Orlaivį „SA-11“ tipo raketa greičiausiai numušė Kremliui ištikimi separatistai, Vašingtone sakė aukšti žvalgybos pareigūnai. 

Tačiau Rusija, apginkluodama separatistus, sudarė „sąlygas“ lėktuvui numušti, praneša agentūra AP.

Žvalgybininkai taip antradienį kalbėjo žurnalistams, tačiau norėjo likti anonimais. Jie rėmėsi pasiklausytais pokalbiais telefonu, iš palydovų darytomis nuotraukomis ir separatistų socialiniuose tinkluose paskelbta informacija, kurią JAV ekspertai iš dalies įvertino kaip autentišką.

Labiausiai tikėtinas scenarijus, kad keleivinis lėktuvas buvo numuštas netyčia, sakė vienas žvalgybos pareigūnas. Separatistai esą padarė klaidą. Anksčiau separatistai yra numušę 12 Ukrainos karinių lėktuvų. Žvalgybininkai teigė negalintys pasakyti, ar paleidžiant raketą dalyvavo Rusijos funkcionierių. Neaišku ir tai, ar raketą paleidę asmenys buvo apmokyti Rusijoje. 

Paklaustas apie tariamų šaulių tapatybes, vienas pareigūnų teigė: „Mes nežinome pavardžių, karinio laipsnio. Mes 100 proc. nesame tikri ir dėl tautybės“.    

Iki šiol surinkti įrodymai byloja, kad separatistai liepos 17 dieną paleido Malaizijos lainerį susprogdinusią raketą „žemė–oras“ iš zenitinių raketų komplekso „Buk“, kuris pagal NATO klasifikaciją žinomas kaip SA-11. Tačiau lieka neaišku, „kas paspaudė mygtuką“ ir kodėl, sakė vienas aukšto rango žvalgybos pareigūnas, pageidavęs neviešinti jo vardo.

„Labiausiai tikėtinas paaiškinimas ... – jog įvyko klaida“ ir kad raketa buvo paleista „prastai apmokytos įgulos“, naudojusios sistemą, kuriai valdyti reikalingi įgūdžiai ir pratybos, aiškino pareigūnas.

Žvalgybos pareigūnas priminė per daugelį metų įvykusius ankstesnius incidentus, kai Rusijos ir JAV pajėgos per klaidą numušdavo civilinius lainerius.

1983 metais vienas Pietų Korėjos laineris buvo numuštas Sovietų Sąjungos lėktuvo, o JAV karinės jūrų pajėgos 1988 metais per klaidą numušė Irano civilį keleivinį lėktuvą.

„Visi praeityje esame patyrę klaidų“, – pareigūnas sakė žurnalistams.

JAV palydovų duomenys ir kitokia „techninė“ žvalgybos informacija patvirtina, kad lėktuvas, kuriame buvo 298 žmonės, buvo numuštas raketa „žemė–oras“ SA-11, kuri buvo paleista iš teritorijos, kontroliuojamos prorusiškų sukilėlių.

„Tvirtai nustatyta, kad tai buvo SA-11, paleista iš rytų Ukrainos esant sąlygoms, kurias padėjo sukurti rusai“, – pabrėžė aukšto rango pareigūnas.

„Yra du dalykai, kurių nežinome: ... kas konkrečiai paspaudė mygtuką. Nežinome (to žmogaus) vardo, rango arba pilietybės, – pridūrė jis. – Taip pat nežinome, kodėl (tai buvo padaryta).“

Panašu, kad paleidusieji SA-11 raketą naudojo tik vieną radarą, kuris yra „Buk“ raketų paleidimo komplekso dalis, o ne didesnį radiolokatorių tinklą, kuris būtų galėjęs pateikti išsamesnį oro eismo vaizdą, aiškino pareigūnai.

SA-11 kompleksas pritaikytas naudoti kaip „integruota oro erdvės gynybos sistema“, tačiau naudojant tik to raketų paleidimo komplekso siaurą radaro spindulį, tikriausiai buvo matomas „daug neaiškesnis vaizdas“, sakė kitas žvalgybos pareigūnas.

Rusijos sukarintų organizacijų nariai buvo užfiksuoti veikiantys rytų Ukrainoje, tačiau JAV žvalgybos agentūros neturi jokių aiškių įrodymų, kad Rusijos kariškių buvo SA-11 baterijoje, kuri paleido raketą į Malaizijos lainerį, pažymėjo pareigūnai.

Nors Jungtinės Valstijos stebėjo, kaip sunkioji ginkluotė, įskaitant priešlėktuvinės gynybos sistemas, gabenama iš Rusijos į Ukrainą, žvalgybos agentūros nematė, kad didesni SA-11 raketų paleidimų įrenginiai būtų atvežti į tą šalį prieš lainerio katastrofą, pridūrė pareigūnai.

Pasak jų, Rusijos kariškiai vienoje didelėje karinėje bazėje Rostovo srityje apmoko sukilėlius naudoti įvairius ginklus, įskaitant priešlėktuvinės gynybos sistemas.

Tačiau neaišku, ar rusai apmokė separatistus naudoti raketų baterijas SA-11.

Aukšto rango žvalgybos pareigūnai nurodė, kad jie nusprendė suteikti šią informaciją žurnalistams, norėdami atremti Rusijos ir jos valstybinės žiniasklaidos kanalų skleidžiamą „dezinformaciją“ apie tą incidentą.

Rusija ir jos pagalbiniai įjungė „visą žiniasklaidos mašiną“, skleisdami klaidinančią pagalbą apie Malaizijos lainerio žūtį, sakė vienas iš pareigūnų.

Pareiškimai, kad „Malaysia Airlines“ laineris „Boeing 777“ buvo pradėjęs išvengiamuosius manevrus, panašius į atliekamus karinių lėktuvų, neturi jokio pagrindo, o tokie pranešimai atitinka „klasikinį atvejį, kai apkaltinamos aukos“, sakė aukštas žvalgybos pareigūnas.

Teiginiai, kad tą lėktuvą numušė Ukrainos vyriausybės pajėgos, neatrodo tikroviški, nes Kijevas nebuvo pasiuntęs savo raketų sistemų į tą teritoriją, kuri aiškiai yra kontroliuojama separatistų.

Pagal Maskvos pateikiamą scenarijų reikėtų daryti išvadą, kad Ukrainos vyriausybės pajėgos turėjo besikaudamos prasiveržti į tą teritoriją, paleisti raketą į keleivinį lėktuvą ir vėl kaudamosi ištrūkti, sakė pareigūnas.

Be to, Ukrainos vyriausybė būtų turėjusi suklastoti socialiniuose tinkluose paskelbtus separatistų pranešimus, kad jie numušė lėktuvą.

„Man tai neatrodo įtikinamas scenarijus“, – sakė JAV pareigūnas.

Ukrainos vyriausybė neturėjo priežasties dislokuoti priešlėktuvinės gynybos sistemas, nes separatistai nenaudodavo sraigtasparnių ir nerengdavo bombardavimo antskrydžių, pažymėjo pareigūnai.

Kita vertus, separatistai turėjo motyvų naudoti raketas „žemė–oras“, nes Ukrainos vyriausybės pajėgos per savo puolimą naudojo sraigtasparnius, naikintuvus ir transporto lėktuvus.

Vienas Rusijos generolas išsakė abejonių dėl JAV vyriausybės pateikiamos įvykių versijos, reikalaudamas, kad Vašingtonas pateiktų jo teiginius pagrindžiančių palydovinių nuotraukų.

Tačiau JAV generolas Williamas Sheltonas, vadovaujantis JAV karinių jūrų pajėgų Kosmoso štabui, sakė, kad to Rusijos kariškio komentarai atrodė kaip „žingsnis iš nevilties“.

JAV kariniai palydovai stebi padėtį visame pasaulyje apskritą parą.

„Jie labai jautrūs ir tikslūs“, – W.Sheltonas sakė žurnalistams per spaudos konferenciją Pentagone, tačiau atsisakė nurodyti, ar tokia sistema užfiksuotų raketos SA-11 paleidimą.

Kas tirs juodąsias dėžes

Oro bendrovės „Malaysia Airlines“ lėktuvo katastrofos vietoje Ukrainos rytuose aptiktos lainerio juodosios dėžės bus nusiųstos britų aviacijos tyrėjams atlikti analizę, pranešė Malaizija.

Šis olandų vadovaujamos ekspertų grupės, tiriančios MH17 reisu skridusio orlaivio katastrofą, sprendimas paskelbtas po to, kai tragedijos vietą kontroliuojantys prorusiški separatistai, kilus didžiulei tarptautinei pasipiktinimo bangai, antradienį perdavė savirašius prietaisus Malaizijos pareigūnams.

Malaizijos susisiekimo ministras Liow Tiong Lai antradienį vėlai vakare paskelbtame pareiškime nurodė, jog tai normali procedūra siųsti juodąsias dėžes, kurios fiksuoja skrydžio duomenis ir veiklą pilotų kabinoje, į artimiausią laboratoriją, patvirtintą Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (TCAO).

„Nyderlandų vadovaujama tarptautinė tyrėjų komanda priėmė sprendimą perduoti juodąsias dėžes Jungtinės Karalystės Aviacijos incidentų tyrimo skyriui teisminei analizei“, - sakė ministras.

Dėžės bus nuskraidintos į Farnborą Anglijoje, kartu skris Malaizijos pareigūnai ir kiti tyrimo grupės nariai, pridūrė Liow Tiong Lai.

Iš Amsterdamo į Kvala Lumpūrą skridęs lėktuvas sudužo praėjusį ketvirtadienį neramumų krečiamuose Ukrainos rytuose. Manoma, kad orlaivis buvo numuštas raketa „žemė-oras“. Žuvo visi 298 juo skridę žmonės, tarp jų 193 olandai.

Malaizijos lainerio juodosios dėžės perduotos olandų ekspertams

Malaizijos pareigūnai perdavė sudužusio oro bendrovės „Malaysia Airlines“ reiso MH17 lėktuvo juodąsias dėžes olandų vadovaujamai tyrėjų grupei, pranešė Nyderlandų vyriausybė.

„Juodosios dėžės iš MH17 lėktuvo buvo perduotos Malaizijos ekspertų Olandijos saugos tarybai (OVV), kuri vadovauja tarptautiniam tyrimui“, – sakoma Užsienio ministerijos pranešime.