LVŽS lyderis Ramūnas Karbauskis DELFI teigė, jog pagrindiniu kriterijumi apmokestinant automobilius jo vadovaujama politinė jėga laiko variklio tūrį. Esą tai eliminuoja biurokratinius elementus bei siunčia aiškią žinią vairuotojams, kurie jau pirkdami mašiną žinotų, ar jiems teks mokėti „žaliąjį“ mokestį.

Automobiliais prekiaujantys verslininkai teigia, kad „žaliojo“ mokesčio idėja gera, tačiau LVŽS siūlomas apmokestinimo principas esą nėra pats geriausias.

R.Karbauskis: jei žmogus tokia mašina važiuoja iki parduotuvės - tegul moka

LVŽS pirmininkas R. Karbauskis DELFI teigė, esą „žaliasis“ mokestis rinkėjų atbaidyti neturėtų.

„Tai yra normali europinė praktika“, - sakė valstiečių-žaliųjų lyderis.

Anot jo, „žaliasis“ mokestis galėtų paskatinti gyventojus važinėti mažiau aplinką teršiančiais automobiliais, o mokesčio mokėtojai bent iš dalies kompensuotų žalą aplinkai.

LVŽS žada, jog mokestį įvestų iš anksto, bent prieš metus, apie tai įspėję gyventojus. Kriterijumi, kuris lemtų apmokestinimą, partija pasirinko variklio tūrį.

„Aš įsivaizduoju, virš 1,5 litro, daugiausiai iki 2 litrų. Čia diskusijos klausimas. Mašinos, kai jos naudojamos tam, kad tvarkyti ūkinius reikalus – čia kitas klausimas. Bet dažniausiai tai žmonės iki parduotuvės važiuoja su tokiomis mašinomis. Tegul moka“, - pridūrė R. Karbauskis.

Pasak jo, variklio tūris pasirinktas tam, kad būtų kuo paprastesnis mokesčio administravimas. Mat, pavyzdžiui, mokestį skiriant pagal anglies dvideginio emisiją, atsiranda daug papildomų klaustukų ir subtilybių, o variklio tūrio kriterijus esą automatiškai leistų mašinos savininkui žinoti – mokės jis „žaliąjį“ mokestį ar ne.

„Pirkdamas mašiną, tu jau žinai, kad mokėsi tokį mokestį. Čia prabangos mokestis – tik kita prasme. Ne per mašinos pavadinimą, o pagal tai, kad tu sau leidi vartoti tiek daug degalų, išmesti į atmosferą tiek“, - sakė R. Karbauskis.

Autoverslininkų atstovas: idėja gera, modelis – nelabai

Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) administracijos vadovas Mindaugas Beišys DELFI teigė, jog „žaliojo“ mokesčio Lietuvai reikia.

„Yra labai nedaug Europoje šalių, kurios netaiko „žaliųjų“ mokesčių. Svarbi ta mintis, kad „žaliasis“ arba transporto priemonės naudotojo mokestis Lietuvai yra reikalingas. Reguliuoti automobilių parko kokybę ir kiekybę“, - kalbėjo M. Beišys.

Vis dėlto siūlymą nustatyti, kad mokesčio mokėjimas ar nemokėjimas priklausys nuo variklio tūrio, LAA atstovas vertina skeptiškai. Jo nuomone, esminis kriterijus turėtų būti anglies dvideginio emisija, labiau atspindinti realų transporto priemonės poveikį aplinkai.

„Galima sakyti, kad įtaką taršai daro ir galia, ir variklio tūris, ir automobilio masė. Bet protingiausia vis dėlto skaičiuoti automobilio taršą pagal anglies dvideginio emisiją“, - aiškino M. Beišys.

Anot jo, užsienio praktika taip pat rodo, kad anglies dvideginio emisija yra geriausias kriterijus.

„Labai gera idėja. Bet reikėtų patį apmokestinimo objektą galbūt tikslinti. Vien tiktai „rištis“ prie tūrio arba galios galbūt nebūtų gerai. Ir kitos Europos šalys apmokestina taršą. Ir tos šalys, kuriose buvo pasirinka galia arba tūris, palaipsniui pereina prie anglies dvideginio emisijos“, - teigė M. Beišys.

DELFI primena, jog dabartiniai valdantieji ilgai svarstė automobilių apmokestinimo klausimą, tačiau sprendimo taip ir nepriėmė. Biržėlį Vyriausybė kabinetas „žaliojo“ mokesčio klausimą nutarė palikti kitai vyriausybei.