Organizatorių duomenimis, labiausiai akciją palaikė Vilniaus ir Kauno vairuotojai, kituose miestuose susidomėjimas buvo kur kas mažesnis.

„Aš buvau vienas pirmųjų, užsipylęs kuro už 1 Lt. Kainos verčia taip elgtis, aš galėčiau už litrą dyzelino mokėti 2,70 Lt, bet ne 3,58 Lt“, – prie „Statoil“ degalinės Vilniuje šypsodamasis DELFI sakė Michailas.

Jaunas vyras skaičiavo, kad su maždaug 300 ml dyzelino nuvažiuos apie 3 km, tačiau degalų atsargas savo automobilio bake jis šeštadienį ketino ne sykį papildyti – su akcijos dalyviais už 1 Lt kuro pilsis dar bent vienoje „Orlen Lietuva“ ir „Lukoil“ degalinėse.

Šeštadienį „Statoil“ degalinėje litras populiariausio 95 markės benzino kainavo 4,16 Lt, o dyzelino – 3,58 Lt.

„Ojojoj, perpylei“, – juokaudavo eilėje laukiantys vairuotojai, jei kuriam nepavykdavo įsipilti kuro tiksliai už 1 Lt. Kai kurie pylėsi po maždaug litrą degalų, tačiau dauguma stengėsi laikytis susitarimo.

Gerai nusiteikę protesto akcijos dalyviai jaukė įprastą degalinių darbą, nors eilių prie kasų nesusidarė, tačiau neprotestuojantys vairuotojai pasipiktinę suko iš vis ilgėjančios automobilių kolonos ir ieškojo kitų vietų nusipirkti kuro.

Vienos degalinės apgultis sostinėje išsisklaidydavo per mažiau nei valandą.

Tuo tarpu degalinių darbuotojai nedaug kuro perkančius klientus aptarnavo su šypsena ir pasiteiraudavo, ar jie dar ko nors pageidautų be degalų.

Protesto akcija prieš aukštas degalų kainas
„Aš čia atvažiavau kaip ir visi – dėl aukštų kainų. Manau, kad kuro kainos dabar turėtų būti maždaug tokios, kokios buvo prieš metus – apie 3,20 Lt/l. Aš neįsivaizduoju, kodėl jos yra tokios didelės. Manau, kad kažkas bando pasipelnyti iš mūsų. Praėjusį kartą, kai degalai brango, barelis naftos kainavo 150 JAV dolerių, o dabar kainuoja 85 JAV dolerius, o kainos yra vienodos. Kažkur kažkas yra ne taip“, – kalbėjo prie protestuojančių prisijungęs Linas.

Jis po 1 Lt kuro piltis planuoja visą dieną ir taip tikisi atkreipti valdžios dėmesį.

„Aš tam skyriau visą dieną. Manau, kad ši akcija atkreips valdžios dėmesį ir paskatins imtis priemonių“, – pokyčių tikėjosi benzinu varomą automobilį vairuojantis vilnietis.

„Turim pakeisti kažką, gal žmonės pradės galvoti, dabar degalų kainos yra labai didelės“, – jam antrino laisvos dienos dėl protesto nepagailėjęs Nikolajus.

Organizatorių duomenimis, prie protesto prisidėjo maždaug dvidešimties automobilininkų klubų nariai.

„Mes norime parodyti, kad esame nepatenkinti. Tai yra taiki protesto akcija, tikimės, kad jos pakaks. Jei bent 20 ct/l atpigtų kuras, ir tai jau būtų gerai“, – DELFI sakė akcijos koordinatorius Vilniuje „Audi“ klubo asociacijos narys Žilvinas Jukna.

Incidentas buvo tik Marijampolėje

Akcijos organizatorius Lietuvos „Audi“ klubo asociacijos prezidentas Ričardas Pūkas DELFI sakė, kad didžiuosiuose miestuose akcija praėjo ramiai, tačiau nesklandumų kilo Marijampolėje, nes degalinės „Lukoil“ operatoriai buvo nusprendę leisti degalų piltis mačiausiai 2 litrus susimokant iš anksto.

„Vilniuje akcija praėjo sklandžiai: mandagūs buvo ir vairuotojai, ir degalinių operatoriai, visi bendravo su geromis nuotaikos. Tuo tarpu „Lukoil“ Marijampolėje su didelėmis pretenzijomis, dideliais pykčiais neaptarnavo žmonių. Labai nemandagiai elgėsi visi degalinės tinklo operatoriai, jie prašė piltis mažiausiai 2 l kuro iš anksto susimokant. Tokių dalykų Lietuvoje tikrai nėra, tam yra vartotojų teisės, kurios numato, kad visi vartotojai yra lygus nepriklausomai nuo to, ar už 1 Lt, ar už 100 Lt pilasi kuro“, – kalbėjo jis.

Kaune akcija esą praėjo sklandžiai, nors iš pradžių „Lukoil“ degalinė nenorėjo aptarnauti akcijos dalyvių, tačiau visiems suvažiavus į ją, sprendimas buvo pakeistas.

„Turiu informacijos, kad ir Šiauliuose „Lukoil“ degalinių tinklas bandė neaptarnauti akcijos dalyvių, tačiau vėliau jie pradėjo aptarnauti“, – sakė R. Pūkas.

Organizatorių duomenimis, Kaune protestuoti atvažiavo gerokai daugiau nei 100 automobilių.

Kitą akciją vairuotojai planuoja po dviejų savaičių, ji turėtų būti nukreipta į valdžios institucijas.

Vairuotojus tokiam žingsniui pastūmėjo vis labiau kišenes tuštinančios degalų kainos. Panaši akcija jau buvo surengta 2008 m.

„Mes protestuojame prieš nekontroliuojamai augančias ir nepagrįstai dideles kuro kainas. Pas mus Lietuvoje nekontroliuojama didmeninė prekyba, kaimyninės šalys iš mūsų kurą perka pigiau nei mes patys perkame Lietuvoje, tuo tarpu mūsų valdžia nesugeba to nei kontroliuoti, nei prižiūrėti. Jūs puikiai žinote, kad Konkurencijos taryba degalinėse yra atlikusi dokumentų poėmius dėl galimo kartelio, be abejo, pas mus dar yra ir smagus akcizas, kuris yra didžiausias Baltijos šalyse“, – kalbėjo R. Pūkas.

Akcijos organizatorius sakė negalįs pasakyti, kiek tiksliai pasipiktinusių vairuotojų važiuos į degalines pirkti kuro už 1 Lt, tačiau norintys dalyvauti pareiškė Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Panevėžio, Šiaulių, Marijampolės ir kitų miestų vairuotojai.

Ne vienoda aplinka – skirtingos ir kainos
Jacekas Komaras

Tuo tarpu Mažeikiuose esančios naftos perdirbimo gamyklos „Orlen Lietuva“, tiekiančios didžiausią dalį kuro Lietuvos rinkoje, atstovas spaudai Jacekas Komaras DELFI tvirtino, kad skirtingas kainas Baltijos šalyse lemia ne vienoda mokestinė aplinka ir valdžios reikalavimai.

„Yra keletas veiksnių, tačiau galima pasakyti, kad Lietuva, Latvija ir Estija taiko visiškai skirtingą kainų ir mokesčių politiką. Pirmiausiai yra mokesčių skirtumai, antra, įvairios prievolės pradedant nuo valstybinių rezervų iki nuolaidų į degalus maišomiems biokomponentams. Pavyzdžiui, Lietuvoje į degalus reikia maišyti 5 proc. biokomponentų, kuriems nėra nuolaidų, tuo tarpu Latvijoje irgi reikia juos maišyti, tačiau ten biodegalams yra taikomos tam tikros nuolaidos, kurios iš karto mažina kainą. Tuo tarpu Estijoje visiškai nėra privaloma maišyti biokomponentų. Taigi kiekvienas veiksmas turi savo paskmes“, – kalbėjo „Orlen Lietuva“ atstovas spaudai.

DELFI primena, kad nuo šių metų Lietuvoje yra panaikinta akcizo lengvata į degalus maišomam biokurui. Finansų ministerija prognozavo, kad dėl šio sprendimo populiariausias 95 markės benzinas gali brangti 9 ct/l, o dyzelinas – 6 ct/l.

J. Komaras nesutinka su protestuoti besirengiančių vairuotojų teiginiu, kad Lietuvos degalų rinka yra monopolizuota: „Kaip monopolizuota? Juk valstybė investavo 10 mln. Lt į „Klaipėdos naftą“, kad atidarytų importo terminalą. Terminalas veikia, „Lukoil“ importuoja degalus. Kodėl kiti to nedaro? Todėl, kad mūsų kaina yra geriausia ir jiems neapsimoka tai daryti“.

Iki šių metų pabaigos prognozuojamas naftos brangimas, o tai greičiausiai kels ir degalų kainas.

Europos Komisijos duomenimis, Lietuva benzinui taiko didžiausią, o dyzelinui mažiausią akcizą iš visų trijų Baltijos šalių. Lietuvoje 1000 l bešvinio benzino taikomas 434,43 eurų (1500 Lt – DELFI), Latvijoje – 379,78 eurų (apie 1308 Lt), Estijoje – 422,77 eurų (apie 1457 Lt) akcizas. Tuo tarpu 1000 l dyzelino Lietuvoje taikomas minimalus galimas Europos Sąjungoje numatytas akcizas – 274,27 eurų (947 Lt), tuo tarpu Latvijoje – 330,37 eurų (apie 1140 Lt), Estijoje – 392,93 eurų (apie 1354 Lt).

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją