Kas dėl to atsakingi?

Ar vartotojas, ar savivaldos organizacijos prastai tvarkosi, ar vis dar nėra atsakingų? Galima grasinti baudomis teršėjams, bet sutikite su tuo, kad nėra prasmės norėti tvarkos ir švaros miestuose, jei nėra įrengtų šiukšliadėžių, jei nedirba miesto valymo paslaugas teikiančios įmonės. Padangų atliekų tvarkymo praktikoje vis dar nėra atsakingų, todėl padangos ir mėtosi „kur papuola“. Pagal dabartinius galiojančius Lietuvoje įstatymus, už padangų atliekų tvarkymą yra atsakingi padangų gamintojai importuotojai ir tik jų nenoras tvarkyti šias atliekas lemia esančią situaciją, teigiama pranešime spaudai.

„Padangos – viena dažniausių atliekų, kurias akcijos DAROM dalyviai suranda miškuose metai iš metų. Žmonėms įprasta slėpti ir bėgti, metas tai stabdyti pasitelkiant sąmoningą visuomenės dalį“, – teigia organizacijos DAROM vadovė Roberta Ažukaitė.

Informuoti turi platintojas

Kiekvienas padangų platintojas privalo ne tik padangų pardavimo vietoje surinkti nebenaudojamas padangas iš savo pirkėjų, bet ir suteikti rašytinę informacija, apie juridinį ar fizinį asmenį, kuris įvežė padangas į Lietuvą ir finansuoja sutvarkymą, bei apie padangų atliekų surinkėją, kuris gauna finansavimą už jų tolimesnį sutvarkymą. Ši informacija turi būti pateikta kaip vartotojo instrukcija. Turi būti nurodomi surinkėjo kontaktai ir sąlygos, pagal kurias padangų atliekos bus surenkamos.

Šią instrukciją, padangas įsigijęs asmuo, nuvažiavęs keistis jas į bet kurį pasirinktą servisą, turi palikti kartu su nebenaudojamomis padangomis , o servisas kreipiasi į nurodytą padangų atliekų surinkėją, šis be jokių papildomų mokesčių privalo jas sutvarkyti.

Tačiau padangų pardavėjai vis dar vengia suteikti vartotojams tokią informaciją, nes iki šiol nei viena padangas pardavinėjanti parduotuvė neorganizuoja padangų atliekų surinkimo. Kiekvienas pirkdamas padangas turi žinoti, kad už tolimesnį jų sutvarkymą sumokama padangų pardavėjui ir jeigu pardavėjas nenurodo, kas tvarkys padangų atliekas, šiuos pinigus jis pasilieka sau. O didelius padangų atliekų tvarkymo kaštus užkrauna visiems Lietuvos piliečiams.

Kai Lietuvos biudžete reikia ieškoti lėšų švietimo, teisėsaugos darbuotojams, skursta pensininkai, trūksta lėšų socialinėms reikmėms, padangų atliekų tvarkymui – randamos lėšos, negaunant jų iš padangų platintojų, gamintojų importuotojų. Kontroliuojančios institucijos žiūri pro pirštus į tokią situaciją ir vis dar nereikalauja, kad padangų vartotojai nebūtų apgaudinėjami ir apmokestinami kelis kartus. Šias institucijas vis dar tenkina popierinės gamintojų importuotojų ataskaitos, pagrįstos tik PVM sąskaitomis faktūromis, išrašytomis padangų perdirbėjų.

Nereikalaujama duomenų, kaip, iš kur tos atliekos buvo surenkamos, kiek servisų gavo padangų atliekų surinkimo paslaugą, kokį finansavimą padangų atliekų gamintojas importuotojas skyrė savivaldybių sukurtoms padangų atliekų surinkimo sistemoms aptarnauti. Tik sąmoningi ir reiklūs vartotojai gali pažadinti, šių institucijų atsakomybės jausmą. Kodėl vartotojas turi mokėti kelis kartus už tą pačią paslaugą? O padangų prekybos verslas klesti Lietuvoje praktiškai, nemokant mokesčių? Norėdamas sutaupyti vartotojas net nesusimastydamas, ieško kur kiek įmanoma pigiau įsigyti padangas ir pamiršta, kad tuo momentu sutaupytos lėšos mokesčių pavidalu vis tiek bus išskaičiuotos iš jo paties biudžeto.

„Tie, kurie tikrai nori sutaupyti ir nenori remti tikrųjų teršėjų, privalo reikalauti visų paslaugų, už kurias sumoka perkant padangas, atlikimo garantijų. Tik tuomet, nereikės gaišti papildomo laiko ieškant, kaip tvarkingai atsikratyti padangų atliekomis“, – teigia Padangų importuotojų organizacijos vadovė Danguolė Butkienė.

Artėja pavasarinė švarinimosi akcija DAROM, kuri vyks balandžio 23 d. Visi vieningai tvarkysimės švarinsimės, surinksime ir ne vietoje besimėtančias padangas, savivaldybėms vėl teks ieškoti lėšų šioms atliekoms sutvarkyti. Būtų labai džiugu, jei šiais metais prie šios akcijos metu surinktų padangų atliekų tvarkymo prisidėtų kuo daugiau padangų platintojų, pardavėjų, juk šios atliekos mėtosi kur papuola, didžiąja dalimi kalti būtent neatsakingi padangų pardavėjai.