Nuomonė. Mokestis už automobilius – žmonių apgaudinėjimas

 (145)
Lietuvoje automobilių naudotojai moka akcizo ir PVM mokesčius, kurie kurą pabrangina dvigubai. Artimiausiu metu bus bandoma Seime priimti automobilių apmokestinimo „už oro taršą“ įstatymą, kuriame transporto priemonės bus apmokestinamos nepriklausomai nuo faktinės automobilio taršos ar automobilio naudojimo intensyvumo. Ar toks mokestis teisėtas? Ar pagrįstas? Ar pasirinktos tinkamos priemonės tikslui pasiekti? Ar tinkama mokesčio skaičiavimo metodika - išsiaiškinsim šiame straipsnyje.
BMW 4-serijos Gran Coupe
© Gamintojo nuotr.

1. Iš įstatymo iniciatorių skleidžiama daug neteisybės, susijusios su skaičiavimo pagal automobilio kubatūrą pagrįstumu:

    a) Ministras R. Šadžius argumentuoja neva "automobilio prabangumą nusako automobilio darbinis tūris". Tai yra visiškas melas, nes prabangą nusako VERTĖ, o ne darbinis tūris. Tokiu būdu gaunama situacija, kai važinėjantis senu automobiliu asmuo mokės "už prabangą" daugiau, nei tas, kuris važiuos 10 ar net 100 kartų brangesniu (pvz, nauju) automobiliu.

    b) Seimo narys A. Sysas melagingai teigia, kad didesnio darbinio tūrio variklį turintys automobiliai labiau teršia aplinką. Automobilio CO2 taršą nusako suvartojamas degalų kiekis, o ne darbinis tūris. Pavyzdys: naujas BMW 520d (su 2.0 varikliu ir "efficient dynamics" sistema) suvartoja perpus mažiau kuro, nei 1995 m. Toyota Corolla su 1.5 varikliu.  Atitinkamai į atmosfera minėtas BMW būdamas ir galingesnis, ir net didesnės kubatūros išmeta dvigubai mažiau CO2, tačiau, mokestis bus didesnis šiuo atveju tam, kuris teršia mažiau.  Tikriausiai sutiksite, kad tai nelogiška.

    c) R.Šadžius su A.Sysu klaidina, kad variklio kubatūra atspindi ir automobilio galią, kas taip pat nėra tiesa.  Pavyzdžiui, VW Polo su 1.4 turbokompresoriniu varikliu bus gerokai galingesnis (jau nekalbant apie tuo pačiu ir ženkliai didesnę akseleraciją dėl mažesnės masės) nei senas pensininko Mercedes su 2.0 varikliu , tačiau, "už galią" pensininkas mokės daugiau, nors jo automobilis ir per pus silpnesnis už minėtą VW Polo.

    2. Apie patį skaičiavimo principą:

    a) Automobilis stovėdamas neišleidžia į atmosferą CO2, bet mokestis skaičiuojamas taip, tarsi jis išleistų.

    b) Net du identiški automobiliai, už kuriuos būtų taikomas vienodas "taršos mokestis", aplinką terš skirtingai dėl ridos skirtumų. Pvz, įmonės regiono vadybininkas gali prisukti per metus ir virš 100 000 km, kai pensininkas per metus nuvažiuos ~100x mažiau, t.y. <1000 km. (o mokės tiek pat).

    c) Jeigu nuvažiuoju vienu automobiliu 10 000 km. per metus ir mokestis yra ~300 Lt, tai kodėl tuos pačius 10 000 km. per metus nuvažiuodamas su dviem automobiliais (pvz, 5000 km. vienu, ir 5000 km. kitu), turėsiu mokėti dvigubai? Teršiu juk tiek pat kiek terščiau vienu automobiliu. d) vienintelis teisingas ir pagrįstas būdas apmokestinti taršą yra priedas prie kuro kainos. Išskiriamo CO2 kiekis yra tiesiogiai proporcingas sudegintam kurui, taigi, - atitinkamai ir keli centai prie kuro kainos "taršos mokestis" būtų visiškai teisingas teršėjų atžvilgiu.

    3. Melagingas mokesčio pavadinimas. Jei pavadinimas sako, kad mokestis yra "už taršą", tai kodėl jis panaudojamas ne taršai mažinti, AEI skatinti, saugiai aplinkai kurti, o pensijoms grąžinti?

    4. Žiniasklaidoje galima rasti žinių, kad TVF ir ES Taryba rekomenduoja transporto priemonių (TP) apmokestinimą. Tai tiesa, tačiau pamirštama kad komplekte siūloma sumažinti darbo jėgos apmokestinimą, kuris yra per didelis. T.y. siūloma ne "pridėti kuo daugiau mokesčių", o "subalansuoti esamus".

    5. Ironiška, kad pensininkai turintys automobilius patys mokės už savo pensijų kompensavimą - iš vienos kelnių kišenės perdės į kitą.  Paradoksas, kad automobilių neturintys asmenys prie pensininkų pensijų grąžinimo neprisidės. Ar tai teisinga ir gal kas gali pagrįsti kodėl neturintys TP neturėtų prisidėti prie pensijų atstatymo (ypač kai grąžinimas suprantamas kaip solidarumo mokestis)?

    6. Einama link daniško automobilių apmokestinimo modelio, kai "automobilis yra prabanga". Tačiau, automobilis Lietuvoje negali būti paverstas prabangos preke, nes viešojo transporto infrastruktūra nedaug pakitusi nuo sovietmečio, o žmonių izoliavimas nepasiūlant patogios transporto alternatyvos - nusikaltimas prieš visuomenę.

    7. Jeigu mokestis yra mokamas už CO2 taršą, tai tą pačią kainą už kiekvieną taršos vienetą turėtų mokėti ir kiti CO2 taršos gamintojai - ūkininkai (pavyzdžiui, karvių augintojai), pramonės įmonės ir t.t..

    8. Mokestis dar neišėjo, o jo jau nepasidalina įvairios institucijos, pradedant IF, KPPP ir t.t.  Tai kelia tam tikrų klausimų - ar tas mokestis nėra tik dar vienas "pyragas"?

    9. Jei sakoma, kad "mokestis skirtas pensijoms atstatyti", vadinasi, pensijas atstačius jis bus panaikintas? Yra tikinčių, kad taip ir bus?

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Savo nuomone galite pasidalinti žemiau:


Įvertink šį straipsnį
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Vox Populi

Patarimai nuo ko pradėti verslą: labai svarbus aplinkinių palaikymas (63)

Matyti ir girdėti nusivylusiųjų gimtąja šalimi veidus Lietuvoje tapo taip įprasta, jog nenuostabu, kad beveik kas antras Lietuvos pilietis mintimis žemėlapyje jau skrenda „svajonių“ šalies link.

Ištekėjau už klasės gražuolio – po 20 metų sutiktas „moksliukas“ sukėlė nostalgiją (97)

DELFI Gyvenimo straipsnis, kuriame aiškinamos priežastys, kodėl sunku pamiršti pirmąją meilę, sukėlė prisiminimus ir DELFI skaitytojai. Ji pasidalino istorija, kai jaunystėje klasės „moksliukas“ visai netraukė jos dėmesio, bet sutikus jį po 20 metų, privertė viską permąstyti iš naujo.

Žmonių nuomonė pašiurpino: nesuprantu, kaip galima palaikyti eutanaziją (46)

Neseniai skaičiau apie moterį, kuri papuolė į Antakalnio ligoninę ir jos pakraupimą persipildymu. Daug komentatorių pasisakė už eutanaziją. Iš karto prisiminiau veterinarą, kuris 17 metų gydė mūsų katiną. Jis pasakė, kad gyvūnų buvimas paremtas komfortišku gyvenimu, tad kai buvo išsiaiškinta, kad serga vėžiu, pasiūlė užmigdyti.

Nebrangių atostogų idėja Lenkijoje: su žmona likome patenkinti šiuo sprendimu (10)

Galvojate kur įdomiai ir nebrangiai praleisti atostogas šią vasarą, tačiau Lietuvos pajūris nebetraukia? Rekomenduoju aplankyti Lenkijoje esančius Aukštuosius Tatrus.

Aplankytas Gardinas nuteikė maloniai: plačiai naudojamos prekės ten perpus pigesnės (72)

Smalsumas ir noras susipažinti su artimuoju užsieniu nuvedė į Gardiną, esantį Baltarusijoje. Nuo namų Lietuvoje iki Gardino centro vos 135 kilometrai.