Vidury dykumos – skrydžio KGL9268 keleivių daiktai, sumesti į atsainią krūvą. Iš pravirų lagaminų lauk virsta vasariniai drabužiai. Kažkur mėtosi žaislai ir vaikiškas vežimėlis.

Nors Sinajuje pučia smarkūs vėjai, tragedijos vietoje vis dar užuodžiamas mirties kvapas. Aplinkui labai daug lėktuvo nuolaužų, ant kai kurių galima įžiūrėti sukrešėjusį kraują ar drabužių liekanas.

Keisčiausia, kad keleivinio lėktuvo „Airbus“ nosis praktiškai nepažeista, ji įsmigusi į purvą – tarsi jai čia būtų ne vieta.

Visą dieną tragedijos vietoje migruoja žmonės – vieni atvažiuoja, kiti išvažiuoja. Atvyko mažiausiai 100 tyrėjų iš Rusijos konvojus, kurį lydėjo elitinio Egipto kariuomenės dalinio kariai.

Taip pat Rusijos ir Egipto vyriausybės atstovai. Kelių televizijų komandos. Visi buvo šokiruoti to, ką išvydo. Nepaliauja laužyti galvų, kodėl taip nutiko.

„Netoliese esančio kaimo gyventoja savo akimis matė, kaip krenta lėktuvas. Remiantis jos pasakojimu, lėktuvas iš dangaus smigo kaip ugnies stulpas. Buvo tokių, kurie pamanė, kad tai krintanti žvaigždė“, – teigia vietos pareigūnas Mohamedas Hosni.

Moteris apie reginį papasakojo vyrui, kuris informavo kariuomenę. Sraigtasparniai gana greitai pastebėjo dykumos viduryje rūkstančių dūmų debesį.

Egipto žmonės stengiasi iš visų jėgų pademonstruoti svetingumą iš Rusijos atvykusiems pareigūnams, kurie sunkiai dirba, iš nuolaužų traukdami žuvusiųjų palaikus.

Rūpinamasi, kad jiems nepristigtų vandens, arbatos ir sumuštinių. Žurnalistų požiūriu Egipto žmonės nusiteikę skeptiškiau. Žurnalistams draudžiama fotografuoti Egipto kariuomenės atstovus.

Tai, kas liko iš keleivinio lėktuvo, žurnalistai gali netrukdomi fotografuoti vos 10 minučių. Tai savo kailiu patyrė ir pats M. Samaanas.

Vaikomi tik žurnalistai – rusams leidžiama dirbti tiek, kiek reikia, patvirtina ir vienas Egipto pareigūnas. Ryte paieškos bus atnaujintos, bus bandoma išsiaiškinti, kodėl įvyko ši šiurpi tragedija.

Aptikta dar daugiau keleivių palaikų

Rusų gelbėtojai lėktuvo „A321“ sudužimo vietoje Sinajaus pusiasalyje, kur yra centrinė fiuzeliažo dalis, rado naujų žuvusių keleivių kūnų, pranešė Rusijos Nepaprastųjų situacijų ministerijos (NSM) operatyvinės grupės vadovas Aleksandras Agafonovas.

„Per lainerio apžiūrą rusų gelbėtojai su avariniu gelbėjimo automobiliu „Rozenbauer“ pakėlė dalį lėktuvo fiuzeliažo ir aptiko naujų lėktuvo keleivių palaikų“, – sakė jis, informuoja interfax.ru.

Jo teigimu, ši fiuzeliažo dalis gulėjo ant žemės apversta.

A. Agafonovo teigimu, toliau vyksta paieškos darbai, juose dalyvauja keturios būrių „Centrospas“ ir NSM centro „Lider“ paieškos grupės – iš viso 80 žmonių.

„Radus naujų fragmentų, koordinatės perduodamos į bazinę stovyklą. Nuolaužos išmėtytos didelėje teritorijoje, o tai patvirtina informaciją, kad lėktuvas pradėjo irti jau ore“, – paaiškino A. Agafonovas.

Pasak ekspertų, lėktuvo subyrėjimą ore galėtų lemti trys veiksniai: koks nors katastrofinis meteorologinis reiškinys, susidūrimas ore arba išorinis veiksnys – pavyzdžiui, bomba arba raketa.

JAV aerokosminių technologijų milžinės „Boeing“ buvęs saugos inžinierius Toddas Curtisas nurodė, jog kol kas neaptikta jokių požymių, kad Rusijos orlaivis patyrė kurį nors iš tų trijų scenarijų, todėl tyrėjai tikriausiai tikrins ir mažiau tikėtinas versijas: vidinio gaisro arba korozijos, galėjusios sukelti lėktuvo konstrukcijos susilpnėjimą.

Egipte veikianti džihadistų judėjimo „Islamo valstybė“ grupuotė pareiškė numušusi tą lėktuvą šiaurės Sinajuje, kur Egipto kariuomenė ir saugumo pajėgos jau ne vienerius metus kaunasi su sukilėliais. Tačiau Rusijos pareigūnai sakė, kad tas pareiškimas neatrodo įtikinamas.

Lėktuvo juodosios dėžės tikriausiai pateiks esminės informacijos apie skrydžio sąlygas: koks buvo lainerio greitis; ar buvo įjungtas autopilotas. Rusijos pareigūnai sakė, kad jiems buvo parodytos katastrofos vietoje rastos juodosios dėžės, o nepaprastųjų situacijų ministras Vladimiras Pučkovas tvirtino, kad jų būklė gera, pirmadienį pranešė Rusijos naujienų agentūros.

Savo ruožtu „Kogalymavia“ generalinio direktoriaus pavaduotojas inžinerijos reikalams Andrejus Averjanovas sakė, kad tas lėktuvas buvo patyręs avariją 2001 metais, kai jo uodega tupiant kliudė oro uosto taką, tačiau padarytos pažaidos buvo visiškai pašalintos ir negalėjo būti katastrofos priežastis.

Jis pridūrė, kad lėktuvo varikliai buvo patikrinti Maskvoje per įprastą techninę apžiūrą ir kad nebuvo aptikta jokių gedimų. Pasak A.Averjanovo, per penkis skrydžius iki katastrofos įgula nepastebėjo jokių techninių gedimų.

„Kogalymavia“ valdančios holdingo bendrovės atstovė Oksana Golovina sakė per spaudos konferenciją, kad oro bendrovė neturėjo jokių finansinių problemų, kurios būtų galėjusios paveikti skrydžių saugumą.

Rusijos tyrėjai sakė, kad tas lėktuvas subyrėjo dideliame aukštyje virš Sinajaus pusiasalio, bet kol kas neįvardijo jokių tikėtinų katastrofos priežasčių.

Visi 224 tame laineryje buvę žmonės žuvo.

Rusijos oro bendrovė „Kogalymavia“ pirmadienį pareiškė, kad jos lėktuvo katastrofos Sinajaus pusiasalyje priežastis negalėjo būti kurios nors techninės sistemos gedimas arba žmogaus klaida.

Bendrovės generalinio direktoriaus pavaduotojas Aleksandras Smirnovas taip pat sakė, kad lėktuvo „Airbus A-321“ avarijos priežastis galėjo būti tik „mechaninis poveikis orlaiviui“, kai jis skrido apie 9,5 km aukštyje.

Jis nepaaiškino, koks galėjo būti tas poveikis, sakydamas, kad tai turės nustatyti oficialus tyrimas.

„Nėra tokio sistemų gedimų sutapimo, dėl kurio lėktuvas būtų galėjęs subyrėti ore, – pabrėžė jis žurnalistams Maskvoje. – Atmetame techninį gedimą arba kokią nors įgulos klaidą.“

Pasak A.Smirnovo, sudužusio lėktuvo pilotai buvo „visiškai“ praradę orlaivio valdymą ir nemėgino užmegzti radijo ryšio prieš jam sudūžtant.

Prieš pat katastrofą lėktuvo „skrydis buvo nevaldomas – tai yra, jis ne skrido, o krito“, aiškino A.Smirnovas.

„Įgula visiškai prarado valdymą, ir dėl šios priežasties nebuvo nei vieno mėginimo užmegzti ryšį“, – sakė jis.

„Akivaizdu, kad iki to momento lėktuvo konstrukcija patyrė reikšmingų pažaidų, nebeleidusių toliau skristi“, – pridūrė pareigūnas.

A.Smirnovas taip pat nurodė, kad prieš pat sudūžtant lėktuvo greitis per vieną minutę sumažėjo 300 km per valandą, o per tą laiką orlaivis smuktelėjo žemyn apie 1,5 kilometro.

Jis pridūrė, kad lėktuvo „techninė būklė buvo puiki“.

A.Smirnovas pabrėžė, kad antžeminės tarnybos negavo jokio nelaimės signalo iš lėktuvo, kuris pakilo iš Egipto Raudonosios jūros kurorto Šarm aš Šeicho ir skrido į Sankt Peterburgą.

Tuo tarpu vienas Egipto pareigūnas anksčiau sakė, jog pilotas per radiją neva pranešė, kad lėktuvas patyrė techninių problemų ir ketina nusileisti artimiausiame oro uoste.

Nėra „tiesioginių įrodymų“, kad kalti teroristai

JAV nacionalinės žvalgybos gynybos direktorius Jamesas Clapperis pirmadienį pareiškė neturįs jokių „tiesioginių įrodymų“, kad Rusijos keleivinio lėktuvo katastrofos savaitgalį Egipte priežastis buvo teroro išpuolis.

Kalbėdamas gynybos vadovų susitikime Vašingtone J.Clapperis sakė, kad „vargu“ ar „Islamo valstybės“ grupuotė būtų galėjusi įvykdyti tokį išpuolį, tačiau pridūrė, kad „nenorėtų atmesti tokios galimybės“.

„Mes neturime jokių tiesioginių teroristų kišimosi įrodymų“, – sakė jis.