Viktorija pasakoja, kad šią savaitę ji turėjo reikalų su dviem pagrindiniais Lietuvos bankais. Pasirodo, atsiimti kortelę ar atvykti dėl neveikiančio generatoriaus yra įprasta praktika. Anot jos, tereikia paskambinti telefonu, užsiregistruoti ir taip galima patekti į banko skyrių.
„Darbuotojai dirba, jų daug. Viskas vyksta bendroje patalpoje, kuriose net nėra langų, ir jos nėra vėdinamos. Ne visi darbuotojai tiek Swedbank, tiek SEB bankuose buvo su apsauginėmis kaukėmis. Kai kurie be pirštinių“, – pastebėjimais dalijosi ji.
Anot pašnekovės, prisiprašyti telefonu, kad kortelę ar naują generatorių bankai atsiųstų paštu ar pristatytų bekontakčiu būdu, buvo neįmanoma. Tiek vienos, tiek kitos finansinės institucijos darbuotojai tarsi susitarę telefonu neva aiškino, kad jų sistemos tokių veiksmų kol kas neatlieka.
„Kokia tikimybė, kad atvykus į banko skyrių neužsikrėsi koronavirusu, kai ten dirbantys darbuotojai priima ne vieną ir net ne 10 klientų per dieną. Taip pat kokia yra šių bankų politika, kad jie leidžia ir tikriausiai net verčia dirbti savo darbuotojus tiesiogiai kontaktuojant su žmonėmis.
Patikėkite manimi, darbuotojų akys ir nuotaikos buvo pačios blogiausios. Tikėtina, kad jie ten ne savo noru. Aš, praktiškai prievarta apsilankiusi dviejuose banko skyriuose per savaitę, nežinia, ar grįžau sveika namo pas du vaikus ir vyrą. Kaip ir, matyt, ten dirbantys žmonės nežino, ką kasdien parneša namo savo šeimoms. Likau visiškai šokiruota, kad tokių dalykų kaip banko kortelės ar generatoriaus, negali atsiųsti paštu“, – pasakoja Viktorija.
Moteris atkreipia dėmesį, kad Lietuvoje šiandien yra 4 oficialiai patvirtintos mirtys nuo koronaviruso, o užsikrėtusių asmenų skaičius per parą auga dešimtimis. „Jei nesustabdysime didžiųjų šalies finansų institucijų gigantų, kas dėsis toliau. Kokį pavyzdį ir kokią atsakomybę rodo šie bankai mūsų šalyje. Tai yra siaubinga ir netoleruotina“, – akcentuoja ji.
Kaip pažymi SEB banko atstovė žiniasklaidai Ieva Dauguvietytė-Daskevičienė, visi privatūs SEB banko klientai tiek anksčiau, tiek karantino metu gali debeto mokėjimo kortelę užsisakyti internetu ir nemokamai gauti naują, pergamintą ar atnaujintą kortelę paštu kliento nurodytu adresu Lietuvoje ir užsienyje. Anot jos, bankas planuoja paštu siųsti ir kredito korteles.
„Taip pat šiuo metu patys susisiekiame su klientais ir pasiūlome jiems išsiųsti paštu tas pergamintas korteles, kurios dėl įvairių priežasčių yra nukeliavusios į banko skyrius. Suteikiame ir kitų išimčių bei galimybių gauti debeto korteles nuotoliniu būdu, pavyzdžiui, siunčiame korteles paštu užsienyje užstrigusiems klientams jų nurodytu adresu. Stengiamės sudaryti visas sąlygas, kad būtiniausias, debeto korteles, gyventojai galėtų gauti nuotoliniu būdu. Kredito korteles taip pat planuojame siųsti paštu“, – komentuoja SEB banko atstovė.
Ji priduria, kad slaptažodžių generatorius, jei juos reikia pakeisti užsiblokavus ar sugedus, bankas taip pat pradeda siųsti paštu.
I. Dauguvietytė-Daskevičienė primena, kad paskelbus karantiną, banko skyriai yra laikinai uždaryti, tačiau daugelyje jų priimami iš anksto užsiregistravę klientai dėl būtinų paslaugų, kurios suteikiamos banko skyriuje.
Banko skyriuose, atsižvelgiant į šalyje paskelbtą karantiną, anot jos, imtasi papildomų saugumo priemonių, aptarnaujant klientus ir organizuojant banko veiklą.
„Klientų aptarnavimo skyriuose įrengėme stiklo pertvaras. Visuose skyriuose kietus paviršius – stalus, spinteles, rankenas ir grindis – papildomai kasdien valome dezinfekciniais skysčiais. Dezinfekciniais skysčiais taip pat aprūpinami visi klientų aptarnavimo skyriai, darbuotojai ir klientai kviečiami naudoti. Taip pat papildomai po kiekvieno naudojimo yra dezinfekuojami bendro naudojimo daiktai, pavyzdžiui, klientų aptarnavimui skirti planšetiniai kompiuteriai. Klientus aptarnaujantys kolegos turi ir prireikus naudoja kaukes, respiratorius bei vienkartines pirštines, taip pat turi asmenius dezinfekcinius skysčius ant kiekvieno stalo“, – saugumo priemones vardija ji.
Be to, banke suburta atsakinga darbo grupė, nuolat stebinti situaciją ir oficialių institucijų rekomendacijas bei pasirengusi reaguoti į besikeičiančią situaciją, imtis papildomų prevencinių priemonių.
„Swedbank“ atstovas spaudai Saulius Abraškevičius sako, kad šiuo metu ir gyventojai, ir verslas yra atsidūrę precedento neturinčioje situacijoje. „Stengiamės paslaugas teikti taip, kaip tai leidžia dabartinės karantino sąlygos šalyje, ir gyventojų prašome supratingumo ir kantrybės“, – pabrėžia jis.
Anot jo, visiems klientams, kurie turi elektroninių paslaugų teikimo sutartį, arba, kitaip tariant, interneto banko paskyrą, rekomenduoja į klientų aptarnavimo padalinį neiti ir viską atlikti nuotoliniu būdu.
„Jei pagaminta kortelė jau yra banko padalinyje, bet klientas į padalinį eiti nenori, kaip, beje, ir rekomenduoja bankas, galima kortelę užsakyti iš naujo ir ją gauti paštu. Kortelė bus pagaminta ir atsiųsta per 7 darbo dienas. Jei kortelė pagaminta baigiantis senosios galiojimui, senosios kortelės neuždarome ir nepaliekame kliento be priėjimo prie savo pinigų“, – aiškina S. Abraškevičius.
Klientai, kurie neturi interneto banko paskyros, gali pagal išankstinę rezervaciją ateiti į padalinį pasiimti savo kortelės, tačiau, kaip pastebima, tai itin reta situacija.
Kaip sako „Swedbank“ atstovas, PIN kodų generatorius – tai su asmeniu neatsiejamai susijusi teisė, kurios negalima pavesti net atstovui pagal įgaliojimą, ir ši priemonė išduodama tik įsitikinus asmens tapatybe pagal pateiktą asmens dokumentą.
„PIN kodų generatoriaus atsiėmimas prilyginamas fiziniam asmens parašui. Tai galima palyginti su kitais veiksmais, kuriuos žmonės turi daryti asmeniškai. Pavyzdžiui, santuokos negalima sudaryti per atstovą ar nuotoliniu būdu“, – aiškina jis.
Pašnekovas dar kartą primena, kad šiuo metu banko skyriai suteikia tik būtinąsias paslaugas, t.y. išduoda mokėjimo korteles ir interneto banko identifikavimo priemones.
S. Abraškevičius išvardija visas apsaugos priemones banko padaliniuose: „Pastatyti apsauginiai atitvarai darbo vietose, dėvimos pirštinės, medicininės kaukės ar respiratoriai, dezinfekuojamos darbo vietos. Klientus prie įėjimo pasitinkantys darbuotojai dėvi veido apsauginius skydelius ir respiratorius. Klientai privalo įėję dezinfekuoti rankas, o įeinant į padalinį prašoma dėvėti kaukes dėl savo ir darbuotojų saugumo.“