Nežinau, kaip jums, bet man vos tik išgirdus, jog knyga bus apie tikslą, pirmos asociacijos būna apie savo norų/troškimų/minčių užsirašymą popieriaus lape bei plano jiems įgyvendinti sukūrimą. Atrodytų, lyg šimtą kartų girdėta istorija kiek kitais žodžiais pasakojama iš dar vienų lūpų. Ši knyga - kitokia.

Jei jums reikia asmeninių tikslų pasiekimo vadovėlio, tai šioje vietoje galite spausti raudoną kryžiuką viršutiniame dešiniajame lango kampe, nes knygos mastas - daug platesnis. „Tikslas“ - knyga tiems, kas turi savo verslą ar bent jau vadovauja padaliniui, tačiau nuolat kelia klausimą: kaip mes galėtume uždirbti daugiau?

Žydų fizikas bei filosofijos mokslų daktaras Eliyahu Goldrattas parašė daugiau nei 10 knygų, kurių bent pusė žavi savitu stiliumi, vadinamu verslo novele. Vienas dalykas sudėtingus verslo procesus aprašyti „sausa“, verslui būdingu žargonu prisotinta kalba, o visai kitas - įpinti tai į grožinę istoriją.

Kadangi teko skaityti tiek vienokios, tiek kitokios literatūros, galiu patikinti, jog verslo novelės stiliumi parašytas knygas įsimenu geriau. Be to, E. Goldrattas yra ir apribojimų teorijos autorius, o apie jos pasekėją Lietuvoje Nerių Jasinavičių „Dešimtuke“ jau rašiau apžvelgdamas seminarą „Vadovas: įmonės apribojimas ar variklis?“.

Tad kuo gi ypatinga ta verslo novelė? Pradžia - kaip iš pigoko ir snobiškumu dvelkiančio holivudinio filmo: vienos gamyklos padalinio vadovui Aleksui atėjo sunkūs laikai, nes gamykla nedirba pelningai, o akcininkai svarsto apie jos uždarymą, jis kiauras dienas ir vakarus leidžia darbe, todėl šeimoje nuolat įsiplieskia konfliktai dėl neištesėtų pažadų, laiko praleisto kartu stokos ir atotrūkio nuo žmonos bei vaikų.

Atrodytų, jog tas žmogus tiesiog tapo aplinkybių įkaitu, o tos aplinkybės tarsi susimokė prieš jį ir nuolat krečia šunybes, kurių Aleksas nespėja suvaldyti. Ir kai jau viskas ima kristi iš rankų, o galvoje pradeda dygti pirmieji pasidavimo daigai, Aleksas sutinka fizikos profesorių Jonah, kuris jį užveda ant kelio ir padėtis ima keistis.

„Tiksle“ puikiai atsiskleidžia nuolat besimokančio bei kitus ugdančio lyderio portretas. Verta pastebėti, jog Jonah konsultuoja Aleksą „koučingo“ principu - ne duodamas konkrečius patarimus, kuriuos tereiktų nemąstant pritaikyti, bet keldamas klausimus ir provokuodamas jį mąstyti. Kuomet rezultatai pradeda gerėti, Aleksas šiuo smegenų šturmo virusu užkrečia ir visą savo komandą, kuri per kelis mėnesius nuolat optimizavo savo veiklą bei pradėjo dirbti pelningai. Sėkmė aplankė ir Aleksą - jis ne tik tapo gamyklos vadovu, tačiau ir susitaikė su nuo jo kuriam laikui atsiskyrusia žmona.

Vis dėlto, ne muilo operą primenanti pradžia ar pabaiga čia svarbiausia. Didelis dėmesys knygoje skiriamas pačiam verslo suvokimui bei vertinimui. Daugumos verslų vadovai į viską žiūri pernelyg primityviai, vertindami savo verslo sėkmę pagal kelis kriterijus: pajamos, išlaidos, inventorius bei pelnas/nuostoliai. Netgi šios sąvokas dažnai interpretuojamos klaidingai, todėl dauguma vadovų nepaliauja savęs plakę klausimų rimbais, nes, nors jų vertinami rodikliai iš esmės geri, verslas neatrodo dirbantis pilnu pajėgumu. Čia į pirmą planą ateina ir apribojimų teorija, iškart mesteldama klausimą „kas yra pagrindinis trukdis, dėl kurio verslas neišnaudoja visų galimybių?“.

Knygoje nesistengiama pataikauti nusistovėjusiai nuomonei, todėl vienas po kito į skutelius plėšomi stereotipai. Pavyzdžiui, kaip reaguotumėte, jei jums pasakytų, jog tam tikrais atvejais yra naudinga, jog darbuotojas sėdi be darbo arba tai, kad nebūtinai pagaminti maksimalų produkcijos kiekį? Dar daugiau - šalia anksčiau minėtų verslo vertinimo kriterijų įvedami ir keturi išvestiniai kriterijai, kurie daug tiksliau parodo tuometinę verslo sveikatą bei išryškina „butelio kaklelius“ - sritis, kurios trukdo plėstis.

Kokie tie nauji vertinimo kriterijai? Nuo ko pirmiausia turėtų pradėti komandos vadovas, jei patenka į sudėtingą situaciją? Kaip motyvuoti komandą dirbti esant visiškoje nežinioje? Kaip suvaldyti pokyčius? Kaip bendrauti su vadovybe siekiant laimėti kuo daugiau laiko? Visi šie klausimai veda į Eliyahu Goldratt knygą „Tikslas“, o atsakymai į juos padės rasti kompasą kelyje į naujus verslo bei asmenybės horizontus.

„Tikslas“ - daugiau nei knyga, pramoga ar lengvai skaitoma nauja informacija. Tai - savotiškas verslo lyderio vadovėlis, kuris skatina mąstyti, ieškoti bei pateikia užuominų galimiems sprendimams. Užuot vis keliavę tuo pačiu keliu ir susidūrę su ta pačia kliūtimi, atraskite naują požiūrio kampą, nes kelias į tikslą nebūtinai yra tiesus ir lygus. Kartais reikia keliskart grįžti į pradžią, kol suvoki, kaip judėti toliau. Tegul „Tikslas“ ir būna ta kelrode kiekvieno verslininko žvaigžde.

Įvertinimas: 8/10.