Praėjus beveik 89 metams po pirmojo vienmotorio lėktuvo ANBO-II skrydžio, atkurtas šio orlaivio modelis antradienį atsiplėšė nuo Pociūnų aerodromo. Beveik identiška 1927 metus pagaminto ANBO-II kopija kelis sykius apsuko aerodromą ir nusileido be didesnių nesklandumų.

„Bendras įspūdis geras, lėktuvas paprastas, važiuoklė gera. Stabdžių pievoje nereikia. Pagrindinė bėda – matyt dėl neteisingo stabilo pastatymo kampo reikia stumti vairalazdę nuo savęs. Tvarkysiu kampą, iš uodegos šalinsiu akumuliatorių“, – pirmaisiais įspūdžiai dalijosi lėktuvą pilotavęs aviakonstruktorius Rolandas Kalinauskas.

R. Kalinskauso pirmasis skrydis ANBO-II kopija.

Jis yra vienas kelių entuziastų, kuris prieš trejus metus iškėlė idėją atstatyti ANBO lėktuvą. DELFI pilotas pasakojo, jog prireikė nemažai pastangų, laiko bei mažiausiai 50 tūkst. eurų investicijų, kol tik pagal nuotraukas ir kelis brėžinius atkurtas orlaivis galėjo pakilti į orą.

Prie lėktuvo atkūrimo prisidėjo įvairios įmonės, apie 3 tūkst. eurų skyrė Krašto apsaugos ministerija, o daugiausiai nuopelnų R. Kalinauskas skyrė asociacijos „ANBO eskadrilė“ vadovui Arvydui Šabrinskui.

R. Kalinausko teigimu, tokį lėktuvą bus galima demonstruoti įvairių aviacijos parodų metu, skatinti jaunąją kartą prisiliesti prie istorijos ir domėtis Lietuvos aviacija, kuris Antrojo pasaulinio karo metais buvo sunaikinta.

Originalusis ANBO II ir jo kūrėjas Antanas Gustaitis

„Tokie istoriniai lėktuvai atkuriami ir skraido daugelyje šalių, pavyzdžiui Jungtinėje Karalystėje skraido šimtai įvairių istorinių orlaivių. Lietuvoje vis dar yra keistas požiūris. Pavyzdžiui atkurtas ANBO-I lėktuvo modelis pakabintas Vytauto Didžiojo karo muziejuje. Aš klausiau – kodėl jūs jį pakabinote? Man sakė, kad jis skirtas parodyti ateities kartoms. Kaip tos ateities kartos susidomės, jei net negali to lėktuvo paliesti?“, – stebėjosi konstruktorius.

Jis tikisi, kad ANBO-II – ne paskutinė ANBO serijos lėktuvų modelių kopija. Tikimasi atkurti ir kiek pažangesnį ANBO-III modelį, o jei pasiseks – ir likusius legendinio aviakonstruktoriaus A. Gustaičio orlaivius. Iš viso nuo 1925 iki 1939 m. buvo pagaminti 66 devynių tipų ANBO gamybos lėktuvai.