Į DELFI skaitytojo klausimą atsako „Teisės tarnai“ teisininkė Katažina Miloš.

Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (toliau - CK) 6.333 str. 1 d. nustato, kad parduodamas daiktas turi būti tinkamos kokybės, t.y. daikto savybės neturi būti blogesnės, nei numatyta tam daiktui taikomame techniniame reglamente (kokybę nustatančiuose dokumentuose), jei tokie yra, ir šio daikto pirkimo-pardavimo sutartyje.

Pažymėtina, kad pardavėjui keliamų reikalavimų pagrįstumas yra įrodinėjimo klausimas, todėl atsakomybė už daikto trūkumus pardavėjui atsiranda tik tuomet, kai pirkėjas įrodo šių trūkumų buvimą iki daikto jam perdavimo ar dėl priežasčių, atsiradusių iki daikto perdavimo.

Visada turi egzistuoti galimybė daiktą normaliai eksploatuoti pagal įprastinę paskirtį.

Jeigu parduotas daiktas neatitinka kokybės reikalavimų ir pardavėjas su pirkėju neaptarė jo trūkumų, tai nusipirkęs netinkamos kokybės daiktą pirkėjas turi teisę savo pasirinkimu pareikalauti:

1) kad daiktas, sutartyje apibūdintas pagal rūšį, būtų pakeistas tinkamos kokybės daiktu, išskyrus atvejus, kai trūkumai yra nedideli arba jie atsirado dėl pirkėjo kaltės;

2) kad būtų atitinkamai sumažinta pirkimo kaina;

3) kad pardavėjas neatlygintinai per protingą terminą pašalintų daikto trūkumus arba atlygintų pirkėjo išlaidas jiems ištaisyti, jei trūkumus įmanoma pašalinti;

4) grąžinti sumokėtą kainą ir atsisakyti sutarties, kai netinkamos kokybės daikto pardavimas yra esminis sutarties pažeidimas.

Taigi CK numatyta pirkėjo diskrecijos teisė pasirinkti vieną iš pirkėjo (vartotojo) teisių gynimo būdų, jeigu jam buvo parduotas netinkamos kokybės, t.y. neatitinkantis teisės aktų ar pirkimo-pardavimo sutarties, daiktas.

Katažina Miloš
Atkreiptinas dėmesys, kad perkant jau naudotą automobilį, pirkėjas sudarydamas automobilio pirkimo-pardavimo sutartį turi būti atidesnis, aktyvesnis, apdairesnis ir patikrinti bei atidžiai apžiūrėti daiktą kurį perka, prireikus gali kreiptis pagalbos į specialistus (CK 6.328 str.).

Taip pat pirkėjas negali tikėtis tokių pat garantijų ar daikto nepriekaištingo veikimo, kaip naujo (dar neeksplotuoto) automobilio savininkas, nes automobilis eksplotacijos metu natūraliai dėvisi.

Laikomasi nuomonės, kad daiktai neatitinka kokybės reikalavimų, jeigu jie neturi tų savybių, kurių pirkėjas galėjo protingai tikėtis, t. y. kurios būtinos daiktui, kad jį būtų galima naudoti pagal įprastinę ar specialią paskirtį, jeigu perduotų daiktų kiekis, dydis ar svoris neatitinka sutarties sąlygų arba perduotas kitos rūšies, negu numatyta sutartyje, daiktas.

Teis­mi­nio nag­ri­nė­ji­mo me­tu ga­li bū­ti nau­do­ja­mi kaip įro­dy­mai ra­šy­ti­niai ak­tai, ku­rie pa­gal sa­vo pri­gim­tį yra eks­per­ti­nio po­bū­džio – gau­na­mi at­li­kus tam rei­ka­lin­gus ty­ri­mus ir pri­tai­kius specia­lias ži­nias. Todėl tikslinga būtų atlikti automobilio ekspertizę, siekiant nustatyti ir įrodyti defektus.

Pažymėtina, kad kai nenustatytas daikto kokybės garantijos ar tinkamumo naudoti terminas, tai pirkėjas reikalavimus dėl daikto trūkumų gali pareikšti per protingą terminą, bet ne vėliau kaip per dvejus metus nuo daikto perdavimo dienos, jeigu įstatymai ar sutartis nenumato ilgesnio termino.

Atsižvelgiant į aukščiau paminėtą, pirkėjas per dvejus metus nuo automobilio perdavimo dienos turi teisę kreiptis į pardavėją arba į teismą dėl netinkamos kokybės daikto pardavimo, o ne ieškoti tarp buvusių savininkų kaltų dėl automobilio sugadinimo.

Aukščiau esantis teisininko komentaras laikytinas bendrojo pobūdžio konsultacija. Dėl visapusiško ir tikslaus atsakymo bei konkretesnės teisinės konsultacijos interesantus kviečiame kreiptis į „TEISĖS TARNŲ“ teisininkus el. paštu info@teisestarnai.lt arba tel. +370 520 32840.

Ne vienerius metus Lietuvos teisininkų komentarus įvairiomis temomis publikuojantis pagrindinis naujienų portalas DELFI savo skaitytojams siūlo užduoti klausimus Jums aktualiais ir svarbiais klausimais – tikimės, kad profesionalių teisės ekspertų požiūris padės ne tik pasirinkti optimaliausią problemos sprendimo variantą, bet ir suteiks žinių, kaip ateityje išvengti nemalonių rūpesčių.

Savo klausimus prašome siųsti elektroniniu paštu: teise@delfi.lt. Aktualiausi atsakymai bus išspausdinti DELFI.