Anonimas per pastaruosius kelis mėnesius žiniasklaidai išsiuntė daugiau kaip dešimt laiškų. Visi jie siųsti iš to paties pašto adreso, kuris baigiasi plėtiniu „.de“. Tai yra vokiška el. pašto tarnyba, tačiau ja, kaip ir, pvz., „Gmail“, galima naudotis prisijungus bet kurioje šalyje.
Tomas žiniasklaidai rašė apie pasirodžiusias parduotuvių iškabas, darbuotojų „sujudimą“, galiausiai jų skaičiaus didėjimą. Tai daugiausia neutrali arba teigiama informacija, kurią galima patikrinti ir oficialiai – pvz., „Sodra“ kiekvieną dieną skelbiamą kiekvieno darbdavio darbuotojų skaičių.
Į DELFI klausimus apie slepiamą tapatybę ir ryšius su „Lidl“ Tomas atsakė taip:
„Noriu likti anonimas, nes nenoriu, kad mano duomenys būtų viešinami. Nesu „Lidl“ darbuotojas ir gyvenu Lietuvoje. Apie „Lidl“ pranešu, nes manau, kad bendrovės slaptumas yra perdėtas, ir kuo daugiau informacijos, rastos internete, sužinos daugiau žmonių, tuo tas slaptumas bus menkesnis. „Lidl“ man nemoka, neturiu jokių ryšių su ja“.
Po papildomų klausimų anonimas parašė griežčiau.
„Manau, kad baigiame pokalbį, nes jūsų tonas darosi nekorektiškas. Aš jums atsiunčiau viešai prieinamą informaciją, o jūs galite su ja veikti ką tik panorėję. Ir ne aš darau „Lidl“ reklamą tokiu atveju. O kiek laiškų išsiunčiau, galite suskaičiuoti pats, jei turite geras algebros žinias“, – parašė informatorius ir pridūrė esąs iš Kauno, ką patvirtina ir laiško metaduomenyse nurodytas jo kompiuterio IP adresas.
„Ranką prie širdies pridėjusi galiu užtikrinti, kad tai nėra mūsų iniciatyva. Bandysiu aiškintis. Liūdna, jei taip vyksta“, – komentavo ji, be kita ko, pripažinusi, kad dabartinio „ažiotažo“ dėl parduotuvių atidarymo gal net per daug.
Ryšių su visuomene specialistas Liutauras Ulevičius abejojo, ar anonimo informacija neturi nieko bendro su bendrove, apie kurią ji skleidžiama.
„Nieko gyvenime nebūna šiaip sau. Visada pagrindinis klausimas, aiškinantis kas už to stovi, yra vienas ir tas pats klausimas – kam tai naudinga. Šiuo atveju, jeigu tai naudinga konkrečiai bendrovei ar korporacijai, tai ir yra atsakymas. Jeigu naudinga sektoriui, pvz., kažkas skleidžia geras žinias apie kalafiorus, tada tai gali būti sektoriaus iniciatyva“, – aiškino jis.
Šiuo atveju žinios skleidžiamos apie vieną konkrečią bendrovę. Taigi, specialisto žodžiais, egzistuoja 95 proc. tikimybė, kad tai yra jos pačios iniciatyva.
„Aišku, tai gali būti ir spontaniškas reiškinys – pavyzdžiui, labai motyvuoti darbuotojai sugalvoja ką nors gero padaryti, susikuria neformalus būrelis ir jie tuo užsiima. Bet vėlgi labiau tikėtina, kad tai yra koordinuota ir prasminga akcija“, – svarstė L. Ulevičius.
Anot L. Ulevičiaus, šiais socialinių tinklų laikais toks mažiau oficialus bendravimas turi daugiau privalumų – neutrali nekorparatyvinė informacija, gali sulaukti daugiau teigiamo dėmesio žiniasklaidoje.
Ryšių su visuomene agentūrų asociacijos Tarybos narė, bendrovės „PR Service/Edelman Affiliate“ vykdančioji direktorė Romualda Stonkutė atsargiai vertino galimybę, kad anonimas tiesiogiai susijęs su „Lidl“.
„Aišku, nepagautas – ne vagis. Šiuolaikinės technologijos leidžia tobulai slėptis. Bet kokiu atveju jeigu tai daroma sistemiškai, yra tam tikras žmogaus interesas. Tačiau negalima vienareikšmiškai teigti, kad tai bendrovės darbuotojas vykdo veiksmus iš „partizaninio marketingo“ srities“, – svarstė ji.
Direktorės manymu, iš tikrųjų tokias žinias gali skleisti nuoširdus entuziastas: „Į tam tikrą organizuotumą yra panašu, bet esu mačiusi gyvenime labai įvairių žmonių, kurie tiesiog užsidega minti ir dega ja. Jūs irgi turbūt visokių laiškų gaunate iš visokių žmonių. Galime sakyti, kad tai labai „sistemiškas aistruolis“.
R. Stonkutė pritarė nuomonei, kad kas bebūtų tas nepažįstamasis, jo atliekami veiksmai yra naudingi bendrovei.
„Jei tai sisteminis entuziastas advokatas, tai naudos prasme, taip, jis padaro nemažą darbą. Atkreipia dėmesį, augina įtampą. Primena apie detales, kurios galbūt svarbios žmonėms, kurie gyvena šalia kokios nors parduotuvės, kuri štai tuoj atsidarys, padaugėjo žmonių ir pan.“, – komentavo direktorė.
Vis dėlto ji įžvelgė ir ne tokių pozityvių dalykų – esą, jeigu toks žmogus savo veiksmais žiniasklaidai kelia įtarimų, tai jau reikėtų kalbėti apie skaidrumą.
„Kam reikia slėptis, neprisistatyti savo vardu. Juk tą pačią informaciją gali ir įmonė platinti, čia nieko nėra slapto. Bet taip, ji gali padėkoti tam anonimui, jeigu tai yra ne jų darbas“, – reziumavo pašnekovė.
„Lidl“ šykšti bet kokios informacijos apie parduotuvių atidarymą, tačiau, neoficialiomis žiniomis, jis numatytas birželį. Bendrovė praėjusią savaitę nepatvirtino ir nepaneigė, kad jos reklaminis veidas Lietuvoje bus legendinis krepšininkas Arvydas Sabonis.