Užsisakius išskirtinę, Lietuvoje gaminamą prekę, tekdavo laukti mėnesį ar du, kol į duris pasibels kurjeris. Šiandien lietuviškos virtualios parduotuvės siuntinius pristato daugiausiai per 5 darbo dienas. Ir po truputį nebelieka laiko dairytis į užsienio parduotuves, nes lietuviškoji rinka plečia prekių asortimentą – nuo batų iki baldų.

Statistikos departamentas skaičiuoja 1029 parduotuvių, kurios veikia tik internete. Tačiau kiek kainuotų iš interneto erdvės persikelti į didelėmis vitrinomis papuoštas patalpas?

Kodėl pirkti kvepalus internete yra pigiau nei šviesioje, kvepiančioje parduotuvėje, kurioje sukiojasi pardavėjos?

Interneto parduotuvei irgi reikia prestižinės vietos

Kaip įsivaizduojame internetinę parduotuvę? Turbūt kad kažkur, pilkame biure stovi du rašomieji stalai, prie vieno sėdi direktorius, prie kito – programuotojas. Na, gal dar moteriškė, sudaranti prekių katalogą, o mašinų stovėjimo aikštelėje mažame automobilyje kurjeris laukia iškvietimo.

Tokį įsivaizdavimą kategoriškai bando paneigti baldai1.lt vadovas Pijus Makarevičius: „Nereikia įsivaizduoti, kad elektroninėse parduotuvėse dirba keli programuotojai ir vienas aptarnaujantis vadybininkas.“

P. Makarevičius sako, kad ir virtualios parduotuvės turi išlaidų: „Jeigu fizinėms (parduotuvėms) kainuoja patalpų nuoma, tai elektroninėms – vieta paieškų sistemose.“ Kaip apčiuopiama parduotuvė nori būti geroje, prestižinėje miesto dalyje, taip ir internetinė – jai reikia geros vietos paieškos sistemoje, kad būtų kuo didesnis lankytojų skaičius.

Būtent su tokia problema ir susidūrė kitos internetinės parduotuvės getstyle.lt vadovė Jolanta Viršilė. Septynerius metus vadovavusi drabužių parduotuvei, įsikūrusiai ne pačioje patogiausioje Vilniaus vietoje, direktorė suprato, kad reikia keltis į internetą: „Ten nebuvo patogaus privažiavimo, nebuvo nemokamų aikštelių, buvo mažai lankytojų ir pagalvojom, kad šiai dienai labiau apsimoka būti internete.“

Didžiausi iššūkiai getstyle.lt parduotuvei dirbant fizinėje parduotuvėje buvo patalpų nuoma ir tų patalpų dizainas. Stilingi ir kokybiški baldai yra brangūs, o parduotuvė turi būti patraukli klientui, todėl pigiau išlaikyti prekių sandėlį, kurio išvaizda niekam nė motais.

Virtualią parduotuvę išlaikyti dvigubai pigiau

Dainius Liulys
Kalbant apie iššūkius – pigu.lt vadovas Dainius Liulys patalpų nuomą išskiria kaip vieną didesnių kaštų.

„Pradėkime nuo vieno kvadrato kainos – sandėlio kaina du ar tris kartus mažesnė nei prekybos centro. Bet vieno prekybos centro neužtenka, reikia viso tinklo, jei nori prekiauti visoje Lietuvoje. Tai parduotuvės turi būti kiekviename mieste, kiekviename žinomesniame rajone“, - fizinių parduotuvių trūkumus vardina pigu.lt vadovas. Jo parduotuvę pasiekia kiekvienas Lietuvos žmogus, turintis namuose kompiuterį ir internetą.

Taip pat parduotuvių vadovai skaičiuoja, kad jeigu internetinės parduotuvės keliasi į prekybos tinklus, pasiekiamus visoje Lietuvoje, visoms joms reikalingi vadovai. O jam reikia pagalbininkų – darbuotojų, kurie išdėliotų, iškrautų, skaičiuotų prekes. Tokių darbuotojų reikia visose parduotuvėse. „Toks besidubliuojantis darbas vartotojui nesukuria jokios vertės, tik kainuoja“, - sako pigu.lt vadovas. Būtent tai ir gali paaiškinti, kodėl prekės parduotuvėse brangesnės nei internete.

Parduotuvės tampa parodų aikštelėmis

Marketingo ir vadybos valdymo konsultantas Darius Dulskis mano, kad parduotuvės persikėlimas iš interneto į fizinę – nelogiškas.

Jo nuomone, pirmiausia, internetu besinaudojančių žmonių tik daugėja, o logistinės paslaugos pinga. „Vyksta smarki kurjerių paslaugų plėtra, pašto skyriai pristato prekes. Tai rodo, kad kaip tik ta prekyba ir pristatymai judės piliečio gyvenamosios vietos link, o ne patys žmonės eina į parduotuves“, - apie virtualių parduotuvių plėtrą pasakoja marketingo specialistas.

Kita vertus, D. Dulskio nuomone, yra prekių, kurias žmogui vis vien norisi paliesti, pajausti medžiagą, kokybę. Jis pasakoja, kad Lietuvos pirkėjams vis dar būdinga nuspręsti pirkti, pavyzdžiui, naują skalbimo mašiną tik apsižvalgius parduotuvėse. „Ir stovi tos gražios salės su technika, kaip parodoje žmogus vaikšto, renkasi, bet sėkmingai viską užsisako internetu“ , - apie vartotojų įpročius pasakoja D. Dulskis.

Fizinėms parduotuvėms kainuoja visų tokių parodų išlaikymas. Bet internetinėms parduotuvėms irgi šis tas kainuoja. Žinoma, tai yra darbuotojų atlyginimai, bet ir kitas svarbus dalykas – žinonumas.

Populiarumas - vienas svarbiausių

Į parduotuvę užėjusį pirkėją daug lengviau išlaikyti, prikalbinti nusipirkti prekę. Baldai1.lt vadovas sako, kad per dieną gali užeiti tūkstantis vartotojų, bet nieko nepirks, nueis į konkurentų internetines parduotuves. Tam, kad potencialių klientų užeitų daugiau ir tikimybė, kad prekę įsigys, padidėtų – reikia investuoti į žinomumą.

Getstyle.lt vadovė tikina, kad jos parduotuvei daugiausiai ir kainuoja reklama internete. „Efektyvi reklama kainuoja apie tūkstantį eurų“, - tiek kainuoja pasiekti vartotojus per socialinius tinklus ir kitas populiarias reklamų erdves. Vadovės nuomone populiarumas ir yra didžiausias iššūkis internetinei parduotuvei.

Įsikurti internete labai paprasta ir pigu, bet tam, kad būtum sėkmingas, pelningas ir žinomas pardavėjas – turi daug investuoti, todėl baldai1.lt vadovas sako, kad gal fizinei parduotuvei dėl to net lengviau kokybiškai aptarnauti klientus.

Tačiau aptarnaudami klientus, fizinių parduotuvių savininkai, turi pasidengti nuomos kainą, darbuotojų išlaikymą, todėl prekės kaina padidėja. Internetinių parduotuvių kaštai būna 5 proc. nuo apyvartos, o štai fizinių gali siekti ir 15 proc.