Laiku pasikeisti žiemines padangas, anot vairavimo mokymo specialisto Artūro Pakėno, – svarbiausias vairuotojų darbas, slidžiame kelyje padėsiantis išvengti eismo įvykio. Šios „prievolės“ rekomenduojama neatidėlioti – nelaukti paskutinės dienos ir padangas pasikeisti dar likus šiek tiek laiko iki lemiamos lapkričio 10-os, kai policijos patruliai ims nuodugniai tyrinėti jūsų automobilio „apavą“.

Kodėl skubėti? A. Pakėno įsitikinimu, ankstesnis padangų pakeitimas reikalingas norint prie jų priprasti. Maža to, jis ragino naująjį automobilio „apavą“ tik pasnigus ir sužibus pirmajam ledui išbandyti uždaroje aikštelėje: „Patarimas paprastas – reikia priprasti prie naujų padangų, reikia suvokti jų sukibimą. Žiemą pasikeičia sukibimo lygis ir pailgėja stabdymo kelias. Reikia įprasti anksčiau stabdyti. Žiemą sukibimas su kelio danga yra mažesnis ir mašinai sustoti reikia daugiau laiko.“

Svarbu laikytis saugaus atstumo

A. Pakėnas
Jeigu nesimokei valdyti praktiškai, ir nesuvaldysi. Ne visada tai pavyksta, net kai ir moki valdyti automobilį. Kaip jūs mieste suvaldysit, kai už 20 cm yra „bordiūras“, už 30 cm – kitas automobilis. Kur jau ten slidinėsi?
Negana to, šaltuoju metų laiku vairuotojams, pašnekovo teigimu, koją dažnai pakiša įprotis važiuoti vienas paskui kitą. Mieste saugus atstumas iki kitos transporto priemonės yra dvi, užmiestyje – keturios sekundės. Tai atstumas, įveikiamas atitinkamai per dvi arba keturias sekundes, važiuojant pasirinktu greičiu. Žiemą stabdymo kelias pailgėja maždaug 2 kartus, todėl rekomenduojama nuo kitų transporto priemonių laikytis dar didesnio atstumo.

A. Pakėno manymu, neapsiriks vairuotojai, įpratę vadovautis anksčiau galiojusiu saugaus atstumo apskaičiavimo modeliu, kuris siūlė važiavimo greitį dalinti iš dviejų. Pavyzdžiui, jeigu mieste judate 50 km/h greičiu, iki priekyje esančio automobilio turėtų likti ne mažiau nei 25 m.

Vis dėlto vairuotojai saugaus atstumo laikytis nėra linkę. Vairavimo mokymo specialisto žodžiais tariant, atstumo iki kito automobilio apskaičiavimo sistema daug kam kelia juoką: „Važinėjantys mieste pradės juoktis ir šaipytis, kad toks atstumas per didelis, kad kas nors užlys į priekį. Žmonės labai nenori važiuot didele distancija.“

Skubėjimą reikia pamiršti

Iškritus pirmajam sniegui ir ledui sukausčius kelius, vairuotojai raginami neskubėti, užmiršti vasarinio vairavimo ypatumus, o kartu ir neapgalvotai priimamus sprendimus: staigų vairo pasukimą, stabdymą ar akceleratoriaus pedalo paspaudimą. Priešingu atveju, pasak pašnekovo, „mašina pradeda nebeklausyt ir tada būna „netyčiukas“.

Taip pat važiuojant slidžiu ar apsnigtu keliu svarbu laikytis saugaus greičio. Pasak A. Pakėno, tai bene vienintelė ir patikimiausia sąlyga, norint išvengti eismo įvykio: „Pats paprasčiausias būdas yra važiuoti tokiu greičiu, kad automobilis nepaslystų. Važiuoti rizikingu greičiu ir galvoti, kad jei paslys, suvaldysiu... Jeigu nesimokei valdyti praktiškai, ir nesuvaldysi. Ne visada tai pavyksta, net kai ir moki valdyti automobilį. Kaip jūs mieste suvaldysit, kai už 20 cm yra „bordiūras“, už 30 cm – kitas automobilis. Kur jau ten slidinėsi? Vasarą įpratę lėkti į sodybą, į darbą – visur. Žiemą lėkimą reikia pamiršt. Visi nori važiuoti žiemą tokiu pačiu greičiu, kaip vasarą. Galvoja, kad užsidėjau žiemines padangas, reiškia, toliau galiu važiuoti, kaip aš noriu. Neretai toks žmogus gali būti padangų reklamos auka.“

Kaip teisingai stabdyti?

Stabdymas iki šiol daliai vairuotojų išlieka sunkiai įveikiamu išbandymu. Pašnekovas atkreipė dėmesį, kad stabdymas priklauso nuo to, ar automobilyje yra ABS sistema. Transporto priemones, kuriose šios sistemos nėra, stabdyti reikia trumpais stabdžio pedalo paspaudimais. Taip neleidžiama ratams užsiblokuoti.

„Naujesniuose automobiliuose, kuriuose yra ABS sistema, už mus tai padaro ji pati. Todėl stabdyti reikia vienu paspaudimu – negalima maigyti pedalo. Kitaip elektronika nesusigaudo. Mes turim tiesiog laikyti nuspaustą stabdį“, - kaip teisingai stabdyti, aiškino A. Pakėnas.

Jo nuomone, kelyje pamačius kliūtį svarbu ne tik laiku sustabdyti automobilį, bet ir esant galimybei ją apvažiuoti. Esą tik ne daug vairuotojų kritinėse situacijose prisimena, „kad vairą galima pasukti“.

Nepasimesti daug kam nepavyksta

O sutikus pusnį ar tviskantį ledą, svarbiausia nepasimesti ir nedaryti staigių judesių. Kaip teigė pašnekovas, prieš įvažiuojant į pavojingą zoną, jei yra galimybė, vertėtų sumažinti greitį. Jei ne, vienintelė išeitis – tvirčiau suspausti vairą ir važiuoti vienodu greičiu.

Vairuotojai turėtų neprarasti budrumo važiuodami sankryžose arba tiltais. Šie linkę labiau apledėti. Be to, vairuotojams, kuriems apledėjęs kelias – kasdienybė, A. Pakėnas siūlė pagalvoti apie žiemines padangas.

Taip pat pašnekovas pastebėjo, kad žiemą padaugėja vairuotojų, norinčių dalyvauti papildomose mokymuose. Vasarą esą kur kas populiaresni ekonominio vairavimo kursai. Kol neiškrenta pirmasis sniegas, anot A. Pakėno, visiems atrodo, kad vairuoja puikiai. O pasirodžius ledui dalis pagalvoja ir apie specialius mokymus, kurių pagrindinis tikslas – vairuotojus išmokyti stabdyti ir suvaldyti automobilį slidžiame kelyje. Pašnekovas pripažino, kad teoriškai tai nėra sudėtinga, tačiau neturint praktinių įgūdžių, kritinėje situacijoje nepasimesti beveik neįmanoma.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (113)