Kas yra prekių ženklas?

Bendrąja prasme prekių ženklas yra bet koks žymuo, kurio paskirtis – atskirti vieno asmens prekes arba paslaugas nuo kito asmens prekių arba paslaugų ir kurį galima pavaizduoti grafiškai. Skirtingai, nei daugelis mano, prekių ženklas nėra tik logotipas. Prekių ženklu gali būti bet kuris iš išvardytų elementų ar jų derinys: 1) žodžių, asmenų pavardžių, vardų, meninių pseudonimų, juridinių asmenų pavadinimų, šūkių; 2) raidžių, skaitmenų; 3) piešinių, emblemų; 4) erdvinių formų (gaminių išorinio vaizdo, jų pakuotės ar talpyklos); 5) spalvos ar spalvų derinio, jų kompozicijos. Prekių ženklais gali būti ir garsai, kvapai.

Paprastai plačiausią apsaugą suteikia ne logotipo (žodinio elemento ir grafinių elementų kombinacija), tačiau būtent tik žodinio prekių ženklo registracija be jokių papildomų elementų (kaip kad spalvų, šriftų, ornamentų ir pan.). Tokio žodinio prekių ženklo sukūrimui nebūtina samdyti profesionalų dizainerių – užtenka sugalvoti žodį ar frazę, kurie ir bus prekių ženklais, kurių registracija gali suteikti šiame straipsnyje nurodytą naudą.

Nebūtina naudoti iš karto

Įregistravus įmonę atsiranda papildomų pareigų net ir tuomet, jei įmonė faktiškai veikia minimaliai: pavyzdžiui, suformuoti įstatinį kapitalą, vykdyti buhalterinę apskaitą, mokėti mokesčius, koordinuoti darbdavio – darbuotojų santykius ir pan. Tuo tarpu įregistruoto prekių ženklo naudoti neprivaloma: LR Prekių ženklų įstatymas nustato, kad siekiant išvengti neigiamų pasekmių, prekių ženklą būtina pradėti (ar bent jau pradėti ruoštis) jį naudoti per 5 metus nuo ženklo registracijos liudijimo išdavimo dienos. Nepaisant ženklo nenaudojimo, jei nėra viršijamas nurodytas terminas, prekių ženklo suteikiamos išimtinės teisės išlieka, jų pagrindu galima reikšti pretenzijas, ieškinius.

Draudimas nuo pretenzijų ir ieškinių

Draudimo nuo pretenzijų ar ieškinių nesuteikia niekas, tačiau prekių ženklo registracija gali būti priemone, leidžiančia galimas pretenzijas, ieškinius, kitus konfliktus identifikuoti anksti, kol dar nėra atliktų ženklių investicijų į žymens reklamą ir naudojimą. Prekių ženklo registracija yra publikuojama oficialiame Valstybinio patentų biuro biuletenyje, vertimas publikuojamas OHIM duomenų bazėje „TM View“ pretenzijas galintiems reikšti asmenims visoje Europos Sąjungoje. Po publikacijos prasideda 3 mėnesių terminas, per kurį visi suinteresuoti asmenys gali siekti prekių ženklo registracijos panaikinimo ikiteismine (t.y. supaprastinta ir pigesne) tvarka. Nors praėjus 3 mėnesių terminui užregistruotą prekių ženklą galima ginčyti teisme, tokia alternatyva pasirenkama dėl keleto priežasčių: šios procedūros brangumo, ilgesnės ginčo trukmės, sunkiau prognozuojamo rezultato. Atitinkamai, jei prekių ženklo registracija nebuvo užprotestuota, egzistuoja didelė tikimybė, kad pasirinktas ženklas yra saugus, ir į jo reklamą ir plėtojimą galima investuoti su kur kas mažesne rizika, kad dėl ženklo bus reiškiamos pretenzijos.

Analogiškos tvarkos su įmonių pavadinimais nėra, įmonių įregistravimo duomenys nėra automatiškai verčiami ir viešinami kitose ES valstybėse, todėl apie galimas pretenzijas ir ieškinius greičiausiai sužinoma gerokai vėliau – dažniausiai, kai jau verslas su įmonės pavadinimu jau būna išplėtotas.

Sutaupytos lėšos ginant savo teises

Įregistruotos įmonės pavadinimas tik gan ribotais atvejais suteikia teisę uždrausti kitiems subjektams naudoti įmonės pavadinimą ar prekių ženklą, kuris gali klaidinti vartotojus. Tačiau prekių ženklo registracija suteikia išimtines teises drausti kitiems asmenims naudoti bet kokį vėlesnį žymenį (įmonės pavadinimą, registruotą ar neregistruotą prekių ženklą, domeno vardą ir pan.) tapačioms ar panašioms prekėms ir paslaugoms žymėti. Ši išimtinė teisė atsiranda nuo paraiškos padavimo momento, t.y. ji yra nepaisant to, kad prekių ženklas dar nėra įregistruotas ir net nėra faktiškai naudojamas (kaip minėta, nenaudoti prekių ženklo galima iki 5 metų, tačiau tai gali neturėti jokios įtakos reikšti pretenzijas ir ieškinius bei kitaip ginti savo teises nepaisant to, kad komercinė veikla faktiškai dar net nėra pradėta.

Maža to, prekių ženklų suteikiamos teisės yra ne tik platesnės apimties, nei kylančios iš įmonės pavadinimo, tačiau teismų praktika dėl prekių ženklų išimtinių teisių yra kur kas platesnė, ir todėl galima kur kas tiksliau prognozuoti ginčo baigtį. Nusistovėjusios teisminės praktikos egzistavimas taip pat mažina teisių gynimo išlaidas.

Prekių ženklo registracija – platesnės išimtinės teisės

Nepaisant to, kad įvairūs teisės aktai (kaip kad LR Civilinio kodekso 2.39 str.) nustato, kad įmonės pavadinimo rezervavimas ir registravimas gali suteikti teises, kuriomis remiantis galima reikšti pretenzijas, teismai yra išaiškinę, kad įmonės pavadinimu prieš konkurentus galima remtis tik tuomet, jei veikla, kuria verčiasi ir konkurentai yra nurodyta įmonės steigimo dokumentuose, o tą veiklą būtina faktiškai vykdyti. Kaip minėta, prekių ženklo atveju, ženklo naudojimas ar komercinė veikla nėra privaloma mažiausiai 5 metus.

Prekių ženklo registracija – investicijų apsauga

Nors kai kurie intelektinės nuosavybės ekspertai rekomenduoja prekių ženklą rinktis tokį patį, kaip ir įmonės pavadinimą (dėl tariamai suteikiamos dar didesnės apsaugos pavadinimui), dauguma sėkmingai veikiančių verslo subjektų daro priešingai: įmonės pavadinimą pasirenka vieną, o prekių ženklus kuria jau kitų žymenų pagrindu. Tokiu būdu, jei yra reklamuojama ne pati įmonė, o prekių ženklai – įmonei bankrutavus prekių ženklus galima perleisti naujai įsteigtai įmonei.

Tam, kad bankrutavusios įmonės kreditoriai neperimtų ir išreklamuotų prekių ženklų, prekių ženklai gali būti registruojami ne įmonės vardu (o pvz., jos akcininko), o įmonei suteikta teisė prekių ženklus naudoti licencijos pagrindu. Įmonės bankroto atveju galima įsteigti naują įmonę ir jai taip pat suteikti licenciją naudoti išreklamuotą prekių ženklą. Tokiu būdu investicijos į prekių ženklų reputaciją ir žinomumą išlieka vartotojams net nepastebėjus, kad įvyko kažkokie pokyčiai (kaip kad minėtas bankrotas) su prekių ženklus valdžiusiu ar naudojusiu subjektu.

Kiek kainuoja prekių ženklo registracija?

Lietuvos prekių ženklo registracija kainuoja nuo 138 EUR. Registracija galioja 10 metų. Suėjus 10 metų terminui sumokėjus 69 EUR mokestį registracijos galiojimą galima pratęsti dar 10 metų terminui. Pratęsimų skaičius nėra ribotas. Visoje Europos Sąjungoje galiojančio prekių ženklo (bendrijos prekių ženklo) registracijos mokestis kainuoja nuo 900 EUR.

Kas teikia informaciją?

Informaciją apie prekių ženklų registracijos paraiškų pildymo formalumus tekia LR Valstybinis patentų biuras. Konsultacijas apie tai, kaip forma turėtų būti pildoma tam, kad pagal teisminę praktiką prekių ženklo apsauga būtų optimaliausia ir suteikti daugiausiai apsaugos, būtų mažiau rizikinga, teikia patentiniai patikėtiniai ir advokatai, kurie specializuojasi intelektinės nuosavybės teisės srityje.