Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymas bei Akcinių bendrovių įstatymas buvo pakeisti 2017 metais. Tuo metu, siekiant spręsti valstybės ir savivaldybių valdomų įmonių veiklos skaidrumo bei atsinaujinimo problemą, nustatytas valstybės ir savivaldybių valdomų įmonių vadovams dviejų kadencijų iš eilės skyrimo apribojimas. Tada priimant įstatymų pakeitimus buvo susiklosčiusi situacija, kai beveik pusės valstybės įmonių (34 iš 79) vadovų vadovavo daugiau nei 10 metų.

Antikorupciniame vertinime STT pateikė 2019–2020 metais STT atliktų analitinės antikorupcinės žvalgybos analizių dėl nepotizmo rizikų valstybės ir savivaldybių valdomose įmonėse duomenis.

„Nustatyta, kad valstybės ir savivaldybių valdomose įmonėse dirbantys giminystės ryšiais susiję asmenys sudarė apie 20 proc. visų darbuotojų. Atskirose savivaldybių valdomose įmonėse giminaičių dalis siekė ir iki 50 proc. darbuotojų“, – rašoma pranešime.

Siekiant spręsti viešajame sektoriuje veikiančių įstaigų veiklos skaidrumo bei atsinaujinimo problemą, apribojimas, kad asmuo negali vadovauti įstaigai daugiau nei dvi kadencijas iš eilės, nustatytas ne tik valstybės ir savivaldybių valdomų įmonių vadovams, bet ir valstybės ar savivaldybės institucijų ar įstaigų vadovams, centrinių statutinių įstaigų vadovams ir kitiems.

Šių metų balandį Seimas, taip pat siekdamas spręsti „amžinų“ sveikatos priežiūros įstaigų vadovų ir su tuo susijusią įstaigų veiklos skaidrumo bei efektyvumo problemą, priėmė įstatymą, kuriuo ribotas kadencijų skaičius nustatytas ir valstybės bei savivaldybių sveikatos priežiūros įstaigų vadovams.

STT korupcijos prevencijos pareigūnai atkreipė dėmesį, kad pagal minėtų įstatymų projektų siūlomas nuostatas, įmonės vadovas gali būti skiriamas kitai kadencijai atsižvelgiant į tai, ar įmonės vadovo buvusios kadencijos laikotarpiu įmonė pasiekė visus jai nustatytus veiklos tikslus.

Tačiau pagal teisės aktus įmonės veiklos tikslai siejami su finansinio pobūdžio lūkesčiais, o kiti tikslai – skaidrumo, efektyvumo, lyderystės, darbuotojų įsitraukimo, gerosios valdysenos veiklos aspektai ir pan. – gali būti net nenustatomi.

„Taigi, toks siūlomas įmonės vadovo veiklos vertinimas gali neatspindėti svarbių įmonės vadovo veiklos rezultatų“, – rašoma pranešime.

Antikorupcinio vertinimo išvada pateikta Seimo kanceliarijai.

Šaltinis
Temos
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
ELTA
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją