Kada alkoholio vartojęs žmogus nebegali vairuoti?

 (1)
Didelė dalis vairuotojų sutinka, kad vairavimas išgėrus yra blogybė. Už tai numatomos didelės baudos, apie pasekmes dažnai girdime ir matome žiniasklaidoje, tai tarsi ir nebekelia niekam papildomų klausimų. Tačiau ką reiškia – išgėręs vairuotojas? Vairuoti leidžiama, jeigu alkoholio kiekis kraujyje neviršija 0,4 promilės. Dėl šios priežasties žmonės nusprendžia vairuoti išgėrę ir nedidelį kiekį alkoholio. Tik ar verta rizikuoti?
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Automobilių sporto treneris Artūras Pakėnas: net ir maža alkoholio dozė paveikia smegenis

Man net keista, kad dar reikia kalbėti apie žalingą alkoholio įtaką vairavimui. Tai taip akivaizdu. Tačiau avaringumo ir pažeidimų statistika rodo, kad nepaisant skleidžiamos informacijos ir socialinės reklamos apie neigiamą alkoholio įtaką vairavimui, dalis asmenų vis tiek sėdasi už vairo išgėrę. Tai tik eilinį kartą parodo, deja, žemą mūsų visuomenės pilietiškumo ir sąmoningumo lygį. Norėtųsi priminti, kad, tarkime, Norvegijoje baudžiamas ne tik išgėręs vairuotojas, bet ir kartu važiavę keleiviai, nes jie leido jam važiuoti. Taip auklėjamas pilietiškumas.

Galiu tik patvirtinti, kad vairuotojo gebėjimai ir reakcija sumažėja net esant vos 0,1 promilei alkoholio kraujyje. Toks alkoholio kiekis maždaug 80 kg sveriančio žmogaus kraujyje gali susidaryti išgėrus vieną vyno taurę. Jau ir maža alkoholio dozė paveikia smegenis, susilpnina regėjimą bei reakciją. Alkoholis susiaurina vaizdo lauką - šiek tiek išgėręs vairuotojas koncentruoja regėjimą tiesiai į priekį, o regėjimo budrumas veiksmui šonuose susilpnėja. Vairuotojas gali nepastebėti pėsčiųjų veiksmų ir ketinimo žengti į gatvę. Išgėrusio vairuotojo gebėjimas įvertinti nuotolį bei greitį taip pat sumažėja.

Iš patirties galiu pasakyti, kad daugelis lenktynininkų jau mažiausiai savaitę prieš lenktynes visai nevartoja alkoholio, nes važiuojant dideliu greičiu lenktynių trasoje gera reakcija, regėjimas ir greitas mąstymas užtikrina saugumą ir kelią link pergalės.

Lenktyninkas Dominykas Butvilas: jei gėrei - reiškia nebevažiuoji

Tiems, kurie dar svarsto, ar sėst už vairo išgėrus, nedaug galiu pasakyti: „jei gėrei - reiškia nebevažiuoji". Ir tada visa polemika „daug, nedaug, stipraus, nestipraus" tampa nebereikalinga. Mano manymu, tai yra laiko planavimo, asmeninės moralės ir visuomenės tradicijų klausimas. Kai nori išgerti, atvažiuok su taksi, susitark ,kas tave paveš, ar palik automobilį mieste. Dažnas vairuotojas tiesiog daro klaidą, kai pagalvoja apie visus kilsiančius nepatogumus atsiimant mašiną kitą dieną, ir geriau parvairuoja ją pats, nes juk „išgėrė nedaug".

Principas, kad išgėręs tiesiog negali sėsti už vairo, nesvarbu, kaip jautiesi, - plinta. Džiaugiuosi, kad vis daugiau jaunų vairuotojų jau taip mąsto. Jei sakai, kad atvykai savo automobiliu, kalbinimų išgerti jau neišgirsi. Vairavimas tampa visiškai patenkinamu argumentu nevartoti alkoholio vakarėliuose.

Auto žurnalistas ir keliautojas Vitoldas Milius: pagiriotas žmogus vairuoja labai blogai

Žmonės labai dažnai apsigauna „gėriau vakar - šiandien galiu važiuot". Tai psichologinė apgaulė, nes dažnu atveju jis negali vairuoti. Alkoholis dar nebūna pašalintas iš organizmo ir jo kiekis kraujyje gali viršyti leistiną 0,4 promilės ribą. Taip, žmogus gali jaustis gerai, bet tai labai apgaulinga. Tikėtina, kad žmogus yra nepakankamai pailsėjęs. Po nemiegotos nakties vairuotojo reakcija būna prasta, o ir užmigti už vairo jis gali.

Žmogus dažnai sau nuolaidžiauja ir bandydamas save pateisinti sėdasi už vairo, nors ir žino, kad yra išgėręs. Jis taip daro tol, kol kas nors neįvyksta. Reikia turėti savo tvirtas nuostatas, kurių laužyti jis nebūtų linkęs. Niekada niekas niekam neparašys ir nepasakys, kiek konkrečiai jis gali išgerti, todėl kiekvienas žmogus turi spręsti individualiai. Juk kitam vairuotojui ir tas vienas alaus bokalas gali susukti galvą taip, kad jis negalės tinkamai vairuoti. Pavyzdžiui, gilias alaus tradicijas turinčios šalys Čekija ir Slovakija yra nustatę 0,0 promilės ribą. Tai reiškia, kad vairuotojas privalo būti visiškai blaivus. Ir jokių nuolaidų žmogus sau tada nebegali daryti. Viskas tampa aiškiau - arba tu esi išgėręs, arba ne.

Šių metų pirmoje pusėje Susisiekimo ministerijos inicijuota socialinė akcija „Mūsų stalo pilotas", kurios metu baruose ir kavinėse besilinksminančios draugų kompanijos rinko savo stalo „Pilotus" - žmones, kurie tą vakarą ryžosi praleisti nevartodami alkoholio ir pasirūpinti saugiu draugų bei artimųjų sugrįžimu namo. Prie akcijos prisijungę barai ir restoranai buvo pažymėti specialiu „Susiprask" lipduku, o kiekvienas į juos užėjęs klientas galėjo gauti specialų vairuotojams skirtą valgiaraštį, kuriame buvo siūlomas didelis specialių nealkoholinių gėrimų ir kokteilių asortimentas.

www.DELFI.lt
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Saugus eismas

Instruktorius priminė apie sugriežtėjusią tvarką: kelios taisyklės, kurių nežinantys liks be teisių (220)

Kada paskutinį kartą skaitėte Kelių eismo taisykles? DELFI paprašė, kad vairavimo instruktorius primintų nuo 2017 metų sausio 1-osios įsigaliojusius pasikeitimus, kurie ne vienam turėtų sukelti minčių: gal geriau pasivaikščiosiu.

Moteris pasidalino skaudžia patirtimi: su gimtadieniu likimas padovanojo avariją (20)

Greitį mėgstantiems vairuotojams ne visada pakanka išgirsti perspėjimą kelyje būti atsargiems – kai kuriems šios klaidos pasekmes tenka išgyventi savo kailiu, jog pradėtų rūpintis savo ir kitų saugumu. Panevėžietė Kristina Ostrauskienė nusprendė pasidalinti savo skaudžia patirtimi ir tikisi, jog kiti vairuotojai pasimokys iš svetimos klaidos.

Nerami savaitė keliuose: sužeistuosius skaičiuoja dešimtimis (10)

Lietuvos kelių policijos tarnyba informuoja, kad per savaitę, rugpjūčio 4–10 d. (penktadienį–ketvirtadienį), šalies keliuose, pirminiais duomenimis, įvyko 77 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės. Žuvo 1 eismo dalyvis: 84 metų pėsčioji (eismo įvykis įvyko pėsčiųjų perėjoje).

Parodė, kas nutinka neprisisegus ant galinės sėdynės (13)

Neseniai atlikta Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) tyrimų organizacijos Draudimo instituto greitkelių saugumui (Insurance Institute for Highway Safety, IIHS) studija parodė, kad šokiruojantis skaičius suaugusių žmonių nesivargina užsisegti saugos diržų, kai sėdi galinėse keleivių sėdynėse.

Egzaminų klausimai: kur dažniausiai klysta būsimieji vairuotojai? net du trečdaliai klumpa ties vienu ženklu (61)

Kokias egzaminų temas būsimiems vairuotojams sekasi perprasti sunkiausiai? Kokie yra sunkiausi ir lengviausi A, B, C, D vairavimo kategorijų egzaminų klausimai? Kiek mokiniai vidutiniškai užtrunka spręsdami Kelių eismo taisyklių (KET) testus ir kurios kategorijos vairuotojo pažymėjimą siekia įgyti daugiausiai bei mažiausiai vairuotojų? Tai išsiaiškinome peržvelgę vienos didžiausių vairavimo teorijos mokymosi svetainės www.ketbilietai.lt statistiką.
LIETUVOS KELIUOSE IKI: Rugpjūčio 17D.
2017 2016
Eismo įvykių 2035 1847
Žuvo 119 108
Sužeista 2427 2201