aA
Visų naujų automobilių elektrifikacija Kalifornijoje gali tapti didžiule našta jau ir taip apkrautam valstijos elektros energijos tinklui – arba netikėtu apsidraudimu nuo elektros tiekimo nutrūkimo. Viskas priklausys nuo to, kuriuo dienos metu bus įkraunamos transporto priemonės.
Kalifornijos sprendimas gali tapti košmaru valstijai
© AFP / Scanpix

Gubernatoriaus Gavino Newsomo praėjusios savaitės vykdomasis įsakymas – iki 2035 m. nutraukti naujų benzininių automobilių pardavimus – į valstijos kelius gali paleisti milijonus elektromobilių, o tai reiškia, kad per ateinantį dešimtmetį energijos poreikis išaugs net 9,5 proc., o iki 2035 m. – 25 proc., kaip rodo paskaičiavimai.

Tai gali tapti košmaru valstijai, kur energijos tiekimas vasaros vakarais gali būti toks įtemptas, jog praėjusį mėnesį pareigūnai įsakė įvesti laikinus tiekimo nutraukimus, kad sistema per karščio bangą neužlūžtų. Jei milijonai automobilių leidžiantis saulei visi kartu įsijungs į bendrą elektros energijos tinklą, problema gali sprogti.

Tačiau apie kiekvieną iš šių transporto priemonių galima galvoti kaip apie akumuliatorių, prijungtą prie tinklo strateginiais momentais – ir vaizdas staiga pasikeis. Jei jie būtų kraunami dienos metu, kai Kalifornija gauna daugiau saulės energijos, nei pajėgia sunaudoti, vakare, kai saulės energija išblėsta, o paklausa išauga, jie galėtų grąžinti energiją atgal į tinklą. Pasitarnautų ir įkrovimas vėlai naktį, kai vėjo energija pasiekia aukščiausią lygį.

Visi į tinklą vienu metu

„Tai gali veikti abiem būdais, – teigia Erica Bowman, „Southern California Edison“ išteklių ir aplinkos planavimo bei strategijos direktorė. – Viskas iš tiesų priklauso nuo planavimo.“

Jei grįžęs namo po darbo 18 val. iš karto prijungi krauti automobilį, tai gali sukelti katastrofą. Kaip tik tuo metu visi įsijungia oro kondicionierius, elektrines virykles ir televizorius, elektros energijos tinkle sukeldami paklausos perteklių.

Kalifornijos elektrinės, papildytos energijos importais iš kitų valstijų, paprastai pagamina daugiau nei pakankamai elektros energijos. Tačiau saulės energijos gamyba artėjant saulėlydžiui mažėja, o ją kompensuoti tenka dujų jėgainių produkcija ir importu. Taigi, jei dujų gamyklos bus uždarytos, o importuoti nepavyks, energijos atsargoms iškils rimtas pavojus. Būtent tai sukėlė praėjusio mėnesio elektros tiekimo sutrikimus.

„Circle K“ tinkle – pirmosios galingiausios Lietuvoje elektromobilių įkrovimo stotelės „Ionity“
„Circle K“ tinkle – pirmosios galingiausios Lietuvoje elektromobilių įkrovimo stotelės „Ionity“
© Organizacijos nuotr.

Ne tik karštis gali sukelti netikėtus tiekimo pertrūkius. Kalifornijos komunalinių paslaugų bendrovės kartais nutraukia energijos tiekimą ištisuose valstijos regionuose, kad vėjuotu metu elektros linijose nekiltų gaisrų. Šį savaitgalį „PG&E Corp.“ perspėjo, kad jiems gali tekti nutraukti elektros tiekimą kelioms Šiaurės Kalifornijos sritims.

Elektromobiliai gali atnešti ir naudos tinklui

Pasak Kalifornijos naujų automobilių pardavėjų asociacijos, kaliforniečiai pernai įsigijo šiek tiek mažiau nei 1,9 milijono automobilių ir lengvųjų sunkvežimių. Norint patenkinti tokią paklausą elektrinėmis transporto priemonėmis, teks pagaminti kur kas daugiau elektros energijos.

Spartinant elektromobilių pardavimus, kad būtų pasiektas G. Newsomo išsikeltas tikslas, iki 2030 m. elektros energijos paklausa išaugtų 9,5 proc., rodo tyrimų firmos „Energy Innovation“ pasiūlyti modeliai. Kalifornijos saulės ir baterijų asociacija skaičiuoja, kad iki 2035 m. energijos paklausa išaugs 25 proc.

Tačiau šie nauji automobiliai – ir jų akumuliatoriai – galėtų ir patys atnešti naudos tinklui, grąžindami į jį energiją ir šitaip padėdami jį stabilizuoti bei apsaugoti nuo elektros tiekimo trikdžių. Kalifornija ir jos komunalinių paslaugų bendrovės aktyviai ieško, kaip geriausiai panaudoti šį naują šaltinį, vadinamą „transporto priemonėmis tinkle“.

Šiuo metu Kalifornijos komunalinių paslaugų bendrovės pasikliauja kainų signalais: tai skatina vairuotojus įkrauti savo automobilius tam tikru metu, pasinaudojant specialiais tarifais – pigesniais naktį arba dienos viduryje. Perėjus į aukštesnį lygį, greičiausiai prireiks dvišalės komunikacijos tarp prijungtų automobilių ir energijos tinklo.

Kalifornijos sprendimas gali tapti košmaru valstijai
© Asmeninio albumo nuotr.

„Automobilis pats komunikuos su tinklu: „Dabar 18 val. Palauk 15 minučių, nes šiuo metu esu labai apkrautas.“ Jums apie tai galvoti tikrai neteks“, – teigia Julesas Kortenhorstas, „Rocky Mountain Institute“, ne pelno organizacijos, siekiančios nulinių emisijų ateities, vykdomasis direktorius.

Ne tik elektromobiliai

G. Newsomo įsakymas konkrečiai nereikalauja, kad visi automobiliai būtų elektriniai – tik kad jie neišmestų į aplinką šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Taigi, teoriškai tiktų ir kuro elementų automobiliai, varomi vandeniliu. Tačiau šie automobiliai ir toliau išlieka reti: pagal oficialius duomenis, Kalifornijoje iki 2019 m. pabaigos jų buvo užregistruota mažiau nei 7000. Elektromobilių, palyginimui, valstijoje buvo užregistruota daugiau nei 308 000.

Kad keliuose sutilptų visos šios naujos įkraunamos transporto priemonės, Kalifornijai teks gerokai paspartinti elektrinio įkrovimo stotelių įrengimą, teigia Pedro Pizarro, „Edison International“, valdančios antrąją pagal dydį Kalifornijos elektros energijos bendrovę, generalinis direktorius. Pasak jo, „Edison“ programa, skirta įdiegti apie 38 000 įkrovimo stotelių, kurios atsieitų daugiau nei 400 milijonų dolerių – programą neseniai patvirtino valstybiniai reguliuotojai – patenkintų tik nedidelę valstijos poreikių dalį, jei jau pagreitintai bus siekiama nulinės emisijos tikslų. Visų naujų automobilių pardavimų postūmis į elektromobilių segmentą – rimtas iššūkis, bet jis nėra neįgyvendinamas, teigia jis.

„To neįmanoma atlikti per metus nuo dabar, bet galima padaryti per dešimtmetį nuo dabar, – aiškina P. Pizarro. – Šitaip duosime visuomenei laiko įdiegti įkroviklių infrastruktūrą ir suteikti vartotojams komforto.“

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(17 žmonių įvertino)
2.7647

Ekspertai įspėja: gamintojai žioja didelį kąsnį, bet ne visi jį sukramtys (30)

Daugelio įmonių pašto dėžutės net kaista nuo laiškų, kuriuose dažniausiai siunčiamos...

Lietuva tapo sala tarp kaimynių: išskirtiniame interviu Estijos ministras tikina, kad pasekus jų pavyzdžiu daugiau laimima, nei prarandama (44)

Nuo šių metų pradžios Lenkijai pakeitus pelno apmokestinimo sistemą, Lietuva tapo savotiška sala...

Lenkų turtuolio sėkmės istorija: kaip iš bankrutuojančio verslo vadovo pateko į milijardierių sąrašą (15)

Lenkijos siuntinių karalius Rafalas Brzoska iš beveik bankrutavusio verslininko sugebėjo tapti...

Klaipėdoje verslaujanti Raimonda į internetą keltis neskuba: ne visi suvokia tikrąją verslo kainą (20)

Klaipėda , atrodytų, lyg ir vienas iš didžiausių Lietuvos miestų, uostamiestis, kuriame verslas...

Eugenija Grižibauskienė | D+

Ekspertai įspėja: darbo rinkos temperatūra kyla tiesiog akyse kokio dydžio atlyginimai siūlomi vadovams? (1)

Visi kalba apie galimą nekilnojamojo turto (NT) rinkos perkaitimą ir nepastebi, kad prasideda...

Top naujienos

Į nekilnojamojo turto rinką grįžo ilgai nematyti spekuliantai: įspėjama dėl dirbtinai keliamų kainų LB siūlo keisti įstatymus

Gyventojams šiandien būstus perkant greičiau nei juos spėjama statyti, nekilnojamo turto rinkoje...

Įspūdingas praėjusio finalo pakartojimas sudėliojo aštuntfinalio poras skirti trys 11 m baudiniai (18)

Trečiadienį vėlai vakare baigėsi Euro 2020 grupių etapas, po kurio paaiškėjo visos...

Užkalnis. Gyvenimas jau per geras ir eina dar geryn (351)

Kartais būna taip, kad apsidairai, ir matai, kad viskas tiesiog taip puiku, kad geriau mes nesame...

Lietus su perkūnija niekur nedings: sinoptikai žada permainingus orus

Šiandien per Lietuvą lėtai slinks atmosferos frontas. Dienos pradžia bus gana saulėta ir sausa,...

Audra atkeliavo į Lietuvą: stichija Kaune vartė medžius PAGD: su stichija susiję apie 50 pranešimų (167)

Kaip ir žadėta, per Lietuvą birželio 23-osios vakarą slenka audros debesys. Nors didžiųjų...

Incidentas Pabradėje: migrantai sukėlė riaušes, pasieniečiai panaudojo ašarines dujas, aidėjo šūviai papildyta (511)

Trečiadienį vakare VSAT Užsieniečių registracijos centre (URC) Pabradėje apgyvendintiems...

Į bedugnę svirusią Vokietijos rinktinę paskutinę akimirką nutvėrė atsarginis UEFA uždrausta vaivorykšte prieš vengrus mojavo protestuotojas (93)

15 metų trukęs Joachimo Lowo reichas Vokietijos nacionalinėje komandoje vos nesibaigė bent...

Po vartininko liapsuso pakrikę slovakai patyrė ispanišką egzekuciją ir praleido tolyn Ukrainą (52)

Paskutinis Europos futbolo čempionato grupių etapo vakaras virto asmenine Slovakijos rinktinės...

Chris Kay, P R Sanjai | D+

Didžiausia vakcinų gamintoja pasaulyje patiria rimtų problemų: gaisras buvo tik pradžia

Virtinėje pasaulio šalių, nuo Bangladešo iki Nepalo ir Ruandos, kur fiksuojami koronaviruso...