Luminor“ banko vyriausiasis ekonomistas Ž. Mauricas socialinio tinklo paskyroje antradienį pasidalijo įrašu, kuriame aiškina, kodėl dyzelino kainos Lietuvoje yra gerokai didesnės nei benzino, nepaisant to, kad šalyje dyzelino akcizas yra mažesnis nei benzino.

Anot jo, Europos Sąjunga neturi pakankamų dyzelino gamybos pajėgumų, tad apie 30 proc. viso jo suvartojimo importuoja iš kitų šalių.

„Daugiausiai dyzelino Europos Sąjunga importuoja iš Rusijos (50–70 proc. viso importo, kas sudaro apie 15–20 proc. viso ES vartojimo) – čia reikia „padėkoti“ vokiečiams ir ES biurokratams, kurie prigamino dyzelinių automobilių (teigiant, kad jie yra ekologiškesni nei benzininiai), bet „pamiršo“ investuoti į dyzelino gamybą (teigiant, kad tai nėra ekologiška)“, – rašo ekonomistas.

Pasak jo, todėl ir atsirado paklausos ir pasiūlos disbalansas, kuris buvo mažinamas didinant dyzelino importą iš Rusijos, tačiau po Rusijos invazijos į Ukrainą dyzelino importo iš Rusijos perspektyvos pakibo ant plauko, o tai pakėlė dyzelino kainą.

„Žibalo į ugnį įpylė streikai Prancūzijos naftos perdirbimo bendrovėse, kurios dėl jų buvo priverstos sumažinti dyzelino gamybą. Be to, ES išaugo dyzelino paklausa, nes pabrangus dujoms ir elektrai išaugo dyzelino vartojimas (energetikos ir pramonės sektoriuose)“, – tęsia ekonomistas.

Žygimantas Mauricas

Ž. Maurico teigimu, galima džiaugtis, kad Lietuvoje dyzelino ir benzino kainos yra vienos mažiausių visoje ES (ir mažiausios Baltijos šalyse). Vidutinė dyzelino kaina, jo teigimu, ES siekia 1,97 euro už litrą (Lietuvoje – 1,91 euro), o benzino – 1,83 euro (Lietuvoje – 1,70 euro už litrą). Vis dėlto Bendrijoje dyzelinas gali brangti toliau.

„Kokios perspektyvos? Nekokios, nes 2023 metų vasario mėnesį įsigalioja dyzelino importo iš Rusijos embargas, tad dyzelino kaina visoje ES gali dar labiau išaugti (kainos dinamika priklausys nuo to, kaip sėkmingai ES pavyks pakeisti rusiško dyzelino importą bei nuo dyzelino gamybos ir vartojimo dinamikos)“, – prognozuoja Ž. Mauricas.

Lietuvos energetikos agentūra (LEA) praėjusią savaitę skelbė, kad Baltijos šalyse degalai pigiausi Lietuvoje. Benzino vidutinė kaina Lietuvoje (1,698 euro už litrą) 9-tą savaitę iš eilės yra mažesnė už dyzelino (1,912 euro už litrą).

Bazinės (didmeninės) kainos Lietuvoje nuo birželio 20 dienos iki rugsėjo 27 dienos mažėjo: benzino bazinė kaina („Orlen Lietuva“ duomenys) – 0,39 euro už litrą, dyzelino – 0,34 euro. Nuo rugsėjo 28 dienos iki spalio 17 dienos bazinės kainos padidėjo: benzinas pabrango 0,14 euro už litrą, dyzelinas pabrango 0,25 euro už litrą.

Ž. Maurico įrašas socialiniame tinkle:

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)