Registrų centro Juridinių asmenų registro departamento Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos administravimo skyriaus vedėjas Linas Šaulinskas sako, kad vien per šiuos metus prie PLAIS papildomai prisijungė 8 kredito, mokėjimų ir kredito įstaigos, dar 7 kredito įstaigos planuoja tai padaryti artimiausiu metu.

Pasak L. Šaulinsko, šiemet daugiausia apribojimo ir nurašymo nurodymų pateikė antstoliai - 49,2 proc. nuo visų priverstinio išieškojimo teisę turinčių institucijų. 40,4 proc. tokių nurodymų šiemet pateikė „Sodra“, 10,2 proc. - Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI), 0,12 proc. - Muitinės departamentas.

Anot L. Šaulinsko, žmonės, susidūrę su apribotomis sąskaitomis, dažnai nežino, kur kreiptis ir ką daryti.

„Sulaukus apribojimų, nereikėtų išsigąsti - verčiau greitai sužinoti, kas ir dėl kokių priežasčių apribojo sąskaitą ar nurašė lėšas, bei pasirūpinti negrąžinta skola. Skolininko sąskaitų apribojimus sistema panaikina automatiškai, kai tik nurašoma išieškoma suma arba nurodymo teikėjas atšaukia savo pateiktą pirminį nurašymo nurodymą“, - teigia jis.

Jis atkreipia dėmesį, kad skolininkas savo banko sąskaitos išraše gali pamatyti, kuris tiksliai nurodymų teikėjas apribojo ar nurašė lėšas.

Norint sužinoti, dėl ko lėšos buvo nurašytos, patariama kreiptis į lėšas gavusią instituciją ir atsiminti, kad išieškoti pinigines lėšas turi teisę tik nurodymų teikėjai: VMI, „Sodra“, Muitinės departamentas, antstoliai ar Lietuvos bankas.

Registrų centro atstovo teigimu, nuo skolų turinčių asmenų sąskaitų įsiskolinimus nurašo arba sąskaitas apriboja ne Registrų centras, o nurodymų teikėjai.

„Kartais skolų turintys asmenys mūsų klausia, ar skolininkas, padengęs skolą, gali kreiptis į Registrų centrą, kad šis panaikintų sąskaitų apribojimą“, - pastebi L. Šaulinskas. Anot jo, verta įsidėmėti, kad Registrų centras neturi teisės panaikinti apribojimų - tokiu atveju reikėtų kreiptis į nurodymą pateikusią instituciją ir jai pateikti prašymą atšaukti nurodymą.

PLAIS veikia tokiu principu: iš „Sodros“, antstolio, VMI ar Muitinės departamento gauti apribojimo ar skolos nurašymo nurodymai per PLAIS yra perduodami į kredito įstaigas, kuriose yra skolininko sąskaitos, o kredito įstaigos iš skolininko sąskaitų nurašo išieškomas sumas.

Lėšos būna nurašomos nuo tos sąskaitos, kurioje lėšų likutis yra pakankamas padengti skolą. Jei vienoje sąskaitoje nepakanka lėšų, automatiškai parenkama kita sąskaita, kurioje yra didžiausias likutis, kad būtų galima skolą nurašyti su mažiausiomis išlaidomis skolininkui, iki bus sugrąžinta visa skola.

Kredito įstaiga, nurašydama privestinai išieškomą skolą nuo kliento sąskaitos, nurašo kredito įstaigos mokestį už lėšų pervedimą ir PLAIS palaikymo mokestį (mokesčio dydis fiksuotas ir yra 1,02 euro).