo programas ir jį vykdyti visą privalomą mokyklos lankymo laikotarpį.

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras primena tėveliams, kad mūsų mažieji – jautriausi eismo dalyviai, kurie dažnai sužalojami kelyje. Kiekvienas iš mūsų turi pasirūpinti, kad mūsų vaikai saugiai pasiektų mokyklas bei saugiai grįžtų namo.

Saugus kelias į mokyklą ir iš jos ( patarimai tėvams):

Išmokykite vaikus, kaip elgtis pažymėtose („zebro“) bei reguliuojamosiose pėsčiųjų perėjose bei sankryžose. Vaikas turi žinoti, kad norėdamas pereiti gatvę pirmiausia jis turi sustoti, iš pradžių pažiūrėti į kairę, paskui į dešinę, tada dar kartą į kairę ir įsitikinęs, kad kelias laisvas, eiti per gatvę. Niekada neiti per gatvę degant raudonam šviesoforo signalui. Paaiškinkite vaikui, kokie šviesoforo signalai ką reiškia vairuotojui ir pėsčiajam.

Prieš pirmą kartą vaikui savarankiškai einant į mokyklą, daug kartų aptarkite ir kartu nueikite tą kelią į mokyklą ar į autobusų stotelę. Ypač svarbu eiti tuo metu, kai iš tikrųjų bus pamokų pradžia ir pabaiga, reikėtų stengtis, kad viskas būtų tikroviška.

Neleiskite vaikui vienam grįžti namo pirmąją dieną po pamokų. Vėliau taip pat nuolat tikrinkite, ar jis elgiasi taip, kaip jūs kartu mokėtės, ar jam turi įtakos kitų vaikų elgesys. Patikrinkite, ar vaiko kelyje neatsirado naujų pavojingų vietų, pavyzdžiui, statybos aikštelių.

Atminkite, kad didžiausią įtaką vaikui daro jūsų pačių elgesys gatvėje, todėl visada rodykite jam gerą pavyzdį! Girkite savo vaiką ir neleiskite jam be reikalo ko nors baimintis. Kartais pasikeiskite vaidmenimis – leiskite, kad vaikas nuvestų jus į mokyklą, o pakeliui parodytų pavojingas vietas. Šitaip išsiaiškinsite, kurios vietos vaikui atrodo nesaugios ir gali kelti sunkumų.

Išrinkite saugiausią kelią į mokyklą ir atgal, net jei jis kiek ilgesnis. Mažos apylankos gali gerokai sumažinti riziką.

Paaiškinkite vaikui, kad ir pėsčiųjų perėjose, pažymėtose „zebru“ ir šviesoforo reguliuojamose, reikia būti atidžiam, nes dar daug vairuotojų nesilaiko Kelių eismo taisyklių.

Pasirūpinkite, kad jūsų vaikas iš namų visada išeitų laiku ir jam nereikėtų skubėti. Taip jis nepridarys neapgalvotų klaidų.

Jei tik galite, neleiskite vaikui eiti į mokyklą ar grįžti namo vienam, ypač jei gyvenate užmiestyje.
Prieš pradedant vaikui naudotis visuomeniniu transportu ar mokykliniu autobusu, reikia pasitreniruoti. Važiuokite keletą kartų kartu su vaiku ir pamokykite jį, kaip reikia elgtis visuomeniniame transporte, einant į stotelę ir laukiant.

Pasirūpinkite, kad vaikas iš namų išeitų laiku ir iki stotelės nueitų neskubėdamas. Jei vaikas skubės ir bijos pavėluoti, jo elgesys gali būti neprognozuojamas ir neapgalvotas.

Liepkite vaikui stotelėje neišdykauti. Jis neturėtų pamiršti, kad privalo laikytis saugaus atstumo iki važiuojamosios dalies, nesisprausti pro duris ir nesistumdyti lipdamas į transporto priemonę.

Nuolat priminkite vaikui, kad gatvę ar kelią galima pereiti tik už autobuso arba kitos transporto priemonės ir einant reikia būti ypač atsargiam. Visų geriausia – palaukti, kol transporto priemonė nuvažiuos.

Labai svarbu, kad vaikai vilkėtų šviesius drabužius ir turėtų šviesą atspindinčius atšvaitus.
Prie vaiko drabužių prisekite arba prisiūkite papildomų atšvaitų. Atšvaitai gali būti ir prikabinami, pavyzdžiui, prie kuprinės. Tokie atšvaitai matyti iš visų pusių.

Pirkdami striukę, avalynę ir kitokią aprangą, atkreipkite dėmesį į tai, kad jos detalės būtų pagamintos iš šviesą atspindinčių medžiagų. Tuomet būsite tikri, kad vaikas kelyje bus matomas jau iš tolo.

Vaikai nuo gimimo mokosi mėgdžioti, todėl labai svarbu, kad suaugusieji, ypač –tėvai, rodytų jiems gerą pavyzdį. Juk vaikai mato bei mėgdžioja ir pageidautinus, ir nepageidautinus suaugusiųjų elgsenos modelius. Todėl ir eidami pėsčiomis, ir važiuodami dviračiu arba automobiliu, vaikams rodykite tik gerą pavyzdį.

Specialus projektas „Saugus eismas“
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Saugus eismas

Dviratininkų pavojai tyko visiškai įprastose ir kasdienėse vietose (5)

Sinoptikai šį mėnesį žada gražų ir saulėtą, tad susigundžiusiųjų išriedėti į gatves su dviratėmis transporto priemonėmis skaičius turėtų išaugti. Nors šiltomis dienomis miestų gatvėse dažnai galima sutikti dviratininkus, tačiau retas kuris dviratį paverčia kasdiene transporto priemone, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Instruktorius priminė apie sugriežtėjusią tvarką: kelios taisyklės, kurių nežinantys liks be teisių (224)

Kada paskutinį kartą skaitėte Kelių eismo taisykles? DELFI paprašė, kad vairavimo instruktorius primintų nuo 2017 metų sausio 1-osios įsigaliojusius pasikeitimus, kurie ne vienam turėtų sukelti minčių: gal geriau pasivaikščiosiu.

Moteris pasidalino skaudžia patirtimi: su gimtadieniu likimas padovanojo avariją (20)

Greitį mėgstantiems vairuotojams ne visada pakanka išgirsti perspėjimą kelyje būti atsargiems – kai kuriems šios klaidos pasekmes tenka išgyventi savo kailiu, jog pradėtų rūpintis savo ir kitų saugumu. Panevėžietė Kristina Ostrauskienė nusprendė pasidalinti savo skaudžia patirtimi ir tikisi, jog kiti vairuotojai pasimokys iš svetimos klaidos.

Nerami savaitė keliuose: sužeistuosius skaičiuoja dešimtimis (10)

Lietuvos kelių policijos tarnyba informuoja, kad per savaitę, rugpjūčio 4–10 d. (penktadienį–ketvirtadienį), šalies keliuose, pirminiais duomenimis, įvyko 77 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės. Žuvo 1 eismo dalyvis: 84 metų pėsčioji (eismo įvykis įvyko pėsčiųjų perėjoje).

Parodė, kas nutinka neprisisegus ant galinės sėdynės (13)

Neseniai atlikta Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) tyrimų organizacijos Draudimo instituto greitkelių saugumui (Insurance Institute for Highway Safety, IIHS) studija parodė, kad šokiruojantis skaičius suaugusių žmonių nesivargina užsisegti saugos diržų, kai sėdi galinėse keleivių sėdynėse.
LIETUVOS KELIUOSE IKI: Rugpjūčio 18D.
2017 2016
Eismo įvykių 2035 1847
Žuvo 119 108
Sužeista 2427 2201